Valtava
katastrofi oli iskenyt maahan. Kaikki
oli tuhoutunut. Maa oli raastettu
putipuhtaaksi. Ei ollut ruokaa. Ihmisten kohtalo oli epätoivoinen. Tällaisissa tilanteissa ihmiset, jotka eivät
ole uhranneet ajatustakaan Jumalalle vuosikymmeniin löytävät yhtäkkiä itsestään
tarpeen selittää Jumalaa ja Hänen tekojaan.
Miksi tämä tapahtui? Millainen
Jumala oikein on?! Olisimmeko voineet
estää tämän jotenkin? Eräässä tällaisessa
tilanteessa Israelin kansan historiassa nousi puhumaan Jooel, profeetta.
Hän ilmoitti, että Jumala ei ole
irrallinen meidän päivittäisestä elämästämme.
Hän on aina läsnä ja olemme aina tekemisissä Hänen kanssaan. Mutta huomaammeko päivittäisen kiiruhtamisen
keskeltä Häntä?
Kun onnettomuus, tässä tapauksessa kuivuus ja kaiken
kasvavan tuhonnut heinäsirkkavitsaus, järistyttää ennen niin vakaalta vaikuttavaa
elämää, paljastuu totuus ihmisen moraalisesta ja hengellisestä tilasta. Ihmiset
olivat nyt kasvokkain päätöstensä, valintojensa, sanojensa ja ajatustensa kanssa,
kun ne aiemmin olivat peittyneet päivittäisten rutiinien, kiireen ja
touhuamisen alle. Ne olivat Jumalan
tuomion paljastavan valon alla. Jooel
tulkitsi katastrofia oikein. Hän ymmärsi
vitsauksen olevan Jumalan lähettämä.
Juhani Kuosmanen selventää kirjassaan Pienten profeettojen suuri sanoma,
että tavallisesti heinäsirkat saapuivat
etelästä tai kaakosta. Jooel kertoo
tämän lauman tulleen epätavallisesta ilmansuunnasta, pohjoisesta (2:20),
Jumalan käden ohjaamana. Profeetta tiesi,
että katastrofi voi auttaa Israelin
kansaa tutkimaan sydäntään, huomaamaan syntinsä ja katumaan niitä.
Jooel sai kutsua
kansaa parannuksen tekoon. Nämä
seuraavat jakeet Jooelin kirjasta ovat aina koskettaneet minua: ”Mutta vielä nytkin, sanoo Herra, kääntykää
minun tyköni kaikesta sydämestänne, paastoten, itkien ja valittaen. Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja kääntykää
Herran, teidän Jumalanne, tykö; sillä hän on armahtavainen ja laupias,
pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa.” (2:12-13). Tässä on pureskeltavaa niille, jotka
letkauttavat kristinuskon olevan nii-iin helppo uskonto; tee syntiä ja sitten vaan
kirkonpenkissa kadut ja saat anteeksi kertaa ääretön. Vai että helppoa? Kristillinen katuminenko helppoa? Millaista
on todellinen parannuksen teko?
Paastoamista. Itkemistä.
Valittamista. Sydämen rikki
repimistä. Jumalan puoleen kääntymistä. Omien syntiensä tunnustamista, joskus
julkisestikin? No, jotkut voivat kokea
sen helpoksi mutta minulle ei katumuksen teko tule niin luontevasti, lonkalta
heittäen ...vaikka sitä usein toivonkin.
Mutta jakeen
loppuosa on huikea muistutus siitä, millainen Jumala meillä on: armahtavainen
ja laupias, pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa. Ja Hän antoi anteeksi katuvan kansan synnit
ja ajoi heinäsirkkalauman eri tuulien mukana pois. Viime talvena omin oikein omakseni Jooelin
kirjan jakeen ”Ja minä korvaan teille ne
vuodentulot, jotka heinäsirkka, syöjäsirkka, tuhosirkka ja kalvajasirkka
söivät, minun suuri sotajoukkoni, jonka minä lähetin teitä vastaan.” (2:25). Minä KORVAAN. Jumala antaa takaisin ne menetykset, jotka
sirkkalauman ahdistaessa tapahtui. Hän
hyvittää, Hän maksaa takaisin. Jumalan
ei tarvitsisi niin tehdä. Loppujen
lopuksi sirkat tulivat tuhojansa tekemään kansan väärien valintojen,
kapinallisen sydämen ja synninteon tuloksena.
Ei kuuliaista kansaa olisi tarvinnut ravistella nälkäkuoleman
uhalla. Mutta Jumala, armosta rikas, haluaa
korvata ne menetykset, jotka meidän väärien tekojen seurauksena olemme
kokeneet. Eikö ole aika hieno lupaus,
ihan ansaitsematonta rakkautta ja hyvyyttä!
