Esterin päätös
Kun Persian kaunis kuningatar Ester saa kuulla, että valtakunnassa on annettu määräys surmata kaikki juutalaiset, hänen elämänsä tulee murroskohtaan. Kukaan hovissa ei tiedä Esterin taustasta. Nyt hänen kasvatti-isänsä Mordokai, jota Ester on totellut uskollisesti koko elämänsä ajan, käskee Esteriä anelemaan armoa kuninkaalta heidän kaikkien puolesta.
Ongelma on, että Ester ei ole nähnyt miestään kuukauteen. Kuningas Ahasveroksella on lukuisia sivuvaimoja, ja kuka tietää miksi Esteriä ei ole kutsuttu hänen seuraansa. Kuningas ei ole viettänyt öitään yksin. Onko hän kyllästynyt Esteriin? Onko joku sivuvaimoista voittanut hänet omakseen?
Kaiken lisäksi kukaan, ei edes kuningatar, saa mennä kuninkaan luo ilman kutsua. Lain rikkomisesta seuraa kuolema, ja valtakunnassa on lukuisia esimerkkejä kuninkaan räjähtävästä temperamentista ja julmuuksista. Aiemmin kuningas, uuden sillan sorruttua meren aaltojen vuoksi, oli tapattanut kaikki rakentajat ja ruoskittanut meren aallot ketjuilla. Ester tietää hänen olevan julma ja kohtuuton vihastuessaan.
Ketä Ester aikoo nyt totella?
Nuori kuningatar ottaa ohjat käsiinsä. Hänellä ei ole profeetallista näkyä, jota seurata, ei Jumalalta tullutta käskyä, jota noudattaa. Hän aikoo seurata omaa suunnitelmaansa. Ester on piilottanut todellisen identiteettinsä jo neljän vuoden ajan. Nyt hän valitsee Jumalan kansan.
4:15 Ester käski vastata Mordokaille: 16 »Kutsu koolle kaikki Susan juutalaiset paastoamaan minun puolestani. Älkää syökö älkääkä juoko mitään kolmeen päivään ja kolmeen yöhön. Minäkin paastoan samalla tavoin palvelijattarieni kanssa, ja sitten lähden kuninkaan luo, vaikka se onkin vastoin lakia. Kun minun kerran on kuoltava, niin kuolen.» 17 Mordokai meni pois ja teki niin kuin Ester oli käskenyt tehdä.
Pehmeästä ja tottelevaisesta tytöstä kasvaa yhdessä yössä päätöksiä tekevä kuningatar. Tällä kertaa Mordokai tottelee Esteriä.
Tehtyään päätöksen olla avoimesti juutalainen, Ester on varma, että tulee kuolemaan tavalla tai toisella. Tuntien miehensä luonteen, ei ole epäilystäkään siitä, etteikö tämä tuomitsisi kuolemaan kenet vain, jos niin haluaa. Edes vaimolla ei ole erioikeuksia tai vapautuksia säännöistä, sen sai edellinen kuningatar Vasti karvaasti kokea.
Valtavan paineen alla tulee esiin Esterin todellinen luonne. Hän ei aio enää piileksiä ja peitellä taustaansa. Hän ymmärtää olevansa palatsissa juuri tätä hetkeä varten, ja on valmis tekemään kaikkensa, jopa uhraamaan itsensä kansansa pelastumisen puolesta. Kun päätös on tehty, hänellä ei ole enää mitään hävittävää.
Paasto, johon hän kutsuu kaupungin kaikki juutalaiset osallistumaan, on hengellinen sota-ase. Vaikka Vanhan Testamentin Esterin kirjassa ei mainita Jumalaa tai rukousta edes tässä kriittisessä kohdassa, on kuningatar selvästikin tietoinen paaston käytöstä tiukassa tilanteessa juutalaisten historiassa. (Toisaalta juutalaisessa perimäkirjallisuudessa Ester kyllä rukoilee.)
