Haluatko kuulla naisesta,
joka oli niin vaikutusvaltainen omassa seurakunnassaan, että kun hän kuoli,
lähetettiin hätäviesti johtajille ja kutsuttiin heitä kiireesti paikalle?
Saatuani Sananlaskujenluvun 31 päätökseen, en löytänyt heti uutta opiskeluaihetta, johon alkaisin
paneutua. Sitten muistin, että
kirjahyllyssä odottaa 1. ja 2. Korinttolaiskirjeen opiskelumateriaali. Koska olin lukenut hiljattain
Korinttolaiskirjettä ja pohdiskellut muutamia siinä esiin tulevia opetuksia,
päätös oli siinä.
Korintton seurakunnan
ongelma oli se, että uskovat eivät ajatelleet niin kuin kristityt. He imivät vaikutteita ympäröivästä kulttuurista
ajatusmaailmaansa ja heidän käytöksensä oli sen mukaista. Tämä ongelma ei ole yksinomaan Korintton
uskovien. Jokainen kristitty joutuu
opettelemaan uudenlaisen tavan ajatella ja käyttäytyä ja joutuu torjumaan
kulttuurissaan esilläolevat Raamatunvastaiset periaatteet.
Sama tulee esiin Tabitan
elämässä – ja kuolemassa. Meille on seurakunnassakin
helppoa ajatella, että arvokkaita ovat ne, jotka pitävät puheita suurten
yleisöjen edessä, johtavat muita, vetävät vaikuttavia kampanjoita, tekevät merkittäviä
tekoja ja ovat muutenkin huomiota herättäviä ja esillä. Tämä on meidän kulttuurimme perintö:
johtajuus (asema) tarkoittaa arvoa.
Maallisessa mielessä jos et ole johtajuusasemassa, et saa kunniaa, et huomiota,
ei aplodeja.
Tabita ei ollut
johtaja. Hän ei pitänyt puheita eikä vetänyt
Raamattupiirejä. Tabita eli hiljaista
elämää palvellen Jumalaa oman seurakuntansa ihmisten keskellä. Hän auttoi jatkuvasti köyhiä ja ompeli
vaatteita apua tarvitseville. Mutta
hänen kuolemansa sai aikaan liikehdinnän, jonka seurauksena kaupungissa syttyi
herätys.
Apt. 9:36. Mutta Joppessa oli
naisopetuslapsi, nimeltä Tabita, mikä kreikaksi käännettynä on: Dorkas; hän
teki paljon hyviä töitä ja antoi runsaasti almuja.
37. Ja tapahtui niinä päivinä, että hän sairastui ja kuoli; ja he pesivät hänet ja panivat yläsaliin.
38. Ja koska Lydda oli lähellä Joppea, niin opetuslapset, kun kuulivat Pietarin olevan siellä, lähettivät kaksi miestä hänen luoksensa pyytämään: "Tule viipymättä meidän tykömme".
39. Niin Pietari nousi ja meni heidän kanssansa. Ja hänen sinne saavuttuaan he veivät hänet yläsaliin, ja kaikki lesket tulivat hänen luoksensa itkien ja näytellen hänelle ihokkaita ja vaippoja, joita Dorkas oli tehnyt, ollessaan heidän kanssansa.
40. Mutta Pietari toimitti kaikki ulos ja laskeutui polvilleen ja rukoili; ja hän kääntyi ruumiin puoleen ja sanoi: "Tabita, nouse ylös!" Niin tämä avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan.
41. Ja Pietari ojensi hänelle kätensä ja nosti hänet seisomaan ja kutsui sisään pyhät ja lesket ja asetti hänet elävänä heidän eteensä.
42. Ja se tuli tiedoksi koko Joppessa, ja monet uskoivat Herraan.
43. Ja Pietari viipyi Joppessa jonkun aikaa erään nahkuri Simonin luona.
37. Ja tapahtui niinä päivinä, että hän sairastui ja kuoli; ja he pesivät hänet ja panivat yläsaliin.
38. Ja koska Lydda oli lähellä Joppea, niin opetuslapset, kun kuulivat Pietarin olevan siellä, lähettivät kaksi miestä hänen luoksensa pyytämään: "Tule viipymättä meidän tykömme".
