Matka jatkuu Vanhan Testamentin pienten
profeettojen maailmoja tutkaillessa. Näistä satoja vuosia vanhoista
kirjoituksista löytyy sanomaa tämänkin päivän kristityille. Kirjoitan
erityisesti naisena, vaimona ja vanhempana niistä löydöistä, joita pienten
profeettojen parissa olen saanut tehdä. Täältä
(kliks) löytyvät aiemmat postaukset.
Naahum - lohdutuksen profeetta |
Nimellä on merkitystä. Profeettojen
omat nimet usein kuvastivat heidän ominaisuuksiansa tai sanomaansa: Hoosea
merkitsee pelastusta ja Hoosean kirjan yksi pääsanomista on Jumalan tarjoama
pelastus. Jooel merkitsee ”Herra on Jumala” ja kaksi kertaa lause
mainitaan Jooelin kirjassa (2:27, 3:17). Uskon, että profeettojen vanhemmat saivat olla Jumalan
johdatuksessa, kun he valitsivat nimiä pojilleen, joille Jumala oli jo valinnut
elämäntehtävän.
Vuorossa on Naahum, joka tarkoittaa
lohduttajaa. Kirjassaan ”Pienten profeettojen suuri sanoma” Juhani Kuosmanen
kertoo, että Naahum esittelee aikalaisilleen profetioidensa kautta Jumalan
ominaisuuksia ja luonnetta. Jumala on pyhä ja vanhurskas.
Hänen täytyy tuomita jumalattomuus ja synti pyhyytensä vuoksi ja Hän on
aina oikeudenmukainen tuomioissaan. Kukaan ei tule tuomituksi väärin
perustein tai saa vääriä rangaistuksia Jumalan tuomioistuimessa. Hän ei
tee virheitä. Hän ei ole puolueellinen.
Naahumin kirjassa esitellään myös Jumalan hyvä, laupias ja armahtavainen puoli. Hän on hyvä kansalleen ja Naahumin lohduttava sanoma Israelille olikin se, että pakanoiden heille tekemät vääryydet on nähty ja paha, tässä tapauksessa Assyria, tulee saamaan palkkansa.
Naahumin kirja näyttää meille, kuinka Jumala voi ja saa yksinvaltiaasti käyttää
kansoja, hallitsijoita sekä luonnonvoimia omien
tarkoitusperiensä toteuttamiseen. Hänhän on Kaikkivaltias ja suvereeni
teoissaan. Niin oli myös Assyrian kansan kohdalla. Profeetta Jesaja
oli aikoinaan ilmoittanut, että Jumala käytti Assyriaa vihansa vitsana
rangaistakseen kansoja, mutta hävitysvimmassaan Assyria kääntyikin käyttäjäänsä
vastaan (Jes 10:5-16).
Sen vuoksi Jumalan piti sallia Assyrian rankaiseminen (Jes 30:32).
Assyrian pääkaupunki oli Niinive, joka 150 vuotta aikaisemmin säästyi tuholta katumuksensa tähden (Joonan kirja). Mutta pian oli pahoilta teiltä kääntyminen unohdettu. Naahumin aikana Assyria oli turmeltunut uudestaan. Sitä kutsuttiin raatelevaksi leijonaksi, portoksi ja ovelaksi velhoksi. Niinive oli ryöstösaalista täynnä oleva verivelkojen kaupunki. Naahumin profetia toi tuhon Niinivelle, mutta lohdutuksen kansoille, joita assyrialaiset olivat riistäneet.
Rangaistuksia ja lohdutuksia
Kun mietin Jumalan ilmoitusta itsestään Naahumin kirjan kautta, en voinut olla ajattelematta meidän vanhempien merkitystä lastemme elämässä ja kasvatuksessa. Rangaistus ja lohdutus. Pikaisesti ajateltuna nämä sanat tuntuvat kuuluvan hyvin erilaisiin kategorioihin. Voivatko nämä sanat kuulua yhteen lasten kasvatuksessa? Kristityn elämässä?
Lohdutan lapsiani monta kertaa päivässä.
Lohdutan heitä, kun he satuttavat itseään leikin temmellyksessä.
Lohdutan heitä, kun heillä on riitaa ja tulee paha mieli sisarusten tai
ystävien kanssa kinastellessa. Lohdutan heitä, kun joku toinen loukkaa
heitä. Kun osoitan lastani kohtaan
lempeyttä, hyvyyttä ja armahtavaisuutta, opetan häntä myös samalla näistä
Jumalan ominaisuuksista.
Lohdutan heitä myös silloin, kun he ovat
valinneet tottelemattomuuden asiassa, jonka tietävät vääräksi ja meidän on
täytynyt rangaista heitä. Rankaiseminen ei ole pahan ja julman vanhemman merkki. Se on merkki siitä, että tiedän mikä on oikein ja väärin ja välitän siitä, millaiseksi ihmiseksi lapseni kasvaa. Jumala rankaisee, koska oikealla ja väärällä on merkitystä, koska oikean ja väärän ero on ero elämän ja kuoleman välillä. Vanhempana tehtäväni on muistuttaa lapsiani siitä, että heillä on iankaikkinen sielu, jonka on opittava valitsemaan oikein.
