Obadjan kirja on pieni mutta pippurinen. Siinä on vain 21 jaetta. Kuten muidenkin profeettojen kirjoja, Kuosmanen valaisee Obadjan kirjan profetaalis-kirjaimellista sanomaa sekä historiallisen toteutumisen että eskatologisen toteutumisen kannalta. Vaikka sekin on mielenkiintoista, sain kaikista eniten ajateltavaa Obadjan sanoman symbolis-hengellisestä tulkinnasta.
Obadja |
Ennen siihen
siirtymistä haluan viivähtää hetken profeetaalisen sanoman kirjallisessa
toteutumisessa. Jokainen Raamatun
profetia toteutuu. Tässä vaiheessa muistutan itseäni, että
profeetat antoivat tuomionsa kansalle, koska he epäonnistuivat Jumalan Mooseksen
kautta selkeästi antamien käskyjen ja säädösten noudattamisessa. Tuomio tuli siis aina väärän tekemisen
seurauksena ja se oli usein ns. välitön tuomio, joka toteutui
lähitulevaisuudessa. Valitun kansan
olisi pitänyt pystyä noudattamaan Jumalan heille antamia ohjeita ja olemaan
esimerkkinä muille kansoille.
Edom ja Israel.
Esau ja Jaakob.
Nämä
viholliskansat, jotka taistelivat keskenään, olivat kaksoispoikien Jaakobin ja
Esaun jälkeläiset (lue kaksosten syntymästä 1 Moos 25). Hehän riitelivät aikoinaan jo
esikoisoikeudestaan, mutta erään lähteen mukaan Obadjan ajan ongelmat koskivat
kauppareittejä. Edomin virhe ja
raskauttava rikos oli veljeskansan jättäminen vihollisten hyökkäyksen kohteeksi
ilman avun tarjontaa, ja pariin kertaan kansa jopa liittyi vihollisten puolelle
Israelia ja Jerusalemia vastaan. Edom oli iloinnut vierestä katsoen kun Jerusalemia valloitettiin ja luovuttanut jopa pakoonpäässeitä juutalaisia vihollisen käsiin. Jumala
ilmoitti Obadjan kautta, että Hän aikoi tuomita Edomin tämän veljesvihan
perusteella; kansa ei rakastanut lähimmäistään.
Obadja aloittaa
sanomansa maalaamalla Edomin kansan asuinpaikan ja mielenlaadun näkyville. He asuvat korkealla vuorella katsellen Israelin suuntaan yli 1,5 kilometrin korkeudesta ja myös mieleltään he ovat ylpeää kansaa. Kansan sydän oli
Jumalaa kohtaan piittaamattoman uhmakas, ihmisiin nähden ylpeä, ylhäältä
katseleva. He kuvittelivat asuinpaikkansa olevan saavuttamaton.
Profeetta Obadja ennustaa
heille maahansyöksemistä; ja viidenkymmenen vuoden kuluttua Amasja valloittaa
ja syöksee kallion laelta 10 000 miestä alas (2 Kun 14:7). Myös Assur ja Uusbabylonia valloittivat
Edomin vuosien aikana, joten se tuli todellakin Obadjan sanojen mukaan
läpikotaisin etsityksi ja tyhjennetyksi (1:5-7).
Edomilaiset
jatkoivat Israelin vastustamista historian aikana ja valloittavat Juudan
eteläosan. Julius Caesar nosti
edomilaisen Antipaterin koko Juudean maaherraksi. Hänen poikansa, Herodes Suuri, nimitettiin
vuonna 40 eKr. koko Juudan kuninkaaksi.
Muistatte varmaan, miten Herodes Suuri halusi tappaa vastasyntyneen
Jeesuksen ja murhautti koko kaupungin poikalapset tässä murhanhimossaan. Herodeksen poika surmautti
Johannes Kastajan (Mark 6:14-16).
