Oletko törmännyt ihmisiin, jotka perustelevat mielipiteensä täysin omilla kokemuksillaan? Joskus he jopa perustelevat ne kuulopuheilla. Entä oletko itse tehnyt niin? Minä olen.
Subjektiivisuus mielipiteiden muodostamisessa ei ole harvinaista, varsinkaan jos aihe on haastava. Miesten ja naisten väliset ystävyydet voidaan laittaa tähän kategoriaan. Jos kokemukset sekaystävyyksistä ovat hyviä, ihmiset ovat myönteisiä sen suhteen. Negatiivisen kokemuksen nähneet tai kokeneet taas suhtautuvat kieltävästi miesten ja naisten väliseen ystävyyteen.
Kristityillä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tehdä mistään asiasta lakia pelkän subjektiivisen kokemuksen perusteella. Mielipiteiden pitää olla perusteltuja Jumalan Sanalla. Objektiivisuus aiheessa, johon suhtautuu tunteella, ei ole helppoa. Vaatii kypsyyttä haastaa omia mielipiteitään Raamatun opetuksilla ja nöyryyttä myöntää joutuneensa oppimaan jotain.
On siis aika etsiä Raamatusta kohdat, joissa puhutaan ystävyydestä – onko niitä?
On siis aika etsiä Raamatusta kohdat, joissa puhutaan ystävyydestä – onko niitä?
Aloitetaan perusteista
Raamattu on alusta loppuun saakka hyvin selvä aviorikoksen
ja huorinteon suhteen: molemmat tuomitaan voimakkaasti. Muistatko kertomuksen Saarasta ja faaraosta,
tai Daavidista ja Batsebasta, tai naisesta, joka oli saatu kiinni
aviorikoksesta? Jumala on selväsanainen:
seksi kuuluu yhden naisen ja yhden miehen välille elinikäiseen
avioliittoon.
Toisaalta ystävyyttä ei ole koskaan kielletty, siihen jopa
rohkaistaan.
Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa (Gal 3:28).
Paavali joutui puuttumaan tilanteeseen,
jossa juutalaiset kristityt opettivat moraalisääntöjen vuoksi pakanakristityille kenen kanssa oli sopiva syödä ja miten pestä kädet. He jopa vaativat kristittyjen ympärileikkaamista. Kristittyjä rohkaistiin noudattamaan juutalaisten sääntöjä ja harjoittamaan rotujen välistä erotusta. Tuloksena oli yhä korkeampi muuri
juutalaisten ja pakanakristittyjen välillä.
Paavali tuomitsi tällaisen hengellisen hölynpölyn. Hän
varoitti galatassa asuvia tällaisista hengellisistä puhtaussäännöistä. “Ei
se, kenen kanssa syöt lounasta, tee sinusta epäpuhdasta, vaan synnin tekeminen
Jumalaa vastaan”. Säännöt rajoittivat
vapautta ja aiheuttivat jakaantumista.
Paavali muistutti: “Vapauteen Kristus on teidät vapauttanut, pysykää
lujina älkääkä antako kietoa itseänne jälleen orjuuden kahleisiin”. (Gal 5).
Ehkä tänä päivänä seurakunnassa ei rajoiteta rotujen välistä
kanssakäymistä, mutta entäpä sukupuolten välillä? Erottavat säännöt eivät tee kenestäkään
pyhempiä. Minkään ei saisi tulla
kristittyjen välisen rakastavan suhteen välille. Siksi Paavali sanoo, että juutalaisen tai
kreikkalaisen, orjan tai vapaan, miehen tai naisen välille ei saa tehdä
erotuksia. Kaikenlainen opetus, joka
estää rakkauteen perustuvan yhteyden, on evankeliumin vastaista, vaikka se kuulostaisi kuinka moraalisesti
ylempitasoiselta tahansa.
