Hoosea profetoi
neljänkymmenen vuoden ajan. Hän aloitti
jakautuneen kuningaskunnan pohjois-osassa, Israelissa, sen ollessa
suurimmillaan. Tänä aikana hän meni
naimisiin, sai lapsia ja näki useiden kuninkaiden tulevan ja menevän Juudan ja
Israelin alueilla. Hän näki kansan valitettavan
rappeutumisen ja syvälle syntiin vajoamisen kaikilla yhteiskunnan osilla. Hoosean tehtävänä oli varoittaa kansaa; jollei se muuta teitään, se joutuu muiden kansojen valloittamaksi. Kuosmanen antaa kirjassaan Hoosealle
alaotsikon ”laupeuden astia”. Kirjassa esiintyy
toistuvana teemana laupeus.
Minua on aina
haastanut tämä Jeesuksen Hoosealta lainaama lause ”Sillä laupeutta minä haluan
enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja.” (Hoosea 6:6, Matt 9:13, 12:7). Jeesus mainitsee tämän jakeen kun
fariseukset, lain asiantuntijat,
moittivat Jeesusta lain rikkomisesta
”Näin ei ole lupa tehdä!”. Laupeuden
laittaminen lain eteen haastaa minua, koska luonnostani olen sääntöjä
noudattava ja lakia seuraava. On kiva
kun tietää just tarkalleen mitä tehdä; mitä vaaditaan, mitä odotetaan.
Siitä seuraa se, että kun tiedän tehneeni ”oikein”, voin tuntea
tyytyväisyyttä ja onnistumista. Olen
aika hyvä kristitty! Olen noudattanut
Jumalan antamia sääntöjä ja elänyt elämää niin miten kirjoituksissa on
käsketty.
Tämä oikeassa
olemisen tarve, oikealta näyttämisen tarve, toisten silmissä kunnioitettavan
elämän elämisen tarve on erittäin voimakas vietti. Käytän sanaa vietti, koska se on meissä niin
sisäsyntyisenä, se on meissä niin automaattisena. Niin, en usko, että tämä on vain minun
heikkouteni. Uskon, että jokaisessa
ihmisessä on tämä vietti: tarve olla oikeassa ja todistaa muille oma oikeassa
oleminen. Todistaa Jumalalle, että olen
noudattanut Hänen sääntöjään ja uhrannut uhrit päivälleen. Siitä seuraa se, että olen helposti kovasydäminen muita ihmisiä ja jopa Luojaani kohtaan.
Eräs uskonsisar
kertoi näin: ”Rakastan kontrolloimista.
Olen riippuvainen velvollisuuksista, järjestyksestä, omista
oikeuksistani, omista teistäni ja ulkosesta suorittamisesta. Olen ulkoisesti moraalinen, mutta sisälläni
olen täynnä huolia, pelkoja ja syyllisyyttä.
Vuosien ajan kuulin evankeliumin sanat, mutten koskaan kuullut
musiikkia.” (Sonship Manual, s.25)
Pelottavan usein
huomaan tämän taipuisuuden kääntyä kaikenmaailman suorittamiseen, tekemiseen ja
miellyttämiseen. Mutta siinä sääntöjen
ja odotusten täyttämisessä unohtuu se, että kristinusko onkin ensisijaisesti
suhde ja yhteys Jumalaan. Mitä Jumala
haluaa? Mikä on Jumalan sydämen
kaipuu? Soiko korvissani evankeliumin
kaunis musiikki vai kovat vaatimukset ja lakipykälät?
Hoosean kirjassa Jumala
kertoo, että Hän haluaa laupeutta eli myötätuntoa, sääliä, armoa, armeliaisuutta,
lempeyttä, lauhkeutta, leppeyttä. Hän
haluaa Jumalan tuntemista, henkilökohtaista suhdetta. Vaikka laki antaa ohjeita ja sääntöjä,
vieläkin enemmän Jumala haluaa nähdä armollisen asenteen toisia ihmisiä – ja itseämme
– kohtaan, Hän kaipaa rakkaussuhdetta kanssamme.
Sana laupeus ei
kulje käsi kädessä suorittamisen kanssa.
Kuinka voisin suorittaa laupeuden tekoja, säälin antamista vähäosaisille,
armon osoittamista epäonnistuneille, lempeää vastausta riidanhaluiselle? Laupeutta ei voi tehdä tekemisen pakosta. Laupeus on jumalallinen luonteenlaatu, jonka
voin oppia vain kun opin tuntemaan Jumalaa. Laupeus ilman Jumalan tuntemista on Kuosmasen
mukaan vain kaiken salliva hyväksyntä; ollaan päähäntaputtelemassa kaikenlaista
käytöstä ja elämäntapaa. Mutta kun
siihen tuodaan Pyhän Jumalan tunteminen, on mahdollista tunnistaa synti
synniksi ja siten auttaa syntistä. Fariseukset eivät kyenneet kohtaamaan ihmistä, koska heillä ei ollut laupeutta heitä kohtaan. Oli antaa vain lakia lain päälle, he kykenivät vain kasaamaan raskaita henkisiä suorituksen kuormia epätoivoisten sielujen niskaan.
Hoosean
lakitalouskautena kirjoittamassa kirjassa saamme oppia tuntemaan Jumalasta
ihmeellisen hellän ja armollisen puolen.