Herodeksen pojanpoika Herodes Agrippa mestautti Jaakobin miekalla; edomilaiset
olivat juutalaisia vastaan ja vainosivat kristittyjä alusta loppuun saakka. Vuoden
70 jälkeen idumealaiset eli edomilaiset katoavat historiasta ikään kuin heitä
ei olisi koskaan ollut (vrt. Ob 16).
Herran päivänä
Edomin osa on kova. Se johtuu tästä
veljesvihasta, josta he eivät luopuneet koskaan (Obadja 1:15, Matteus
25:31-46). Ylpeä, uhmakas kansa kukistuu
ja häviää.
Sitten tähän
symbolis-hengelliseen tulkintaan, joista taitavien opettajien selittämänä
nautin kovasti!
Obadja kuvailee
kirjassaan kahta vuorta, joista löytyy vertauskuvallinen hengellinen
sovellus.
Tähän pitäisi melkein vetää kaksiosainen
taulukko, jossa voitaisiin verrata Eesaun vuoren ja Siionin vuoren edustamia
taustavoimia, mielenlaatua ja hengellistä ilmapiiriä. Kuosmanen perustelee symbolisen tulkinnan
käyttöä Raamatulla: mm. Hebrealaiskirje
puhuu Siinain vuoresta hengellisessä mielessä.
Mooses ja Daavid molemmat puhuvat kukkuloista hengellisen siunauksen
lähteinä ja vapauden paikkoina (5. Moos 33:15; 2. Sam 22:34).
Eesaun vuori
Luonteenpiirre,
josta Eedom oli tunnettu, koitui lopulta hänen kohtalokseen. Ylpeys.
Ylpeä ei kiinnitä huomiota Kaikkivaltiaan kohtaloita ohjaavaan sormeen
eikä ymmärrä ympärillä olevia vaaroja.
Eedom kysyi ylpeänä ”Kuka voi syöstä minut maahan?”. Saman kysymyksen oli aikoinaan esittänyt
Faarao ja hän sai kokea totaalisen maahansyöksymisen (2 Moos 5:2). Kuka muka?
Israel esitti kysymyksen ja sai
40 vuotta lisäaikaa erämaassa (Ap.t. 7:35). Kuka? Ylpeä elää itsepetoksessa, väärän varmuuden
tunnossa ja syyttää huonosta menestyksestään toisia.
Eesaun
jälkeläiset eivät olleet tyhmiä. He
olivat maallisesti viisaita ja taitavia, tunnettujakin siitä (Jer 49:7). Jobin ystävistä Elifas oli edomilainen. Mutta Edom käytti viisauttaan rikastumiseen
toisen ihmisen kustannuksella. Viisautta
käytettiin väärin. Ilman
lähimmäisenrakkautta viisas on vain älykäs peto, jolle omat päämäärät ovat
kaikkein tärkeimpiä. Suurinkin viisaus
päättyy aikanaan, taito katoaa, jos Jumala sen päättää poistaa (jae 8).
Eesaun
jälkeläiset olivat rohkeita sankareita, mutta siihen liittyi väkivalta. Urheutta käytettiin veljen sortamiseen, koska
taustalla oli anteeksiantamattomuutta ja ikuinen vihanpito. Eesaun vuorella vanhat asiat kaivettiin
jatkuvasti esiin ja pyrittiin niillä sitomaan veli. He ilkkuivat veljeään hänen
hätäpäivänään.
Tällaisessa ilmapiirissä
elivät edomilaiset. Ylpeys ja mahtailu. Viisaus ja tieto. Sankaruus ja väkivalta. Pilkkaaminen ja kovasydämisyys.
Siionin vuori
”Siionin vuorella
saavat olla pelastuneet, ja se on oleva pyhä” (jae 17).
Siionin vuorella asuvia
kuvastaa sana pelastuneet. Ylpeä ei ”tarvitse”
pelastamista, koska hän ylimielisesti ajatelee olevansa minkäänlaisen
avuntarpeen yläpuolella. Mutta
pelastuneet ovat myöntäneet tarvitsevansa apua, tarvitsevansa Pelastajaa. He ovat heikkoja, Pelastaja on vahva. He olivat avuttomia, Pelastaja antoi
avun. Ylpeyden vastakohtana on Herran
edessä murtunut, särjetty ja nöyrä sydän.
