Ystävyys on yksi arvokkaimmista asioista elämässä. Lapsuudessa ja nuoruudessa luodut ystävyyssuhteet ovat tärkeitä, erityisesti, koska ystävyyksien luominen kolmenkympin jälkeen on tutkitusti vaikeaa. Vanhempana tuntee itseään paremmin eikä ole niin kiire tutustumaan jokaiseen vapaana olevaan sieluun. Moni on kiireinen työn, perheen ja rutiinien parissa, eikä syvällisten ystävyyssuhteiden luomiseen jää aikaa tai energiaa. Tässä vaiheessa jo olemassa olevien ystävyyssuhteiden ylläpitäminen on haaste, eikä uusia ole tulossa niitä korvaamaan.
Ystävyystaidot ovat hakusessa. Seurakunnassakin voimme usein hengailla
yhdessä, mutta osaammeko luoda syviä ystävyyssuhteita edes oman sukupuolemme
kanssa? Ystävyys on taitolaji, joten
kannattaako edes puhua sukupuolirajoja ylittävästä ystävyydestä, ennenkuin
osaamme olla hyviä ystäviä omaa sukupuolta olevien kanssa? Oman elämän ja ajatusten paljastaminen
toiselle ihmiselle on haaste, jota edes kristittyinä emme välttämättä osaa ottaa vastaan.
Vasta luodussa luomakunnassa oli vain yksi asia, joka ei
ollut hyvin. Jumala katsoi Aadamia ja
sanoi: “Ei ole ihmisen hyvä olla yksin”.
Mies, jolla oli täydellinen yhteys elävän Jumalan kanssa, tarvitsi
toista ihmistä. Mies sai kumppanikseen naisen. Vaikka Eeva olikin Aadamin vaimo, ei
avioliitto ole ainoa vastaus ihmisen yksinäisyyteen. Paavali hehkutti sinkkuelämää, muttei hänellä
ollut komplekseja sekaystävyyksien suhteen, vaan hän arvosti naispuolisia
ystäviä ja työtovereita.
Tässä Joshua D. Jonesin kirjasta poimittu kuusi syytä miksi
ystävyydet miesten ja naisten välillä ovat kaiken vaivan arvoista:
1. Parantuminen, ilo ja kasvu
Daavid kirjoittaa ilosta, jota hänen jumalalliset ystävänsä
tuovat hänelle: "Nämä ovat ne jalot, joihin on koko minun mielisuosioni"
(Ps 16). Paavali kirjoitti ystävistään,
miehistä ja naisista, "iloni ja kruununi". Tarvitsemme toisia
ihmisiä, voidaksemme kokonaisesti olla oma itsemme.
Mutta eivätkö miehet voi vain olla ystäviä miesten kanssa, ja naiset naisten?
Nämäkin ystävyyssuhteet ovat tarpeen, mutta ne eivät korvaa sukupuolten välistä
ystävyyttä. Jumala on luonut meidät
mieheksi ja naiseksi. Sukupuolemme
erottaa meidät toisistamme. Vaikka
yhdessä olemme Jumalan kuva, heijastamme häntä eri tavoin yhdessä. Ystävyys miesten ja naisten välillä tuntuu
erilaiselta, koska olemme erilaisia.
Naiset kertovat, että miesten kanssa seurustellessa esillä
on asioiden kepeys, vitsailu ja huumori, joka ei ole niin helppoa naisten
välillä. Myös kokemus
"isoveljestä" ja suojelijasta ja sisäpiirin tieto siitä, mitä miehet
oikein ajattelevat, ovat positiivinen kokemus.
Miehet arvostavat sitä, että voivat puhua syvällisesti
naisten kanssa. Miehet kokoontuvat usein
tekemisen varjolla yhteen, mutta naisen kanssa voi istua, keskustella ja
uskoutua. Yleensä mies-nais-ystävät
viettävätkin aikansa keskustellen.
Jumala on luonut meidät nauttimaan toinen toisistamme,
eroistamme huolimatta. Se auttaa meitä
kasvamaan. Hengellinen äiti tai sisko
antaa meille asioita, joita emme saa hengelliseltä isältä tai veljeltä.
2. Se auttaa vastustamaan kiusauksia
Tiukat säännöt miesten ja naisten kanssakäymiselle luovat
etäisyyttä sukupuolten välille. Säännöt
lupaavat, että niitä noudattaessa pysymme seksuaalisesti puhtaana ja suojelmme
avioliittomme suhteilta. Ne
valehtelevat.
