Onko nainen miestä heikompi moraalisesti, henkisesti, fyysisesti tai hengellisesti?
Heikomman astian merkitys oli minulle yllätys, mutta positiivinen sellainen!
Raamatussa naisen
ihmisarvo perustuu Jumalan luomistyöhön, ei sukupuoleen. Kristinuskon hyvät uutiset naiselle
julistavat, että mies ja nainen ovat yhtä arvokkaita. Nainen ei ole toisen luokan kansalainen, jota
ensimmäisen luokan kansalainen saa käyttää hyväkseen mielensä mukaan.
Raamatun naiskuva
on tasapainoinen. Rankat yleistykset
huorasta madonnaan puuttuvat sen sivuilta.
Kertomuksista löytyy esimerkkejä pahoista, syntisistä naisista, mutta
myös useita älykkäitä, kykeneviä, kauniita ja moraalisesti puhtaita
naisia. Raamatun mukaan naiset ovat
täysin kykeneviä valitsemaan oikein (tai väärin) ja tekemään rationaalisia
päätöksiä. Siellä ei koskaan yleistetä
kaikkia naisia tyhmiksi, herkkäuskoisiksi, petollisiksi, vaikeiksi,
tunteellisiksi, kevytkenkäisiksi, viettelijättäriksi tai pahoiksi.
Kontrasti on
jyrkkä kun tutkitaan Raamatun ulkopuolisten kirjoitusten naiskuvaa. Ensimmäisen vuosisadan kirjailijat kuvaavat naisia siveettöminä ja uhkana miehen hyvinvoinnille, himokkaina ja kavalina paholaisen portteina. Nainen toi synnin
maailmaan ja naiset ovat syyllisiä Jeesuksen kuolemaan. Nämä mielipiteet ovat hämmästyttävän
negatiivisia ja surullista kyllä eivät harvinaisia tänäkään päivänä.
Blogissani tutkin
Raamatusta löytyviä nais-teemaisia jakeita.
Niiden joukosta löytyy ajatus naisesta heikompana astiana. Mitä tämä tarkoittaa? Lähden selvittämään asiaa, koska minua
kiinnostaa tietää millaista heikkoutta tässä tarkoitetaan. Raamatussa ei koskaan halveksita naisia,
joten jae ei voi tarkoittaa jotain naista vähättelevää.
”Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.” 1 Piet 3:7.
Kontekstin
ymmärtämiseksi jae pitää lukea asiayhteydessään. Nämä jakeet ovat osa kokonaisuutta, jossa
puhutaan alamaisuudesta. Ensin Pietari
käskee kaikkia kristittyjä olemaan ”alamaiset kaikelle inhimilliselle
järjestykselle Herran tähden…” (2:13-).
Sitten hän kirjoittaa kehotuksia palvelijoille luvun 2 lopussa. Luvun 3 alussa annetaan kehotuksia uskovalle naiselle (joista olen kirjoittanut täällä), sitten kehotuksia uskovalle miehelle (7) ja lopuksi kehotus kaikille
uskoville (8):
“1. Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin, 2. kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa.
3. Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista, 4. vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis.
5. Sillä näin myös muinoin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan, kaunistivat itsensä ja olivat miehillensä alamaiset; 6. niin oli Saara kuuliainen Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi; ja hänen lapsikseen te olette tulleet, kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää.
7. Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.
8. Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, helläsydämisiä, veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia, nöyriä.”
Heikompaan
astiaan vertaaminen ei tarkoita naisen heikompaa hengellistä tai henkistä kykyä. Pietari on juuri kuvaillut naista, joka
laittaa toivonsa Jumalaan eikä anna minkään pelottaa itseään. Hänellä on uskoa (hänen miehellään ei) ja hän
elää pelottomasti, koska laittaa toivonsa Jumalaan (ei mieheensä). Tämän Raamatunpaikan nainen on uskossaan
itsenäinen ja emotionaalisesti tasapainoinen.
Huomioi myös se,
että jakeessa puhutaan aviomiehistä ja vaimoista. Pietari käskee aviomiestä elämään
ymmärtäväisesti vaimonsa kanssa, niin kuin heikomman astian kanssa. Kaikkien naisten yleistäminen heikommaksi
kuin miehet ei ole hyvää Raamatun tulkintaa. Jakeessa ei sanota, että kaikki naiset ovat
heikompia astioita. Vaimoa verrataan
heikompaan astiaan eli jollain tavalla hän on niin kuin heikompi astia
aviomieheensä nähden ja miehen pitää ottaa se huomioon ja elää kunnioittaen
hänen kanssaan.
