Lupaamani
tutkimusartikkeli tammikuun viimeiselle päivälle. Aiempien vuosien aiheet ovat lapselle lukeminen ja
lapsen kanssa laulaminen ja musisointi.
”Vuosia sitten lapsilla oli aikaa kouluajan ulkopuolella tavoitella kiinnostuksen kohteitaan, mutta tänään he ovat niin kiireisiä läksyjen ja muiden aikuisten ohjaamien toimintojen parissa, että heillä on harvoin aikaa ja mahdollisuutta löytää ja uppoutua syvästi toimintaan, josta he todella nauttivat.”
The Kids Of My Dream by YokeYao |
Lapset ja leikki
kuuluvat yhteen. Ostelemme lapsille
leluja, että he saavat leikkiä. Viemme
heitä leikkikentälle leikkimään.
Kutsumme kotiin kavereita leikkimään.
Millainen leikki on kaikista paras? Kuinka paljon aikaa lapsi tarvitsee leikkiä varten? Erityisesti nyt, kun minulla on omia lapsia,
olen joutunut miettimään meidän perheen leikki-filosofiaa. Niinpä
tämä artikkeli toi tervetullutta näkökulmaa leikin ymmärtämiseen. Tähän poimin muutamia ajatuksia teillekin.
Vähemmän leikkiaikaa ja mitä siitä seuraa
Artikkelissa oli
huoli siitä, että leikkiaika vähenee koko ajan ja sen sijaan lapset viettävät
aikaansa koulussa tai vanhempien ohjaamissa aktiviteeteissa. Aikaa vapaaseen, sosiaaliseen leikkiin ei
enää ole.
Sillä on kuitenkin seurauksensa.
Leikin väheneminen vaikuttaa lasten mielenterveyteen. Alkaen narsismin kasvusta ja empatiakyvyn
puutteesta, leikin loppuminen aiheuttaa luovuuden vähentymistä ja ahdistusta,
masennusta ja itsetuhoisuuden kasvamista.
Ei siis mitään pieniä väitteitä.
Tämä oli yksi syy, miksi kiinnostuin kovasti artikkelista.
Grey vertaa
neljän vuosikymmenen ajalta tutkimustuloksia, joissa huomattiin
edellämainittuja tuloksia. Empatia
vähenee. Empatia viittaa kykyyn ja
taipumukseen nähdä asia toisen ihmisen näkökulmasta sekä kykyyn kokea se, mitä
toinen ihminen kokee. Narsismi
kasvaa. Narsismi viittaa suurentuneeseen
itse-arvoon, johon liittyy toisten
huomioonottamisen puute ja kyvyttömyys luoda tunneyhteyksiä toisiin. Tulokset liittyvät tutkijoiden mukaan lasten
sosiaalisen leikin vähentymiseen, koska juuri tällaisessa sosiaalisessa,
vapaassa leikissä lapset oppivat ottamaan toiset lapset ja heidän näkökulmansa
huomioon.
Grey väittää,
että koulumaailmassa ei voida oppia sosiaalisia taitoja ja arvoja, koska koulu on
autoritaarinen, ei-demokraattinen, ympäristö.
Koulu vaalii kilpailuhenkeä, ei yhteistyötä ja lapsi ei pysty
lopettamaan silloin kuin toiset eivät kunnioita hänen tarpeitaan ja toiveitaan. Koulussa myös noudatetaan minuuttiaikataulua
ja harva opettaja pystyy antamaan lasten jatkaa luovuuttaan kellon soitua, oli
se sitten välitunti tai oppitunti. Grey
on tutkimustensa pohjalta vahvasti sitä mieltä, että jos me vanhemmat todella
rakastamme lapsiamme, meidän tulee antaa heille enemmän aikaa ja mahdollisuuksia
vapaaseen leikkiin. Lapset eivät
tarvitse lisää koulua, lisää testejä, lisää ohjausta. He tarvitsevat lisää leikkiaikaa.
Tähän kohtaan oma
huomio: kun poikamme aloitti koulunkäynnin, yksi hänen valituksensa oli se,
että nyt ei ole aikaa leikkiä niin paljon kuin ennen!
Miksi leikki on tärkeää?
Leikkiminen
laitetaan usein vastakkain oppimisen kanssa:
”Pitäisiko lasten opiskella vai leikkiä?”. Grey vastaa tähän, että leikkiminen on oppimista. Oppimista ei ole vain se, mikä tapahtuu
koulupöydän äärellä, aikuisen silmän alla.