Sekaystävyydet tyydyttävät sosiaalisia ja psykologisia
tarpeita, joita mies-mies- ystävyydet tai nais-nais-ystävyydet, niin tärkeitä
kuin ovatkin, eivät pysty tyydyttämään.
Hengellinen isä voi korvata poissaolevan biologisen isän. Nuori mies voi kaivata vanhemman, hengellisen
äidin huolenpitoa. Ystävyydessä voi
tuoda esille sisaruusrakkautta ja hyväksyntää eri tavalla miesten ja naisten
välillä, kuin pelkästään omaa sukupuolta olevien ystävien kautta.
Nuorisotyössä mukana olleet tunnistavat monen nuoren
isänkaipuun. Terveet ja positiiviset
kokemukset vanhempien miesten kanssa, esim. nuoristyöntekijän osalta voi olla jumalallinen vastaus
hyväksynnän ja arvostuksen tarpeelle.
Silloin nuoren ei tarvitse lähteä etsimään tätä hyväksyntää maailman
menoista.
Tutkittaessa nuorten miesten pornoriippuvuutta ja siitä irti
pääsemistä, huomattiin, että jos nuorilla miehillä on elämässään hengellisiä,
kypsiä siskoja, joiden kanssa hän voi viettää
aikaa mielekkäällä tavalla, hän on vähemmän altis lukkiutumaan kotiin ja
objektoimaan naisia tietokoneen ruudulla.
Hän on saanut naisilta huomiota ja hyväksyntää oikeassa elämässä
terveellä tavalla, eikä tarvitse siihen korviketta. Suurin syy pornon
käyttöön on yksinäisyys.
3. Se vahvistaa avioliittojamme
Aviopuolisot tarvitsevat aikaa keskenään, mutta jokainen voi
myöntää ystävien merkityksen aviopuolisoiden elämässä. Olen itse kiitollinen niistä uskollisista
ystävistä, joiden kanssa mieheni viettää aikaa.
Kun vastakkaista sukupuolta olevat ystävät tukevat
avioliittoasi sataprosenttisesti, he antavat usein arvokasta tukea ja sisäpiirin
ymmärrystä sinun ja puolisosi välille.
Miespuoliset ystävät voivat sanoa suoraan, jos vaimon käytös ei tule
toimimaan. Naispuoliset ystävät osaavat
antaa yksityiskohtaista palautetta naisen kanssa elämiseen. Kun ystävät tukevat avioliittoasi, he ovat
elämän rikkaus.
Puoliso ei voi täyttää kaikkia tarpeita. Se olisi liikaa vaadittu yhdeltä henkilöltä. Avioliitto, jossa molemmilla on ystäviä, voi
hyvin. Avioliitto, jossa molemmilla on
sekaystävyyksiä, voi vielä paremmin. Aviomies
ei voi ottaa jokaisen hengellisen isän ja veljen ja pojan paikkaa, vaan terveessä
seurakunnassa on muitakin miehiä sitä varten.
4. Se on käsky
Olemme kutsutut olemaan Jumalan perhe. Kirjoitin viimeksi siitä, miten ihmissuhteetseurakunnassa toimivat. Usein seurakunta
vääristyy ydinperheistä muodostuviin klikkeihin ja unohtaa sinkut ja
ystävyyssuhteet.
Raamatulliset käskyt rakastaa toinen toisiamme täydestä
sydämestämme ei ole rajattu vain omaa sukupuolta olevia kohtaan. Meidän tulee rakastaa, tukea ja rohkaista
jokaista perheenjäsentä, sukupuolesta huolimatta. Emme voi paeta tätä käskyä
sopivuussääntöihin. Jos joku tarvitsee
hyväksyntää, kuuntelijaa, ystävää, emme saa paeta sukupuolirajojen taakse.
Jos ystävyyksien luominen ja ylläpitäminen on nyt hankalaa,
se tulee olemaan entistä vaikeampaa tulevaisuudessa. Seksualisoituminen ja ihmisten objektoiminen
vaikeuttaa todellista välittämistä.
Seurakuntana meitä kutsutaan olemaan terveen ystävyyden malleja perverssin
maailman keskellä. Lapsemme tulee saada
nähdä, miten osaamme olla ystäviä kaikenlaisten ihmisten kanssa. Ehkä olemme heille ainoa esimerkki puhtaasta
ystävyydestä miesten ja naisten välillä.