Ja jotenkin uskoni yltää näkemään sen, että Jumalan antama korvaus on
paljon hienompaa kuin mitä sirkkojen suihin joutui...eikö se olisi ihan Jumalan
kaltaista?
Äitinä korviini
jäi kuitenkin Jooelin kirjasta kaikumaan ensimmäisen luvun jakeet 2-3. Meillä kotona kuuluu usein pyyntö: "Kerro tarinoita siitä kun sinä olit
pieni!”. Tarinoita meidän
lapsuudesta. Mitä me teimme, mitä
tapahtui, missä me olimme, miltä meistä tuntui.
He ovat kuulleet kymmenen kertaa ”en halunnut syödä vihreitä papuja ja
mitä sitten tapahtuikaan” ja ”olisin halunnut katsoa sen tv-sarjan loppuun,
mutta äiti kutsui ja en halunnut totella...” ja muita kertomuksia meidän elämästämme. Usein
kerromme heille hauskoja tapahtumia, on niin mukava saada lapset nauramaan. Mutta kun aika on sopiva, haluan olla
kertomassa lapsillemme todellisista kamppailuista ja todellisista valinnoista,
joita olen kokenut. Virheistä, vääristä
valinnoista, syntiinlankeamisesta. Ja
mitä sitten tapahtuikaan? Miten elin
uskoani todeksi kouluiässä, murrosiässä, nuorena aikuisena? Mitä vaikeuksia koin? Miten Jumala tuli avuksi? Miten uskoni sai kasvaa? Juuri tätä Jooel haluaa vanhemmille kertoa: älkää antako lastenne unohtaa näitä tapahtumia, näitä muistomerkkejä.
On helppoa kertoa
hauskoja kokemuksia lapsuudesta ja nuoruudesta.
Uskon kuitenkin, että rehelliset kertomukset kamppailuista, jopa ”katastrofeista”
ja miten niihin reagoimme auttavat lapsiamme ymmärtämään uskoa ja hengellisiä
totuuksia paremmin kuin ajan kultaamat muistot, joissa kaikki on vain koko ajan
ihanaa ja vaivatonta. Olen kasvattaja,
ja ymmärrän sanan niin, että minun tehtäväni on auttaa lapsiani kasvamaan. Ei vain fyysisesti ja henkisesti aikuiseksi,
vaan myöskin hengellisesti kypsäksi. Sellaiseksi, jolla on tarkkaa hengellistä näkö-ja arvostelukykyä. Jooelin kirjassa tämä perimätieto kuivuudesta
ja heinäsirkoista sai olla varoituksena ja muistutuksena tuleville
sukupolville. Valinnoillamme on
aina seuraamuksia. Raamatulliset periaatteet ja lainalaisuudet ovat todellisia. Lastemme tulee oppia erottamaan hyvä ja paha
ja synnin seuraukset. Tämä auttaa heitä
olemaan viisaita tulevaisuuden vaikeinakin
päivinä.
Kuulkaa tämä, te vanhimmat, ja ottakaa korviinne, kaikki maan asukkaat. Onko tällaista tapahtunut teidän päivinänne taikka teidän isienne päivinä? Kertokaa tämä lapsillenne, ja teidän lapsenne kertokoot sen lapsillensa ja heidän lapsensa tulevalle polvelle... Jooel 1:2-3
Meillä on koko
Raamatun rikkaat kertomukset ja sen ajan ihmisten elämän esimerkit käsissämme ja
väsymättä me kerrommekin näiden uskon esi-isien kokemuksista
jälkeläisillemme. Mutta uskon, että
meidänkin stoorit, kertomukset omasta kokemuksestamme voivat olla
herättelemässä heitä ikuisen Jumalan olemassaoloon ja henkilökohtaiseen
läsnäoloon ihan tässä meidän ajassamme.
Ja se, samoin kuin Raamatun uskon isien ja äitien esimerkit, on osa
heidän omaa historiaansa, heidän sukuaan, heidän kertomustaan. Olemme ihmisiä, eri aikakausilla, mutta
tarinamme on samaa jatkumoa Jumalan suuressa rakkaustarinassa.
Innostuin Vanhan Testamentin ns. pienistä profeetoista luettuani Juhani Kuosmasen kirjan “Pienten profeettojen suuri sanoma” (Aikamedia Oy). Vaikka nämä 12 profeettaa julistivat sanomaansa yli tuhat vuotta sitten sen ajan ihmisille ja sen ajan ongelmiin, löytyy sieltä ajankohtaisuutta vielä tämänkin päivän ihmiselle. Käytän kirjoituksissani lähteenä pikku profeettoja, Kuosmasen kirjaa, NIV Study Bible:a ja Message-Raamatunkäännöstä sekä netistä löytyviä artikkeleita ja kirjoituksia.
Kuva: Free Digital Photos/Ambro
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!