Tähän mennessä on
siis selvinnyt seuraavat asiat:
Jae ei tarkoita,
että naiset ovat hengellisesti tai henkisesti heikompia kuin miehet.
Jae ei tarkoita,
että kaikki naiset kaikkiin miehin nähden ovat niin kuin heikompia astioita;
kyseessä on aviopuolisoiden välinen suhde.
Jae ei tarkoita,
että vaimo on heikompi astia kuin
aviomies. Miehen pitää elää vaimon
kanssa niin kuin heikomman astian
kanssa ja osoittaa hänelle kunnioitusta.
Mitä muuta voimme
jakeesta saada selville?
Sana heikko
Kun tutkin eri
lähteitä (viitteet lopussa) esiin nousi yksi selitys, joka mielestäni
määrittelee jakeen merkityksen järkeenkäyvästi.
Ensimmäinen kuitenkin
haluan puhua sanan heikko alkukielen merkityksestä ja miten sitä on käytetty
muualla Raamatussa. Sana ”heikko” on
alkukielellä asthenos, joka muodostuu
sanasta “Sthenos” (fyysinen voimakkuus) ja prefiksistä “a”, joka tarkoittaa
“epä”. Ei-vahva, ei-fyysisesti voimakas. “Astheneia”
on substantiivi, “astheneo” on verbi ja “asthenes” on adjektiivi ja nämä
esiintyvät mm. Korinttolaiskirjeissä yli kymmenen kertaa. Tässä muutama esimerkki Uudesta Testamentista:
Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset (I
Kor 1:25).
Täten kyllä
entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton
ja hyödytön (Hebr 7:18).
Minä olin …sairaana ja vankeudessa, ja te ette
käyneet minua katsomassa (Matt 25:43).
Henki tosin on
altis, mutta liha on heikko (Matt
26:41).
Heidän
omatuntonsa, joka on heikko,
tahraantuu siitä (1 Kor 8:7).
Heikoille minä
olen ollut heikko, voittaakseni
heikot (1 Kor 9:22).
Kuten jakeista
käy selväksi, heikko ei välttämättä merkitse fyysisen voiman puuttumista. Se voi tarkoittaa myös kuvaannollista
heikkoutta. Miehet ovat yleensä
fyysisesti voimakkaampia kuin naiset.
Siksi miehet ja naiset eivät kilpaile toisiaan vastaan
urheilukilpailuissa. Verratessa terveitä samanikäisiä, -kokoisia, ja – kuntoisia
miehiä ja naisia, mies on aina voimakkaampi.
Fyysisestä ominaisuudesta ei voida kuitenkaan tehdä tämän jakeen
merkitystä, koska onhan avioliittoja, joissa vaimo on fyysisesti voimakkaampi
kuin aviomies. Joskus terve vaimo
huolehtii sairaasta miehestä.
Koska sana
heikompi ei merkitse hengellistä, henkistä eikä fyysistä heikkoutta, vaan
näyttää keskittyvän aviopuolisoiden väliseen suhteeseen, on välttämätöntä ottaa
huomioon Raamatun opetus aviomiehen ja vaimon suhteesta.
Miehen ja vaimon roolit avioliitossa
Kun Paavali selittää
miehen ja vaimon roolia avioliitossa, hän vertaa aviosuhdetta Kristuksen ja
seurakunnan väliseen suhteeseen (Ef 5:22-33).
Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä. Samoin miehen tulee rakastaa vaimoaan,
laittaen itsensä alttiiksi hänen edestään.
Seurakunta on Kristukselle alamainen, koska Kristus on seurakunnan pää
ja samalla tavoin vaimon tulee olla omalle miehelleen kaikessa alamainen,
kunnioittaen häntä. Paavali kutsuu tätä
suureksi salaisuudeksi, mysteeriksi.
Pietari kertaa juuri
ennen tätä tutkimaamme Raamatunpaikkaa miten Kristus osoitti alamaisuutta ja
rakkautta seurakuntaansa kohtaan luvun 2 lopussa:
21. Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä, 22. joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut", 23. joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee, 24. joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut".
Aviomiehen ja
vaimon välinen suhde on mysteerinen. Se
on kuva Jumalan rakkaudesta kansaansa kohtaan tai Kristuksen rakkaudesta
seurakuntaansa kohtaan. Rooleja ei ole
annettu satunnaisesti ja niiden paikkoja ei voi vaihtaa pilaamatta Jumalan
tarkoitusta avioliittoa varten. Ne nousevat
Kristuksen ja seurakunnan tunnusomaisista tehtävistä. Jumala
haluaa sanoa jotain Pojastaan ja hänen seurakunnastaan, luodessaan tavan, jolla
aviomiesten ja vaimojen tulee suhtautua toinen toisiinsa.