Kolmen päivän paaston jälkeen Ester pukeutuu kauneimpiin vaatteisiinsa. Hän ei astu valtaistuinsaliin, vaan jää sisäpihalle, oviaukon kohdalle, josta on suora näköyhteys valtaistuimelle. Seuraavat hetket tulevat päättämään hänen kohtalonsa.
Kun kuningas näkee hänet, hän heltyy ja kutsui Esterin luokseen ojentamalla valtikkansa häntä kohti. Hän on edelleenkin mieltynyt vaimoonsa ja lupaa kaikkien kuullen Esterille kaiken, mitä hän vain toivoo.
Vaikka Ester ei voinut tietää, millaisen vastaanoton hän saisi kuninkaan edessä, hänellä on suunnitelma valmiina. Hän ei esitä heti pyyntöään juutalaisten pelastamiseksi, ei heittäydy polvilleen anelemaan armoa kuninkaan ja koko hoviväen edessä. Sen sijaan hän herättää kuninkaan kiinnostuksen; hän haluaa kunnioittaa kuningasta ja pääministeri Haamania järjestämällä heille pidot.
Kuningatar Esterin juhlat
Kuningas suostuu heti pyyntöön. Juhlat sujuvat hyvin ja viiniä juotaessa kuningas toistaa lupauksensa: Saat vaikka puoli valtakuntaa, jos sitä pyydät. Hänen sydämensä on edelleen mielistynyt nuoreen, suloiseen vaimoonsa. Mitä tällä voi olla mielessä?
Ihailen Esterin kärsivällisyyttä. Eikö tämä olisi ollut sopiva hetki pyytää kuningasta pelastamaan hänen kansansa; Ahasveros on juonut viiniä, hyvällä tuulella ja jo kaksi kertaa luvannut täyttää hänen toiveensa. Miksi Ester viivyttelee?
Ihailen myös hänen itsehillintäänsä. Hän syöttää ja juottaa kansansa vihollista, Haamania, jonka suunnittelema joukkomurha on. Mutta Ester ei anna tunteidensa häiritä illan kulkua. Nöyrästi hän pyytää kuningasta odottamaan huomiseen. Haaman lähtee iloisena juhlista, varmana suosiostaan kuningasparin silmissä.
Kun seuraava päivä koittaa, Ester jatkaa juhlan emännöintiä. Mutta edellisen yön aikana on tapahtunut paljon. Ei ole tietoa, kuinka paljon Ester on kuullut sen tapahtumista.
Uneton kuningas oli löytänyt aikakirjoista merkinnän Mordokain uroteosta, ja palkinnut hänet kunnialla ja korkeudella. Ja kuka muu kuin Haaman oli joutunut sen julkisesti tekemään. Haaman on nöyryytetty ja harmissaan ja lisäksi hän alkaa aavistella suunnitelmansa olevan tuhoon tuomittu (Haamanista ja hänen erikoisesta vihastaan juutalaisia kohtaan lisää seuraavassa osassa).
Haaman kiirehtii kuningattaren juhliin. Edellisen illan voitonriemusta ei ole nyt jälkeäkään.
Ester esittää pyyntönsä
Kuningas esittää uudelleen kysymyksen: »Mitä haluat saada, kuningatar Ester? Saat kaiken mitä haluat. Vaikka pyytäisit puolta valtakuntaa, saat sen.»
Nyt Ester on valmis esittämään pyyntönsä kuninkaalle.
“7:3 Niin kuningatar Ester vastasi ja sanoi: "Jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, kuningas, ja jos kuningas hyväksi näkee, niin annettakoon minulle oma henkeni, kun sitä pyydän, ja kansani, kun sitä haluan. 4 Sillä meidät on myyty, minut ja kansani, hävitettäviksi, tapettaviksi ja tuhottaviksi. Jos meidät olisi myyty vain orjiksi ja orjattariksi, olisin siitä vaiti, sillä sen vaivan takia ei kannattaisi kuningasta vaivata."