39. Niin Pietari nousi ja meni heidän kanssansa. Ja hänen sinne saavuttuaan he veivät hänet yläsaliin, ja kaikki lesket tulivat hänen luoksensa itkien ja näytellen hänelle ihokkaita ja vaippoja, joita Dorkas oli tehnyt, ollessaan heidän kanssansa.
40. Mutta Pietari toimitti kaikki ulos ja laskeutui polvilleen ja rukoili; ja hän kääntyi ruumiin puoleen ja sanoi: "Tabita, nouse ylös!" Niin tämä avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan.
41. Ja Pietari ojensi hänelle kätensä ja nosti hänet seisomaan ja kutsui sisään pyhät ja lesket ja asetti hänet elävänä heidän eteensä.
42. Ja se tuli tiedoksi koko Joppessa, ja monet uskoivat Herraan.
43. Ja Pietari viipyi Joppessa jonkun aikaa erään nahkuri Simonin luona.
Tabitan kuolema aiheutti
seurakunnassa kriisin. Tämä on erittäin
mielenkiintoista, kun tarkastellaan millainen asema Tabitalla seurakunnassa
oli. Kertomuksessa ei mainita, että hän
olisi ollut dynaaminen opettaja tai suuria rahamääriä kolehtikoppaan pudottanut
kannattaja tai kasvavan kotiryhmän johtaja.
Hänen työmuotonsa oli
hyvän tekeminen ja köyhien auttaminen – ihailtavia asioita, mutta harvoin
uutiskynnyksen ylittävää. Varmasti
seurakunnan keskuudessa oli menetetty muitakin uskovia? Tabita ei varmastikaan ollut ensimmäinen
opetuslapsi, joka kuoli? Miksi
seurakunta lähetti kutsumaan Pietarin paikalle?
On mahdotonta tietää
yksityiskohtia Tabitan elämästä, mutta tämän kertomuksen perusteella voi
päätellä, että hän näki oikeiden ihmisten oikeat tarpeet ja lähti hakemaan
niihin vastauksia. Hän välitti ihmisistä
niin paljon, että hän alkoi konkreettisesti auttamaan heitä. Hänestä sanotaan,
että ”hän teki paljon hyviä töitä ja antoi runsaasti almuja”. Tabita oli täynnä hyviä töitä ja sääliä
köyhiä ihmisiä kohtaan.
Joulu on perinteisesti
aika, jolloin kristityt erityisesti haluavat olla anteliaita ja levittää sitä
hyvää, mitä heillä on. Rohkaisen
sinuakin etsimään tapoja tehdä hyvää lähimmäisillesi tässä kuussa. Mutta Tabitan hyvät työt ja almujen antaminen
eivät rajoittuneet tiettyyn vuodenaikaan.
Hän teki jatkuvasti hyvää. Tämä on haastava ajatus. Hänen täytyi olla hyvin suunnitelmallinen ja
käytännöllinen ihminen, jotta hän kykeni tähän.
Tabita otti auttamistyönsä vakavissaan.
Meidän naisten pitää olla
varovaisia, kun kuulemme tällaisista ”inspiroivista” naisista. Monesti inspiroimisen sijaan syyllistämme
itseämme, kun emme tee yhtä paljon tai jopa enemmän kuin muut. Luomme helposti
paineita itseämme ja perhettämme kohtaan, kun yritämme tehdä hyvää. Tabitan kaltaiset ”supernaiset” voivat saada
tämän aikaan, jos he antavat sen kuvan, että ovat pettyneitä meidän panokseemme
seurakunnassa, jos he katselevat alaspäin muita, jotka eivät ole yhtä
aktiivisia.
Seurakunnissa on monia
hyvää tekeviä ja hyvää tarkoittavia supernaisia, jotka joskus jättävät jälkeensä
syyllisyyttä, hankalia ihmissuhteita ja konflikteja. He eivät tee tätä tahallaan. He voivat olla
yhteiskunnan tai seurakunnan tukipylväitä, mutta jostain syystä he heikentävät
seurakunnan työtä ja mainetta omalla toiminnallaan. He ovat vakuuttuneita siitä, että tekevät
hyvää, vaikka päätyvätkin tekemään enemmän harmia.