Ihmiset, jotka viettävät aikaa tarkkailen alkuperäiskansoja tai
eläinperheitä, kertovat, että viidakkolapset ja eläinten pennut oppivat kaikki
elämässään tarvittavat taidot leikin kautta.
No, en yritä kasvattaa viidakkolapsia enkä leijonanpentuja, vaan
länsimaisia lapsia, joiden tulee pärjätä modernissa yhteiskunnassa. Onko siis leikki vielä heillekin tärkeää?
Greyn mielestä
on. Kun lasten annetaan leikkiä vapaasti
useiden muiden, eri-ikäisten lasten kanssa, he käyvät leikkissä läpi
vanhemmiltaan ja yhteisöltään tarkkaamia tapoja, arvoja ja käytäntöjä. He voivat leikin kautta kokeilla erilaisia
rooleja, käydä läpi voimakkaitakin tunteita ja sisäistää leikin kautta yhteisönsä
kulttuurin. Lapset tarkkailevat
ympäristöään ja opettelevat siinä tarvittavia taitoja leikin lomassa. Lapsia useissa erilaisissa kulttuureissa
tarkkailleet totesivat, että lapset kaikkialla opettelevat universaalisia
ihmistaitoja kuten käveleminen kahdella jalalla ja juokseminen, mutta myös
taitoja, joita heidän kulttuurissaan erityisesti tarvitaan (jousipyssyllä
ampuminen, karjan paimentaminen jne.).
Leikkivät lapset
oppivat vuorovaikutustaitoja eli miten tullaan ihmisten kanssa toimeen. Määräilevä lapsi huomaa, että jos hän jatkaa
käytöstään, hän jää pian yksin. Jos et
ota huomioon muiden tarpeita ja tunteita, leikki loppuu. Saadaksesi onnellisen avioliiton, hyviä ystäviä tai auttavaisia työtovereita
sinun tulee osata tulla toimeen ihmisten kanssa. Ihmissuhdetaidot ovat ehkä meidän koko elämämme tärkein
oppiaihe. Kaveriporukassa
leikkiminen on mainio tapa opetella näitä taitoja; sosiaalinen leikki on
sosiaalisten taitojen yliopisto. Siksi
lasten tulee antaa leikkiä ilman, että aikuiset puuttuvat leikinkulkuun ja
ongelmien ratkaisuun. Lapset oppivat
keskustelmaan, neuvottelemaan, kompromissien tekoon. Ujompi oppii tuomaan asiansa määrätietoisemmin
esiin. Pomotteleva oppii ottamaan toiset
paremmin huomioon.
"Uhmakohtaukset voivat toimia vanhempien kanssa, mutta eivät koskaan ystävien kanssa"
Tämän huomaa kun
seuraa yhdessä leikkivien lasten toimintaa.
Suuri osa ajasta menee leikin kulun määrittelemiseen. Jouluna meillä oli ystäväperheitä kylässä. Eräs äiti tuli myhäillen kertomaan, mitä oli
kuullut meidän 4- ja 3-vuotiaiden lasten keskustelevan: ensin sovittiin, kumpi
on isä ja kumpi äiti (poika aikoi olla isä ja tyttö aikoi olla äiti). Sitten mietittiin kumman masusta vauva tulee
(äidin). Tällainen neuvottelu on tärkeä
osa leikkiä.
Young Children Running In Nature by chrisroll |
Luovuuden nautinto
Leikki-artikkelissa
käsiteltiin myös luovuutta, joka aiheena kiehtoo minua suunnattomasti. Rakastan luomista eli luovaa toimintaa, jossa
voin vain antautua tekemään jotain, josta nautin. Tällainen antautuminen itseä kiinnostavaan
toimintaan on tärkeää myös lapsille.
Lapsi tarvitsee aikaa ollakseen luova, eikä luovuus puhkea esiin vain
koulun kuvaamataidon tunneilla.
Grey siteeraa kasvatuspsykologi
Kyung-Hee Kimiä, joka on tutkimuksissa huomannut luovuuden kaikkien
osa-alueiden vähentyneen vuoden 1984 jälkeen.
”Lapset ilmaisevat vähemmän tunteitaan, heillä on vähemmän energiaa, he puhuvat ja ilmaisevat itseään verbaalisesti vähemmän, heillä on vähemmän huumorintajua, vähemmän mielikuvitusta, he ovat tasapäistyneet, he ovat vähemmän eloisia ja intohimoisia, heillä on vähemmän perspektiiviä, he kykenevät huonommin yhdistämään näellisesti epäoleellisia asioita, yhdistelevät vähemmän ja he entistä huonommin kykeneviä näkemään asioita toisesta näkökulmasta.”