Syntiinlankeemus
ei tuonut johtajuutta ja alamaisuutta avioliittoon, vaan se pilasi ne. Sen sijaan, että mies johtaisi nöyrästi ja
rakastavasti, hän on joko vihainen dominoija tai laiskasti välinpitämätön. Sen sijaan, että nainen älykkäästi ja
halukkaasti alistuisi miehelleen, hän joko käyttää matelevaa manipulointia tai
häpeämätöntä kapinointia. Synti pilasi
johtajuuden ja alamaisuuden ja teki niistä rumia ja tuhoavia asioita.
Jeesus Kristus
antoi mallin palvelevasta johtajuudesta.
Aviomies ei voi kontrolloida vaimoaan ja kutsua sitä jumalalliseksi
johtajuudeksi. Kristuksen esimerkki on
antaa elämänsä rakkaansa puolesta, uhrautua, palvella häntä. Minkäänlainen hyväksikäyttö ei ole
raamatullista ja näiden raamatunpaikkojen tarkoitus on käskeä aviomiehiä
rakastamaan vaimojaan Jeesuksen lailla.
”Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.” 1 Piet 3:7.
Kun Pietari antaa
miehille käskyn elää vaimojensa kanssa kuin heikompien astioiden kanssa, hän
jatkaa tätä samaa periaatetta. Elä
taidollisesti, elä ymmärtäväisesti, tunne vaimosi. Mikä tekee hänestä ainutlaatuisen? Millainen hän todella on? Mikä on hänelle tärkeää? Missä asioissa hän on lahjakas, mitkä asiat
ovat hänelle vaikeita? Mikä on hänen
syvin kaipuunsa? Kun aviomies etsii
vastauksia näihin kysymyksiin oman vaimonsa suhteen, hän elää ymmärtäväisesti
hänen kanssaan.
Pietari käskee
miestä myös kunnioittamaan vaimoansa.
Tässä nousee esiin ajatus naisesta heikompana astiana. Avioliitossa nainen laittaa itsensä
heikompaan asemaan alistuessaan miehensä palvelevaan johtajuuteen. Vaimo on haavoittuvassa asemassa ja
jumalallinen mies ymmärtää sen ja kunnioittaa häntä sen vuoksi. Pietari itse asiassa varoittaa miehiä
pitämään huoli siitä, että he elävät taidollisesti ja kunnioittavat vaimojaan,
muuten heidän rukouksensa estyvät. Vaimo
on elämän armon perillinen niin kuin mieskin, joka ansaitsee kunnioituksen ja
arvostuksen – hän on kaikkea sitä mitä Jumala sanoo hänen Kristuksessa
olevan.
Vaimo on
avioliitossa ikään kuin heikompi astia kun hän alistuu miehelleen ja seuraa
tämän johtajuutta. Jumala turvaa tällaisen
asenteen omaavan naisen, kun Hän Pietarin kautta käskee aviomiestä elämään
taidollisesti vaimonsa kanssa ja kunnioittamaan häntä. Vaimolla ei ole mitään pelättävää ollessaan
alamainen tällaiselle aviomiehelle.
Niin tärkeää on
miehen ymmärtää ja rakastaa vaimoaan, että hänen rukouksensa estyvät, jos hän
ei tee niin. Vaimosta huolehtiminen ja
hänen tarpeidensa tietäminen on elintärkeää.
Joka vähättelee tai nöyryyttää vaimoaan, sen sijaan, että kunnioittaisi
häntä uskon kanssaperillisenä, ei ole ymmärtänyt Jumalan tarkoitusta
avioliittoa varten. Avioliittoon
panostaminen ja sen parantaminen on Jumalan palvelemista, se on hengellistä
työtä ja Hänen mielensä mukaista.
Vaimon vertaaminen heikompaa astiaan ei siis ole ollenkaan vähättelevä asenne naisia kohtaan. Se on varoitus aviomiehille kohdella vaimojaan, jotka alistuvat miehelleen, rakkaudella ja kunnioituksella, ja nöyrästi palvelemaan heitä johtajuudellaan, Kristuksen Jeesuksen esimerkin mukaan.
Oletko sinä koskaan kuullut opetusta tästä jakeesta? Miten tätä jaetta tulkitaan?
Lisäluettavaa ja lähteet:
Tässä
artikkelissa puhutaan ensimmäisen vuosisadan perhekulttuurista aiheeseen
liittyen:
Jen Wilkin: How Are Women Weaker Vessels?