Miten taitavasti esitetty pyyntö! Ester on miellyttänyt kuningasta koko sen ajan, kun he ovat olleet yhdessä. Kun hän nyt pyytää omaa elämäänsä, eihän kuningas voi siitä kieltäytyä. Ester jättää myös taktisesti mainitsematta, mistä kansasta on kyse.
“7:5 Niin sanoi kuningas Ahasveros ja kysyi kuningatar Esteriltä: "Kuka se on, ja missä se on, joka on rohjennut tehdä sellaista?" 6 Ester vastasi: "Se vastustaja ja vihamies on tuo paha Haaman". Niin Haaman peljästyi kuningasta ja kuningatarta.”
Ester paljastaa Haamanin todellisen luonteen: hän ei ole kuninkaan ystävä ja neuvonantaja, vaan vastustaja ja vihollinen, joka kaiken lisäksi suunnittelee kuninkaan vaimon murhaamista. Ei ole ihmekään, että Haaman kauhistuu.
Kuningas Ahasveros suuttuu ja menee linnan puutarhaan. Hän tietää, että viime kädessä vastuu on hänen. Ovela Haaman sai hänet kirjoittamaan lain, jota ei voi enää perua. Ahasveros kihisee kiukusta Haamanin juonittelujen vuoksi. Ihanan Esterin henki on nyt hänen käskynsä vuoksi todellisessa vaarassa. Voi Haamania, joka sai hänet viekoiteltua allekirjoittamaan lain.
Sisällä juhlissa Haaman on epätoivoissaan heittäytymässä lepovuoteella olevan Esterin eteen henkeään kerjäämään - mutta juuri sillä hetkellä kuningas astuu taas huoneeseen. Haamanin liike näyttää siltä, että hän aikoo hyökätä Esterin kimppuun.
Tai ehkä kuningas tekee salamannopean päätöksen, että tältä se tulee näyttämään. "7:8 Vai tekee hän vielä väkivaltaa kuningattarelle linnassa, minun läsnäollessani!" Tuskin huudahdus on päässyt kuninkaan suusta, kun Haamanin kasvot jo peitetään. Hovin palvelijoilla, jotka kaikki rakastavat Esteriä, on rangaistusehdotus Haamanin suhteen. Kuningas, vielä vihoissaan, hyväksyy sen. Haaman raahataan ulos.
Täyskäännös
Kuningas antaa Haamanin pääministerinä keräämänsä omaisuuden Esterin haltuun. Ester paljastaa Mordokain olevan hänen kasvatus-isänsä eli kuninkaan appi-puoli! Kuningas tekee Mordokaista pääministerin Haamanin sijasta ja Ester antaa Haamanilta saaneen omaisuutensa Mordokain hoitoon. Palatsissa on nopeasti muuttunut moni asia.
Nyt Ester heittäytyy itkien kerjäämään kansansa henkeä polvillaan kuninkaan edessä. Kuningas haluaisi antaa vaimolleen kaiken, mitä tämä anoo, mutta pyyntö on vaikea, koska maan lakien mukaan kuninkaan käskyä ei voi perua. Toisaalta asian voi kiertää, ja kuningas antaa Mordokaille luvan käyttää sinettisormustaan kirjoittaakseen uuden lain kuninkaan nimissä.
Vaikka edellinen pääministeri käytti asemaansa hyväksi, kuningas luottaa täydellisesti Mordokaihin. Onhan tämä pelastanut sekä kuninkaan että kuningattaren hengen.
8:11 “Kirjeissä kuningas antoi juutalaisille luvan kokoontua kaikissa niissä kaupungeissa, joissa heitä asui, ja puolustaa henkeään. He saivat yhden päivän aikana tuhota, tappaa ja hävittää jokaisen kansan tai maakunnan aseellisia joukkoja, jos nämä vainosivat heitä, surmata vieläpä naisia ja lapsia sekä ryöstää vastustajiensa omaisuutta.”