Heidän sanansa polttavat
ja tuhoavat, sen sijaan, että ne rohkaisisivat ja rakentaisivat. Heidän hengellinen rimansa on liian korkealla. He suosivat itsensä kaltaisia ihmisiä. He
kritisoivat seurakunnan johtoa, valittavat muiden passiivisuudesta, ja kertovat
miten he tekisivät toisin, jos saisivat päättää. Kun tällainen nainen poistuu
seurakunnasta, tuloksena on usein helpotuksen huokaus.
Mutta näin ei ollut
Tabitan kanssa. Hänen kuolemansa oli
suuri suru ja järkytys kaikille. On siis
mahdollista olla aktiivinen nainen seurakunnassa, on mahdollista olla älykäs ja
järjestelmällinen. On mahdollista
käyttää lahjojaan ja olla täysillä osa seurakunnan työtä ilman, että saa muut
tuntemaan olonsa syylliseksi tai painostetuksi.
Mikä oli Tabitan
salaisuus? Se tulee esiin ensimmäisestä
sanasta, jota hänestä käytetään: naisopetuslapsi. Hän oli ennen kaikkea Jeesuksen
opetuslapsi. Jeesuksen kaltaiseksi
tuleminen oli hänen elämässään kaikkein tärkeintä. Hän teki työnsä rakkauden motivoimana, ei
kristityn velvollisuudesta. Ja ihmiset,
joita hän auttoi, vaistosivat sen.
Lesket, joille hän ompeli vaatteita, olivat kokeneet ennen kaikkea
Tabitan todellisen välittämisen ja aidon kiinnostuksen. Hän rakasti Jeesusta ja
hyväksyi muut niin täydellisesti, että hän ei ollut uhka naisille tai
miehille.
Tabitan elämä noudatti 1
Korinttolaiskirjeen lukuja, joissa kuvaillaan hengellisiä lahjoja. Näiden lukujen keskellä on puhutteleva kuvaus
rakkaudesta. ”…Ja vaikka minä jakelisin
kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini
poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi…” (1 Kor 13:3) Ilman rakkautta upeinkin teko, vavisuttavinkin
uhraus, on tyhjää ja hyödytöntä.
Naisopetuslapsi on nainen,
joka on tullut Jeesuksen kaltaiseksi – täynnä rakkautta, hyväksyntää ja
uhrautumista muiden hyväksi.
Millaiselta näyttäisi
nykyajan Tabita? Miten tunnistaa nykyajan naisopetuslapset seurakunnassa? Kuvitellaanpa hetki:
Hän toivottaa uudet
vierailijat innokkaasti tervetulleeksi seurakuntaan. Hän kutsuu heitä kylään. Hän esittelee heitä
muille ja auttaa heitä tulemaan osaksi Jumalan perhettä. Hän kuuntelee ja oppii tuntemaan ihmisiä, ja
rohkaisee heitä. Hän auttaa toisia
löytämään oman paikkansa Jumalan valtakunnassa, käyttämään lahjojaan ja
kykyjään Jumalan kunniaksi.
Hän ottaa toisia mukaan
omaan työhönsä ja kutsuu heitä vierailemaan yhdessä, kun he vievät lahjojansa
köyhille. Hän ei käytä painostusta tai
syyllisyyttä saadakseen ketään osaksi työtä, vaan auttaa heitä kasvamaan ja
kypsymään. Hän iloitsee, kun toiset
löytävät oman paikkansa seurakunnassa.
Hän ehdottaa yhteistyötä ja huomioi toisten kyvyt.
Hän arvostaa toisia
sanallisesti, viettää aikaa kärsivien kanssa ja tarjoaa lounaan yksinäiselle. Hän osoittaa arvostusta ja kiitosta pastorin
perheelle ja jos hän kirjoittaa kirjeitä seurakunnan johdolle, ne ovat
rohkaisun ja kiitoksen sanoja. Hän
huomioi nuoria vaimoja ja ohjaa heitä rakastamaan miehiään ja lapsiaan
käytännöllisin ja rohkein neuvoin.
Hän haastaa naisia, joiden
lapset ovat lähteneet jo kotoa tulemaan osaksi Jumalan valtakunnan työtä sen
sijaan, että istuisivat ikävöimässä kotona.