Siionin vuorella
on pyhyys, taivaallisen armon suoma turva. Pyhyys tarkoittaa ”Jumalalle
erotettu”. Pyhä ei ole itsessään pyhä,
arvonimeä ei anneta maallisten suoritusten ja meriittien ansiosta, ei
erinomaisen ja esimerkillisen elämän seurauksena. Pyhä on pyhä, koska Jumala on erottanut Hänet
itselleen, elämään Hänen yhteydessään, elämään erilaista elämää.
Kuosmanen sanoo,
että armo ei ole pahuuden verho, vaan voima pahuutta vastaan. Siionin vuorella Jumalaa palvellaan pyhällä
arkuudella ja pelolla (Hebr 12:28).
Pyhää kunnioitusta, ei kauhua, ei ahdistusta. Kaikkivaltiaalle annetaan Hänelle kuuluva
arvostus, ylistys ja kunnia. Tunnustetaan, että Pelastus hädän päivään tulee yksin
Herralta.
Siionin vuorella
koroitetaan Herraa. Omasta mielestään
viisaat ja taitavat eivät kunnioita ketään, koska he ajattelevat olevansa muita
älykkäämpiä. Mutta pelastuneet
ymmärtävät, että kaikki kunnia kuuluu Jumalalle. Se on edelleenkin Jumalan kansan
päämäärä. Kaikki kunnia Jumalalle. Heille on annettu lupaus: joka kunnioittaa
Herraa nyt, se koroitetaan kerran kirkkaudessa.
Siionin vuoren
pelastuneet voivat pelastaa muita. Joka
tunnustaa Herran kuninkuuden, se pystyy palvelemaan toisten pelastajana. Se, joka tuo toisia Jumalan yhteyteen, on
itse kokenut pelastuksen ja tunnustaa suullaan ja elämällään Herran kuninkuuden
ja käytännön johtajuuden. Pelastuksen itse kokenut ymmärtää toisia, kun
he käyvät hädän päiviänsä läpi; sairautta, menetystä, työttömyyttä, köyhyyttä,
kuolemaa. Herran antama armo tulvii yli
muidenkin elämiä koskettaen. Ei katsota
sivusta ja ajatella salaa, että saivatpahan ansionsa mukaan. Siionin pelastuneet ovat antaneet tuomiovallan
Hänelle, jolle se kuuluu, Jeesukselle Kristukselle. Obadjan julistama kuninkuus kuuluu tälle
juutalaiselle puusepälle. Pelastus on yksin Hänessä.
Symbolisesti mekin voimme mietiskellä millaisella vuorella asumme.
Missä hengessä vaellamme?
Anteeksiantamattomuus ja ylpeys ihmissuhteissa, väkivalta perheessä, alistaminen seurakunnassa, kiusaaminen työpaikalla?
Vai nöyryys, armo, pelastuksen avun tarjoaminen lähimäisillemme, Pelastajan tunnetuksi tekeminen elämämme kautta?
Innostuin Vanhan Testamentin ns. pienistä profeetoista luettuani Juhani Kuosmasen kirjan “Pienten profeettojen suuri sanoma” (Aikamedia Oy). Vaikka nämä 12 profeettaa julistivat sanomaansa yli tuhat vuotta sitten sen ajan ihmisille ja sen ajan ongelmiin, löytyy sieltä ajankohtaisuutta vielä tämänkin päivän ihmiselle. Käytän kirjoituksissani lähteenä pikku profeettoja, Kuosmasen kirjaa, NIV Study Bible:a ja Message-Raamatunkäännöstä sekä netistä löytyviä kommentaareja, artikkeleita ja kirjoituksia, mm. Bible.org.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!