Paavali opetti nuorelle Timoteukselle miten seurakunnassa
pitää suhtautua miehiin ja naisiin: “…neuvo
nuorempia miehiä niinkuin veljiä, vanhoja naisia niinkuin äitejä, nuorempia
niinkuin sisaria, kaikessa puhtaudessa.” (1 Tim 5). Me tarvitsemme perhettä.
Yksinäisyys yhteisössä on kaikkein raskainta yksinäisyyttä. Jos kristittyjen yhteisö ei osaa olla
intiimi, haavoittuvaisen avoin ja toisilleen omistautunut, luomme seurakunnasta
kerhon, jossa yksinäisyyden muurin erottamat yksilöt kokoontuvat saman asian
tiimoilta samaan tilaan, koskaan todella kohtaamatta.
Jos seurakunta
epäonnistuu perheenä olemisessa, naimattomilla on suuri paine luoda perhe
menemällä naimisiin. Ovatko sinkut opetuksessamme tuomittuja yksinäisyyteen tai
painostettuja avioon? Ja toisaalta ei avioliitto poista ihmisiltä tarvetta löytää yhteys toisten kanssa. Avioitunut mies tarvitsee naispuolisia ystäviä, naimisissa oleva nainen tarvitsee hengellisiä isiä ja veljiä.
Monesti painotetaan jakeen viimeisiä sanoja: “kaikessa
puhtaudessa” ja neuvotaan olemaan varovaisia liian läheisten suhteiden
muodostamisessa. Silloin on unohdettu
jakeen perhesuhteisiin kannustavat sanat: isät, äidit, veljet, siskot. Puhtauteen keskittäytyessä saadaan tulokseksi
sukupuolten välinen etäisyys. Johsua D.Jones sanoo kirjassaan osuvasti:
Sen sijaan, että korvaisimme “kielletyn suudelman” “pyhällä suudelmalla”, olemme päätyneet “ei suudelmaa”-tilanteeseen (Room 16:16).
Ystävät Raamatussa
Joonatan ja Daavid sekä Ruut ja Naomi ovat esimerkkejä samaa
sukupuolta olevista ystävistä. He
puhuvat ja käyttäytyvät toisiaan kohtaan tavalla, joka nykyaikana kuulostaa
oudolta – jopa epäilyttävältä. Kuka enää tänä päivänä vannoo rakkautta ja ikuista
sitoutumista ystäväänsä?
Raamatussa rakkautta sekaystävyyksissä voi ilmaista näinkin suoraan:
Raamatussa rakkautta sekaystävyyksissä voi ilmaista näinkin suoraan:
Vanhin valitulle
rouvalle ja hänen lapsillensa, joita minä totuudessa rakastan (2 Joh). Näin aloitti Johannes, Jeesuksen ystävä ja opetuslapsi, erään kirjeistään.
Naimisissa oleva Johannes kirjoittaa naiselle, jolla on lapsia ja jonka
kodissa seurakunta kokoontuu (hän oli ehkä leski). Johannes ei pelännyt sanoa rakastavansa tätä
naista. Hän oli vapaa välittämään.
Ja sen jälkeen hän
(Jeesus) vaelsi kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään ja saarnasi ja julisti
Jumalan valtakunnan evankeliumia; ja ne kaksitoista olivat hänen kanssansa,
niin myös muutamia naisia, jotka olivat parannetut pahoista hengistä ja
taudeista: Maria, Magdaleenaksi kutsuttu, josta seitsemän riivaajaa oli
lähtenyt ulos, ja Johanna, Herodeksen taloudenhoitajan Kuusaan vaimo, ja
Susanna ja useita muita, jotka palvelivat heitä varoillansa (Luukas
8). Hippiliike? Aktiomatka? Ei, vaan Jeesus ystävineen. He matkustivat yhdessä tavoitteenaan levittää
evankeliumi maailmaan. Näille
henkilöille Jeesus sanoi “olette minun ystäviäni” ja “rakastakaa toinen
toisianne niinkuin minä olen rakastanut teitä”.
Alkuseurakunta ei ollut ydinperheistä muodostunut ryhmä. Se oli
perhe.