Uusi laki kiiruhdettiin ympäri valtakuntaa, ja juutalaiset juhlivat. 8:17 “Monet maan muihin kansoihin kuuluvat halusivat käydä juutalaisista, sillä nyt he tunsivat pelkoa juutalaisia kohtaan.” Jumalan kansa lisääntyi ja kukaan ei asettunut heitä vastaan. Esterin ratkaisu oli tehnyt enemmänkin kuin vain pelastanut juutalaiset verilöylyltä.
Kohtalokas päivä
Adar-kuun kolmastoista päivä koittaa. Juutalaiset ovat valmiina ja hyökkäävät heidän tuhoansa suunnitelleiden ihmisten kimppuun. Vihollisia kuolee yhteensä 75 000 koko valtakunnan alueella.
Kun kuningas juttelee Esterin kanssa illalla kuluneen päivän tapahtumista, hän sanoo:
9:12 »Susan kaupungissa juutalaiset ovat tappaneet ja tuhonneet viisisataa miestä, myös Hamanin kymmenen poikaa. Mitä he lienevätkään tehneet kuninkaan muissa maakunnissa! Mitä haluat nyt? Saat kaiken mitä haluat! Mitä tahtoisit vielä pyytää? Joka pyyntö täytetään!»
Kuningas Ahasveros on edelleenkin valmis täyttämään Esterin kaikki toiveet. Kuningattaren seuraava pyyntö on saanut monet kritisoimaan häntä verenhimoisuudesta tai kostonhalusta.
9:13 »Jos suvaitset, kuningas, niin sallittakoon Susan juutalaisten toimia vielä huomenna samoin oikeuksin kuin tänään, ja ripustettakoon Hamanin kymmenen pojan ruumiit hirsipuuhun.»
En näe mitään Esterin luonteessa, joka kertoisi hänen olevan ilkeä, katkera tai kostoa haluava henkilö. Uskon, että hänen pyyntönsä on halu varmistaa, että juutalaisten henkeä vainoavat ja heidän jälkeläisensä ovat todellakin pyyhitty pois Persian valtakunnasta. Jumala on antanut samansuuntaisia käskyjä Vanhan Testamentin sivuilla, kun Hänen kansansa on taistellut Jumalan vihollisia vastaan. Sillä Jumalan kansan vainoaminen tarkoittaa Jumalan itsensä vainoamista (taustoista lisää seuraavassa osassa).
Ester ja Mordokai kirjoittavat säännön Purim-juhlan juhlimisesta.
9:22 muistoksi niistä päivistä, joina juutalaiset olivat päässeet vihollisiltaan rauhaan, ja siitä kuukaudesta, jolloin heidän pelkonsa oli vaihtunut iloksi ja heidän surunsa juhlaksi. Niinä päivinä heidän tuli pitää iloisia juhlia ja pitoja, lähettää toisilleen herkkuja ja antaa lahjoja köyhille.
Vielä tänäkin päivänä juutalaiset viettävät kaksipäiväistä Purimia, ja lukevat Esterin kirjan läpi kahteen kertaan juhlan aikana.
Pohdintoja Esterin elämästä
Ensimmäisissä luvuissa Ester onnistuu ärsyttämään vähän kaikkia. Feministien mielestä hän on liian kiltti ja passiivinen, ja konservatiivit surevat Esterin uskon piilottelua, joka johtaa avioliiton ulkopuoliseen suhteeseen sekä avioliittoon ei-uskovaisen miehen kanssa.
Mutta on hyvä muistaa, että Esterin kirjaa ei ole kirjoitettu naisasialiikkeen käsikirjaksi. Sen pääteema ei ole naisten voimaannuttaminen tai feminististen periaatteiden levittäminen. Kyseessä on Jumalan kansan saama kuolemantuomio.