Tässä linkissä
keskustellaan jakeen erilaisista käännöksistä ja alkukielen sanoista:
Jae kreikan
kielellä, linkit jokaisen sanan merkityksiin ja kaikkiin jakeisiin, joissa se esiintyy:
John Piper: Husbands Who Love
Like Christ and the Wives Who Submit to Them
Wendy Alsup: Husbands Who Love Their Wives as Christ Loved
the Church
Kenneth S. Wuest: Word Studies in the Greek New Testament
Kiitos (jälleen kerran) hyvästä tekstistä! :)
VastaaPoistaTässä tuli ilmi paljon sellaista kyseisestä kohdasta, mitä en ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi. Olen kokenut kohdan hieman vaikeana ja kuullut käytettävän sitä perusteluna, ehkä leikilläänkin, ei niin kehuttaviin tekoihin.
Olen ajatellut, että hiekomman astian yksi merkitys voisi olla naisen herkkyys ja kauneuden taju. Usein todella kauniit ja arvokkaat astiat ovat ohuempaa lasia tai posliinia kuin käyttöastiat. Ja näin miehen tulisi kohdella naista hellästi, kuten herkästi rikki menevää astiaa. Kirjoititkin jo hieman samasta aiheesta tekstissäsi, kun sanoit että miehen tulisi etsiä vaimonsa sisintä, taitoja jne.
Mietin myös, että ehkä tekstin kirjoittamisen aikaan Pietarilla oli tarve sanoa miehille painokkaasti avioliitosta. Pietarin käyttämät sanat ja maininta rukousten estymisestä ei vaikuta kevyeltä ilmaisulta. Tuntuu, että nykyajassa monet miehet ovat kovettuneita. He eivät ole kosketuksissa sisimpäänsä kuin humalassa, eikä mies saa itkeä. Ehkä näin oli jo silloin ja Pietari näki, ettei se tee mitään hyvää avioliitolle tai miehille ylipäänsä. Ehkä Pietari halusi rohkaista miehiä ja toivon, että sama Raamatunkohta rohkaisee miehiä vieläkin elämään avoimesti sellaisena kuin Jumala on heidät luonut.
Puhe heikommasta astiasta asettaa myös itseni pienelle paikalle: kuinka paljon minulla onkaan vielä opeteltavaa alistumisessa ja luottamisessa. Jumala on hyvä, kun nostaa kipukohtiamme esiin ja saamme tulla niiden kanssa hänen eteensä uudelleen ja uudelleen.
- Maria
Maria, kiitos kommentista ja ajatuksista! En ajatellutkaan tuota, että miehelle on hyväksi joutua kaivautumaan vaimonsa sisimpään - samalla siinä kaivautuu omaan sisikuntaansa, koska vaimokin varmasti haluaa oppia tuntemaan miehensä syvällisesti.
PoistaEn kirjoittanut artikkelissa sen enempää tuosta heikkoudesta - me olemme kaikki heikkoja ja Jumala näyttää olevan mielistynyt itsessään heikkoihin ihmisiin. Mieskin on siis heikko, mutta avioliitossa nainen asettaa itsensä heikompaan asemaan alistumalla. En myöskään analysoinut sanaa "astia", joka esiintyy muuallakin Raamatussa. Aika moni ajattelee noin, että nainen on se hienommasta tai aremmasta materiaalista tehty - vaikka ymmärrän toisaalta ajatusta, en ole varma voiko tässä kohtaan tehdä tuota johtopäätöstä. Toisaalta olemme kaikki savea, ja maaksi muutumme jälleen, toisaalta UT:ssa puhutaan astioista, jotka on tehty eri käyttöä varten ja ovat siis eri arvoisia. Mielekiintoista pohdintaa.
Onnellista viikonloppua!
Aamen! :)
VastaaPoista:) Osui ja upposi?
Poistahttp://www.tv7.fi/vod/player/46526/ Hei! Saattaisit pitää tästä videosta. Tulit siitä sydämelle.😊Tuli mieleen myös, että kun naista on käsketty kunnioittamaan ja miehen rakastamaan vaimoaan. Niin ne ovat myös syvimpiä tarpeitamme. Mies kaipaa erityisesti kunnioitusta ja nainen rakkautta.
VastaaPoistaKiitos linkistä! Enpäs olekaan törmännyt näihin opetusvideoihin aiemmin. Täytyy ajan kanssa tutustua paremmin tähän Biltziin ja hänen opetuksiinsa!
Poista