Suurimman iskun luovuudessa on kuitenkin saanut
luova kehittely, jossa henkilö on kykenee
ottamaan tavallisen idean ja laajentamaan sitä mielenkiintoisella ja ennen
näkemättömällä tavalla. Keksijä-henkeä
ei enää vaalita, kun kaikki tarjoillaan tasapäistettynä ja valmiina pakettina eikä ole aikaa kokeilla ja tutkia.
Ihmiset ovat
luovimpia kun he leikkivät tai toimivat leikkimielisessä ympäristössä,
jossa tekemisessä ollaan mukana vain koska se on hauskaa. Ja luovuuteen tulee äkkistoppi kun ihmiset
laitetaan ympäristöön, jossa heidän tekemistään arvioidaan ja jossa sitä
vertaillaan toisten tekemiseen. Juuri
niin kuin koulussa tehdään.
”Luovuutta ei voi opettaa; voit vain antaa sen kukkia ja se kukoistaa leikissä.”
Sain artikkelista
paljon hyvää pureskeltavaa arkipäivän vanhemmuuteen. Aiemmin mieleeni on jäänyt lastenpsykiatri Jari Sinkkosen sanat, joilla hän sanoi jotenkin näin, että lapsen täytyy antaa juosta pitkin metsiä räkä poskella ja pitää antaa tehdä asioita, joissa ei ole mitään järkeä. Otammeko me vanhemmat huomioon tätä? Leikki on lapselle ihmisoikeus.
Tein kyselyn Facebook-ystävien joukossa. Mikä oli lempileikkisi lapsena, millaisia leikkejä omat lapsesi mieluiten leikkivät? Jokaisella vastaajalla oli sama vastaus, vähän eri sanoilla: roolileikit (hyvänä kakkosena olivat Legot). Me esitämme leikissä vapaasti eri rooleja ja sieltä löydämme itsemme ja meille sopivan paikan.
Tein kyselyn Facebook-ystävien joukossa. Mikä oli lempileikkisi lapsena, millaisia leikkejä omat lapsesi mieluiten leikkivät? Jokaisella vastaajalla oli sama vastaus, vähän eri sanoilla: roolileikit (hyvänä kakkosena olivat Legot). Me esitämme leikissä vapaasti eri rooleja ja sieltä löydämme itsemme ja meille sopivan paikan.
Tällaisia asioita jäin mietiskelemään artikkelin lukemisen jäljeen:
- Haluan antaa lapsille paljon vapaata leikki-aikaa. Haluan myös opettaa heidät nauttimaan työnteosta. Miten yhdistellä nämä arjessa?
- Haluan antaa lasteni ilmaista luovuuttaan tarjoamalla heille paljon erilaista tekemistä ja kokemista. Mattojen kutominen, maalaaminen, nikkarointi, runojen kirjoittaminen, valokuvaus, lemmikkien hankkiminen ja hoitaminen, musiikkiharrastukset, puutarhanhoito, rakentelu, leipominen, jalkapallo, kodin koristeleminen... Miten mahdollistaa se, että jokainen saa löytää yksilölliset luovuuskanavansa?
- Miten rohkaista ja vaalia keksijä-henkeä ja halua kehitellä ideoita eteenpäin ilman aikuisen suoraa ohjausta?
- Haluan antaa heidän leikkiä paljon muiden lasten kanssa. Milloin ja miten vetää rajoja leikki-aikaan tai johonkin tiettyyn ystävään, jolla on huono vaikutus lapseeni?
- Entä lapsi, joka viettää paljon aikaa yksin leikkien? Entä lapsi, joka ei halua ikinä leikkiä yksin? Minulla on molempia!
- Miten vahvistaa aidon hengellisen perinnön siirtymisen lasteni arvomaailmaan maailmassa/yhteisössä, jossa hengellisille asioille ei anneta arvoa tai ne ovat harhautuneet? Leikitäänkö vain samanlaisen arvomaailman omaavien lasten kanssa? Vietetäänkö aikaa vain uskovien omassa alakulttuurissa?
Millaisia leikkejä sinä tykkäsit leikkiä lapsena? Kuinka paljon vapaata leikkiaikaa teidän perheessä lapsille annetaan? Toivoisitko, että teillä olisi enemmän mahdollisuuksia luovaan toimintaan?
Kuvat: Free Digital Photos
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!