Hoosea profeettana sai havainnollistaa Jumalan ikuista rakkautta ja
uskollisuutta omaa kansaansa kohtaan mahdottoman avioliiton kautta. Jumala käski häntä ottamaan vaimokseen prostituoidun;
naisen, joka petti miestään jatkuvasti avioliiton aikana. Vaimon
uskottomuus ja rakastajien perässä juokseminen kuvasi Israelin kansan jatkuvaa
vetoa epäjumalien puoleen; he unohtivat Jumalansa ja juoksivat epäjumalia
palvomassa ja synnillistä elämää viettämässä. Se kuvaa sinua ja minua, kun me rakastamme
jotain tai jotakuta enemmän kuin Jumalaa.
Se kuvaa meitä, kun me saamme tyydytystä elämäämme jostain muualta kuin
todelliselta elämän lähteeltä.
Tämä vertauskuva Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan on Hoosean hämmästyttävä rakkauskertomus. Jumala rakastaa minua jo silloin kun ryven
pohjamudissa eikä minulla ole mitään suoritustiliä omasta hyvyydestäni. Hän jatkaa minun tavoitteluani vaikka
käännän katseeni kerta kerran jälkeen etsimään tyydytystä muista
lähteistä. Hän havainnollistaa tosi rakkautta
ihmiselle, joka ei tiedä mitään todellisesta rakkaudesta. Hoosean viesti on hyvä lääke tälle
sukupolvelle, joka on tehnyt rakkaudesta sentimentaalisen ja neuroottisen
hyvänolontuottajan. Todellinen rakkaus
on kasvanut ulos tällaisesta itsekeskeisyydestä ja omien tarpeiden
täyttämisestä. Todellinen rakkaus on
uskollista, sitoutunutta ja saa voimansa Jumalasta itsestään. Löytyykö minusta tällaista rakkautta?
Luvussa yhdeksän
minut pysäytti seuraava kohta: ”Efraim –
lintuna lentää pois heidän kunniansa; ei synnyttämistä, ei raskautta, ei
sikiämistä enää. Ja vaikka he saisivat lapsensa isoiksi, teen
minä heidät lapsettomiksi, niin ettei ihmisiä jää. Voi heitä itseänsäkin, kun
minä heistä luovun! Efraim on, kun minä
sitä katson Tyyroon päin, istutettu laidunmaalle; mutta Efraimin täytyy viedä
lapsensa surmaajalle. Anna heille, Herra
- mitä antaisitkaan? - anna heille hedelmätön kohtu ja kuivettuneet rinnat.”
Lasten saaminen avioliitossa
on Jumalan silmissä kunniallista ja tuo ihmiselle, kansalle, kunniaa. Avioliitossa tapahtuva yhteentuleminen saa
aikaan lapsia, jälkeläisiä. Prostituutio
ei tuota jälkeläisiä, kansa käy hidasta kuolemaa sukupuuttoon. Hoosean kirjassa kuvataan Israelin kansan
moraalin rappeutumista: ”Vannotaan ja valhetellaan, murhataan, varastetaan ja
rikotaan aviot...” (4:2). Jumalattoman elämän seurauksena väkivalta kasvaa ja
rangaistuksien tuleminen on väistämätöntä.
Ihan kuin Hoosean päivinä, tänäkin päivänä haureus ja juoppous vievät
järjen (4:11). Sen seurauksena syntyvyys
laskee. Omin jaloin kuljetamme lapsemme
surmaajille (itselleni tuli tästä kielikuvasta vahvasti mieleen abortti). Lapset kärsivät; sijoitettujen lasten määrä
näyttää vuosi vuodelta kasvavan vanhempien riippuvuuksien ja väkivallan
takia. Jäljelle jää hedelmätön kohtu ja
kuivettuneet rinnat. Hedelmällisyys
loppuu – kohtalona on hedelmättömyys, joka Raamatussa on kirouksen kuva. Onko kasvava elintaso saanut meidät
unohtamaan Jumalan – niinkuin kävi Hoosean päivän Israelille ”He tulivat
kylläisiksi ja heidän sydämensä tuli ylpeäksi; sentähden he unhottivat minut”
(13:6)?
Nämä kolme teemaa jatkavat puhuttelua sydämessäni Hoosean kirjan lukemisen jälkeen. Millaista on tosi laupeus, jota Jeesus meiltä pyytää? Millaista on todellinen rakkaus, sen heijastuminen sekä Jumalsuhteessa että avioliitossa? Ja synnyttäminen, raskaus, sikiäminen, imettäminen, lapset...todellista kunniaa, todellinen siunaus!
Innostuin Vanhan Testamentin ns. pienistä profeetoista luettuani Juhani Kuosmasen kirjan “Pienten profeettojen suuri sanoma” (Aikamedia Oy). Vaikka nämä 12 profeettaa julistivat sanomaansa yli tuhat vuotta sitten sen ajan ihmisille ja sen ajan ongelmiin, löytyy sieltä ajankohtaisuutta vielä tämänkin päivän ihmiselle. Käytän kirjoituksissani lähteenä pikku profeettoja, Kuosmasen kirjaa, NIV Study Bible:a ja Message-Raamatunkäännöstä sekä netistä löytyviä artikkeleita ja kirjoituksia.
Kuva: Free Digital Photos/photostock
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!