Sinä päivänä Debora
ja Baarak, Abinoamin poika, lauloivat näin (Tuom 5). Deborah oli naimisissa oleva nainen,
todennäköisesti Barak oli myös naimisissa.
He työskentelivät yhdessä, sotivat yhdessä ja jopa lauloivat yhdessä.
Moni spekuloi Deboran auktoriteettiaseman merkitystä tämän päivän seurakunnan
“naisvanhimmille”. Joshua D. Jonesin mukaan naispastoriviran perustaminen
Deboran elämään on liioittelua, mutta relevanttia sen sijaan on, miten
tahoillaan naimisissa oleva mies ja nainen palvelivat yhdessä Jumalaa.
Mutta Mordokai
käyskenteli joka päivä vaimolan esipihan edustalla saadakseen tietää, voiko
Ester hyvin ja mitä hänelle tapahtui... Kun Esterin palvelijattaret ja hänen
hoviherransa tulivat ja kertoivat hänelle tämän {Mordokaista} joutui kuningatar
suureen tuskaan… (Ester 2,4). Mordokai ja hänen nuoren serkkunsa Hadassan
(Esterin) kertomus on yksityiskohtainen kuvaus sekaystävyydestä Raamatussa. Mordokai oli kasvattanut orvon serkkunsa ja he
uskoutuivat läheisesti toisilleen ja huolehtivat toinen toistensa
hyvinvoinnista senkin jälkeen, kun Ester meni naimisiin. Yhdessä he pelastivat kansansa tuholta.
Ja hänellä sekä myös
Elialla ja vaimon perheellä oli syötävää pitkäksi aikaa (1 Kun 17). Mietipä seuraavaa tilannetta käytännöllisesti: kuuluisa profeetta ystävystyy ja muuttaa
asumaan nuoren lesken luo, joka ei ole uskossa. Kuulostaa uskomattomalta, mutta tästä kertomuksesta ei voi mitenkään ymmärtää, että Elia olisi käyttäytynyt sopimattomasti naista
kohtaan tai tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan.
Vaikka tänä päivänä tällaisia asumisjärjestelyitä ei voi suositella,
Jumala ohjasi Elian asumaan sinkkuäidin luo.
Hän olisi voinut antaa Elialle kaupungissa oman asunnon ja antaa hänen keskustella
naisen kanssa julkisissa paikoissa, sen ajan kahviloissa. Mutta Jumala teki toisin. Jeesus ei räpäyttänyt silmäänsäkään, kun
Hän mainitsi Elian ja Sarpatin leskivaimon (Luuk 4:26), eikä käyttänyt heitä esimerkkinä
terveistä sukupuolien välisistä rajoista vaan Jumalan valtakunnan leviämisestä.
Vapautta ei tule käyttää synnin tekemiseen, mutta olisiko
meillä mahdollisuutta löysätä vähän tiukkoja rajojamme sekaystävyyksien
suhteen?
Eräänä päivänä Elisa
meni Suunemiin, ja siellä oli arvossa pidetty vaimo, joka vaati häntä
aterioimaan. Ja niin usein kuin hän kulki sen kautta, poikkesi hän sinne
aterioimaan (2 Kun 4). Elisa oli
Eliaan manttelinperijä. Myös hän vapaasti
seurusteli ja söi yhdessä naisten kanssa.
Aina kun naimaton Elisa oli kaupungissa, hän meni tämän naimisissa
olevan naisen luo syömään. Luvusta käy selväksi, että nainen oli ystävyydessä
aloitteentekijä ja sai miehensäkin mukaan rakentamaan Elisalle huoneen heidän
kotiinsa. Elisan puolelta ei löydy
tippaakaan sopimatonta käytöstä tätä naista kohtaan, eikä pelko pitänyt häntä
erossa naimisissa olevan naisen seurasta.
Elisan ja suunemilaisen naisen ystävyys on hieno esimerkki sinkun ja
naimisissa olevan ystävyydestä. En löydä kertomuksesta myöskään mustasukkaisuutta suunemilaisen vaimon aviomiehen osalta.