Hän muistuttaa muita, että elämän vuodenajat antavat kukin osallaan
mahdollisuuden palvella muita ihmisiä ja nuorten äitien lähetyskenttä on kotona
lastensa kanssa.
Hän kysyy miten voi
rukoilla toisten puolesta ja sitten rukoilee.
Hän muistaa rukousaiheet ja iloitsee vastausten saavuttua. Hän saa
jokaisen tuntemaan olonsa rakastetuksi ja hyväksytyksi; teinit eivät kohtaa
valituksia hius- ja vaatetyyleistä vaan aitoa kiinnostusta heidän persoonaansa
kohtaan. Teinien vanhemmat eivät saa kuulla valituksia nykynuorison tilasta,
vaan iloitsemista siitä, että seurakunnassa on näin hieno nuoriso.
Nykyajan Tabitan läsnäolossa
jokainen kokee itsensä rakastetuksi.
Hänen kanssaan on turvallista olla.
Nykyajan Tabitan kuvauksen
ei tarvitse olla mielikuvituksen tulosta.
Minulla on mielessä monta upeaa naista, jotka ovat olleet rakastavia ja
rohkaisevia hengellisiä äitejä uskonelämäni eri vaiheissa. Varmasti sinullakin on esimerkkejä
tällaisista naisista.
Tabitan kertomuksen
huippukohta on se, kun viereisestä kaupungista paikalle kutsuttu Pietari
rukoili kuolleen naisen ruumiin vierellä ja käski häntä nousemaan ylös. Ja ihme tapahtui: Tabita avasi silmänsä ja nousi
istumaan. Pietari ”asetti hänet elävänä heidän eteensä”. Nyt Joppen seurakunnalla
oli aihetta iloon! Tästä ihmeestä
seurasi se, että monet ihmiset Joppessa uskoivat Jeesukseen.
Eikö Tabitan hetki
ollutkaan tullut? Oliko Jumala tehnyt
virheen hänen elinpäiviensä laskemisessa?
Ei tietenkään. Tabitan kuolema ja
ylösnousemus olivat Jumalan rakkauden ja voiman esilletuomista Joppen
seurakunnan keskuudessa. Heidän piti menettää rakastettu seurakunnan jäsen,
jonka elämäntyö oli koskettanut monia heistä.
Ja Jumala valitsi naisen.
Jumala ei valinnut ketä
vain naista, vaan opetuslapsen, jonka elämä seurasi Jeesuksen esimerkkiä. Tabita oli Jeesuksen hyväksymä ja hän
hyväksyi toiset ihmiset. Hänen elämällään
oli seurakuntaa yhdistävä vaikutus, ja uskovien yhteys tuo Jumalalle
kunniaa.
Tämä lyhyt kertomus
Tabitan elämästä ja kuolemasta tekee minuun suuren vaikutuksen. Meillä naisilla on suuri vaikutus siihen, kokevatko
seurakuntaamme tulevat itsensä hyväksytyiksi.
Nykyajassa, jossa yksilön on irtautunut yhteisöstään, seurakunnilla on
vielä kriittinen tehtävä luoda perheenmuotoisia paikkoja, joissa uudet jäsenet
ovat tervetulleita ja rakastettuja.
Tabitan elämä muistuttaa myös siitä, että opetuslapsen arvo ei tule esiin hänen "asemastaan" seurakunnassa. Jokaiselle on annettu lahja, jota on käytettävä muiden hyväksi, toisia rakentamaan. Kaikkien panos on tärkeä, eikä seurakunnassa ole kakkosluokan töitä.
Tabitan vilpitön halu huolehtia köyhistä ja huono-osaisista on haastava. Hän käytti palvelutyöhönsä sitä, mitä hän parhaiten osasi: neulaa ja lankaa sekä almuja. Mitä minun käsissäni olevaa voisin antaa Jumalan käyttöön? Ovatko rahani löytämässä niitä, joilla ei juuri tällä hetkellä ole mitään? Tabita oli oivaltanut Jumalan valtakunnan suuren salaisuuden:
Rakkauden teot tekevät
ihmisestä kuolemattoman.
Inspiraationa
Susan Hunt: Spiritual Mothering. Crossway Books, 1992.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!