Kirjassa ei keskitytä miesten ja naisten väliseen vallankäyttöön, vaan Jumalan kansan ja Hänen vihollistensa välisiin suhteisiin. Teemana on juutalaiset ja pakanat.
Me emme tiedä syytä sille, miksi Mordokai käski Esterin peitellä taustansa. Kirjassa ei selitetä Esterin ja Mordokain motiivia tai ajatuksia. Voimme vain katsoa, millaisia valintoja ihmiset tekevät kussakin elämäntilanteessa, ja yrittää ymmärtää millaisia he ovat sanojen ja tekojen perusteella.
Nuori juutalaistyttö viedään Persian mahtavan kuninkaan haaremiin. Millaisia todellisia valintoja hänellä oikein oli tässä tilanteessa? Ei kovinkaan monia.
Kun ratkaiseva hetki koittaa, Ester on pakkotilanteen edessä. Hänen täytyy tehdä ratkaisu puoleen tai toiseen. Ja tässä näemme millaisen muutoksen Ester käy läpi. Kun hän on aiemmin totellut kasvatti-isäänsä, haaremin valvojaa sekä miestään kuningasta, hänen on vihdoin alettava tekemään omia päätöksiä.
Esterin käsky Mordokaille osoittaa, että moni asia hänen elämässään loksahtaa kohdalleen: identiteetti, elämäntehtävä ja tottelevaisuus. Mihin ryhmään hän samaistuu? Millaista tehtävää varten hänet on luotu? Ketä hän aikoo totella?
Voimme olla monin tavoin Esterin kirjan kuvaamassa tilanteessa. Sekulaari yhteiskunta, jossa olemme saavuttaneet ammatillista tai sosiaalista valtaa ja asemaa. Joskus esiin nousee kysymyksiä identiteetistämme, ja ratkaisut voivat käydä kalliiksi.
Vaikka Esterin elämä ei käykään meille täydelliseksi esimerkiksi, meillä on eräs edelläkulkija, jonka esimerkkiä voimme aina noudattaa, olipa tilanne mikä tahansa.
Jeesus Kristus jätti kotinsa kuninkaan valtakunnassa, eli keskuudessamme syntiä tekemättä, ja valitsi itsensä uhraamisen, jotta meillä olisi iankaikkinen elämä. Kun identiteettimme on Hänessä - ei urassa, ei ihmissuhteissa, ei omaisuudessa, ei asemassa - olemme todellisesti vapaita tekemään oikeita ratkaisuja. Ja kun evankeliumi tulee meille rakkaaksi, huomaamme, että kyseessä ei ole vain minun hyväni, vaan kaikkien hyvä.
Olipa asemasi yhteiskunnassa mikä vain, ja oletpa päässyt siihen millä vain keinoilla (jopa ei-niin-jumalallisilla-ratkaisuilla), sinulla on mahdollisuus käyttää lahjojasi ja kykyjäsi toisten hyväksi ja evankeliumin eteenpäin viemiseksi. Kun tulee tilanne, jossa Jumala kutsuu sinut ratkaisun paikalle, kuuntele Häntä. Se on sen arvoista.
Esterin kirjassa esiintyy vielä yksi vaikutusvaltainen nainen. Lue juutalaisia vihaavasta Haamanista ja hänen vaimostaan Sereksestä:
Tämä Esterin kirja on kyllä niin antoisa, ja kirjoitit hyvin tästä! Kiinnostavaa lukea, miten Ester ensin salasi todellisen identiteettinsä, ja miten rohkeasti hän sitten lopulta tuli esiin ja paljasti sen. Se rohkea esiin tuleminen on hyvä esikuva meille! Viisautta ja kärsivällisyyttä hänellä myös oli kuninkaan kohtaamisessa.
VastaaPoistaKiitos Ystävä! Esterin kirjassa on kyllä mielenkiintoisia henkilöitä, ja opin aina paljon itsekin, kun tutkailen Raamatun kirjoja ja henkilöitä... Se on kirjoittamisen yksi hyvä puoli!
Poista