5. Se tuo esille ristin voiman
Ristillä on voima yhdistää ihmisiä, jotka eivät koskaan
muuten kokoontuisi yhteen. Risti on
Jumalan perheen perusta. Luotuaan meidät
mieheksi ja naiseksi Jumala haluaa yhdistää meidät rakkaudella, ei ajaa meitä
pois toinen toistemme luota pelon vuoksi.
Jeesuksen risti rikkoo synnin kirouksen ja tekee sovinnon sukupuolten
välillä mahdolliseksi.
Kun sekulaaritutkimukset julistavat, että seksi tulee aina
tekemään miesten ja naisten välisen ystävyyden mahdottomaksi, evankeliumi
julistaa todellisen, syvällisen yhteyden ja luottamuksen perheen kaltaisissa
ihmissuhteissa olevan tie parantumiseen ja eheytymiseen. Voimme vapaasti nauttia toinen toisistamme ja
kokea syvää tyytyväisyyttä yhdessä ilman, että seksi määrittää kaiken.
6. Se vapauttaa
palvelemaan
Kirkkohistoria näyttää, että aikoina, jolloin miehet ja
naiset olivat vapaita palvelemaan hengellisessä työssä yhdessä, seurakunta
kasvoi ja kukoisti. Esimerkkejä ovat
esim. kelttiläinen kirkko Pyhän Patrickin aikana ja kelttiläisten lähettien työ
500-800- luvuilla. Historiasta nousee
myös gaelinkielinen sana anamchara, sielunystävä, jossa intiimi ystävyys
hengellisen mentorin kanssa edistää yhteistä rakentumista Jeesuksessa Kristuksessa.
Pyhä Patrick ja Pyhä Brigid olivat läheisiä ystäviä |
Myös monet kirkkoisät nauttivat ystävyyksistä naisten
kanssa. "Between St. Patrick and Brigid, the pillars of the Irish people, there was so great a friendship of charity that they had but one heart and one mind. Through him and through her Christ performed many great works (täältä)"
Sadat säilyneet kirjeet kertovat
todellisesta välittämisesta ja ajatusten vaihtamisesta, ystävien koko ajan säilyttäen
moraalisen puhtauden. Amerikkaan
asettuneet kristityt uudisasukkaat elivät läheisesti, perheen tavoin ja maassa
elettiin erityistä hengellisen heräämisen aikaa ennen itsenäisyyssotaa (Wesley,
Whitfielf, Jonathan Edwards, David Brainerd).
Emme elä menneisyydessä eikä sitä tarvitse ihannoida, mutta
voimme ottaa oppia edellisten sukupolvien esimerkistä. Sekaystävyydet eivät ole uusi asia
kristikunnassa. Se on merkittävä osa
kirkkohistoriaa – vaikka siitä ei olisikaan nykyajan seurakunnissa terveitä
esimerkkejä. Mutta se on syy tutkia
toimintatapojamme ja kysyä, olemmeko Hengen vai maailman johdatuksessa. Huonojakin esimerkkejä voi historiasta
löytää, sen vuoksi todelliset vastaukset sekaystävyyksiin pitää löytää
Kirjoituksista. Siitä siis
seuraavaksi.
Mielenkiintoisia ajatuksia. Oon itse ajatellut toisin, koska on ollut asiasta huonoja kokemuksia, mutta toisaalta, ne ajatukset ovat kyllä just sinkkuajalta, kun kaikilla oli haku päällä, ja se mutkisti asioita. Täytynee antaa ajatuksen muhia mielessä, koska näen siinä totuuden siemenen, kun asiaa jää pohtimaan :)
VastaaPoistaLurre, nämä ovat varmasti sellaisia ajatuksia, joita ei tuoda usein esiin - en ole koskaan kuullut opetusta ystävyydestä, saatika sekaystävyyksistä. Mutta jotain oli aina kaihertanut mielessä, ja kun löysin tän Joshua D. Jonesin kirjan, tuntui kuin suomut olisivat pudonneet silmiltä: näin sen täytyy ollakin, hengellisiä siskoja ja veljiä.
PoistaYksi hyvä vinkki tällaisiin ystävyyksiin: mitä lähempänä olet Jeesusta, sitä lähempänä voit olla toisia ihmisiä, sekä miehiä että naisia. Jeesuksen seurassa kaikki onnistuu :)