Tervehdys Laodikeassa
oleville veljille ja Nymfalle sekä hänen kodissaan kokoontuvalle seurakunnalle (Kol 4). Paavali mainitsee Nymfan nimeltä julkisessa kirjeessä. Millaiset ajatukset tästä helposti heräävät?
Kaikki saavat kuulla kirjeen sisällön, mutta vain yksi henkilö, nainen,
mainitaan nimeltä. Varmasti tällä
naisella oli erityinen paikka Paavalin elämässä. Paavali ei lisännyt kirjeeseen muutamia miesten
nimiä välttääkseen väärinkäsityksiä, vaan hän pystyi mainitsemaan yksittäisen naisen kirjeessään
ilman, että hänen piti varjella mainettaan.
Samassa hänen
opetuslapsensa tulivat; ja he ihmettelivät, että hän (Jeesus) puhui naisen
kanssa (Joh 4). Onko väliä sillä,
mitä ihmiset ajattelevat käytöksestämme?
Jones selventää kirjassaan, että vapauden käyttäminen ajattelemattomasti
voi loukata heikompaa veljeä, jonka usko ei ole yhtä kypsä. Jotkut käyttävät vapauttaan
provosoidakseen. Jeesus ei koskaan
tehnyt mitään kapinallisesta hengestä tai todistaakseen, että hän voi. Vaikka Jeesus oli täysin vapaa
kulttuuritabujen suhteen ja totteli vain Jumalaa eikä ihmiskäskyjä, Hänen
motiivinsa oli aina rakkaus.
Tässä tunnetussa Raamatunkertomuksessa Jeesus rikkoo rodullisia, uskonnollisia ja
sukupuolten välisiä tabuja. Mutta Hänen tarkoituksenaan
ei ole näyttää ihmisille, vaan ilmoittaa itsensä tälle naiselle. Jeesus ei huolehtinut siitä, miltä Hänen
käytöksensä näytti opetuslasten silmissä, kun Hän keskittyi palvelemaan
särkynyttä ihmistä.
Ihmispelon vai ihmisrakkauden motivoima?
Jos olet hengellisessä vastuu- ja johtajuustehtävässä, kuinka tärkeää sinulle on ihmisten mielipide? Estääkö puheet tai pelot puheista sinua
palvelemasta vastakkaisen sukupuolen edustajaa?
Vältteletkö tilanteita, joissa avautuminen tai yhteyden luominen vastakkaisen
sukupuolen edustajan kanssa on mahdollista?
Emme saa käyttää vapauttamme väärin, ja tottakai on viisasta käyttäytyä
niin, että turhia puheita ei synny, mutta puheiden ei pitäisi kontrolloida meitä.
Nämä muutamat esimerkit ystävyyksistä Raamatussa ovat auttaneet minua huomaamaan, miten vapaasti Jumalan miehet ja naiset pystyivät käyttäytymään toinen toisiaan kohtaan. Vapaus perustui Jeesuksen antamaan vapauteen. Jos mietit, osaatko olla ystävä miehen/naisen kanssa, muista, että mitä lähempänä olet Jeesusta, sitä lähempänä voit olla toista ihmistä. Jumala kutsuu meitä pyhyyteen ja puhtauteen kaikissa ihmissuhteissamme ja kun kasvat uskossasi, voi ystäväpiirisikin laajentua.
Uuden Testamentin käskyt “toinen toisellemme” ovat annettu
jokaiselle kristitylle käytettäväksi sekä naisia että miehiä kohtaan. Kristuksen ruumiin jäseninä kuulumme toinen
toisillemme, sukupuolesta huolimatta.
Vaikka onkin realistista ymmärtää, että syvällistä yhteyttä ei synny
joka ikisen seurakunnan jäsenen kanssa, ei sitä tarvitse rajoittaakaan. Intiimejä ystävyyssuhteita voi löytää
yllättävistä paikoista!
Kuva: Image by 5688709 from Pixabay
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!