Vanhempi:
auktoriteetista kanssamatkaajaksi
Vanhemman työkuva muuttuu lapsen kasvaessa. Erityisesti pienen, vastasyntyneen vauvan elämässä olen miltei Jumalan asemassa: olen elämän antaja ja ylläpitäjä ensin raskausajan, sitten imetysajan. Olen turvallinen kasvupaikka syntymättömälle, ruokin ja suojelen vauvaa ruumiillani ja teoillani synnytyksen jälkeen. Vauvan silmissä olen kaikkivaltias, hyvä ja aina läsnä.
Taaperon kanssa opetellaan tottelevaisuutta. Meillä on yksivuotias, joka on oppinut sanan ”ei!” merkityksen esimerkiksi keittiön hellan äärellä; lieden nappuloihin ei saa koskea. Syitä ja seuraamuksia yksivuotiaalle ei kuitenkaan vielä pysty selittämään ja sanaa ”ei” seuraava tottelevaisuus on sekin paljolti vanhempien vastuulla; usein hänet kannetaan pois hellan luota. Nyt olen raja ja este taaperon elämässä.
Leikki-ikäinen osallistuu perheenjäsenenä perheen yhteiseen elämään, johon kuuluu yhteiset säännöt. Leikki-ikäinen pystyy jo tekemään päätöksiä oikean ja väärän välillä. Häntä opetetaan tuntemaan myös Jumalan Sanassaan antamia käskyjä ja ohjeita. Leikki-ikäisen vanhempana selitän sääntöjä uudelleen ja uudelleen; ihan kaikkeen ei tämänikäisen logiikka vielä riitä, mutta tottelevaisuutta häneltäkin odotetaan.
Kouluikäinen ymmärtää valinnat ja
seuraamukset; vääristä valinnoista johtuu huonot seuraamukset, oikeat valinnat
tuovat hyviä seuraamuksia. Vaihe
vaiheelta lapsen silmissä vanhempi siirtyy erehtymättömästä auktoriteetista
kohti kanssamatkaajaa. Vanhempi on opetuslapsi, esimerkki vajavaisesta ihmisestä, joka tekee virheitä ja lankeaa syntiin, mutta joka on löytänyt hyväksynnän ja anteeksiannon Ristin juurelta. Erehtymätön auktoriteetti löytyykin vanhemman ulkopuolelta, Kaikkivaltiaasta.
Rakkaus ensin, rangaistus sitten
Kaikissa näissä vaiheissa vanhemmuuden punaisena lankana on rakkauden, armon ja lohdutuksen osoittaminen lapselle. Vauva lukee minua ja muodostaa minäkuvaansa katsomalla kasvojeni peiliin; pehmeä kosketus, hymy ja lohduttava ääni hädän keskellä asettaa tasapainon loppuelämälle. Kun kannan kiukusta kirkuvan yksivuotiaan pois hellan luota, suukottelen pehmeitä poskia ja juttelen hänelle innostuneella äänellä jostain muusta, johon hän saa koko yksivuotiaan olemuksensa loppumattomalla uteliaisuudella ja tarmolla turvallisesti tutustua. Leikki-ikäisen pettymyksen kyyneleet kuivataan ja kerrotaan lempeästi, että äiti ei ilkeyttään kiellä tämän asian tekemistä, mutta nyt häneltä odotetaan tottelevaisuutta. Koululainen voi päättää valita väärin ja silloin minun vanhempana täytyy antaa seuraamuksia.
Jos vääräksi
opetetusta asiasta ei seuraa rangaistusta, olen vanhempana unohtanut yhden
tärkeimmistä oppitunneista, joita minun tulee lapsilleni opettaa: kylvön ja
niiton laki, syiden ja seurausten maailma. Välinpitämättömyys ei ole välittämistä! Haluan opettaa, että samoin kun vanhempina odotamme tietynlaista käytöstä lapsiltamme, myös
Jumala odottaa meidän noudattavan Hänen ohjeitaan ja Hänen täytyy antaa meille
rangaistus, jos me valitsemme väärin.
Vanhempana olen opetellut Jumalan Isänsydämen taipuneisuutta hellyyteen, rakkauteen ja anteeksiantoon. Jumala ei odota silmä kovana jotta Hän pääsisi rankaisemaan virheistäni. Ei, Taivaallinen Isä, saadakseen meidät kuuntelemaan ja katumaan, käyttää ensin rakkautta, sanotaanhan Raamatussa Jumalan hyvyyden vetävän meitä parannukseen (Room 2:4). Pyhä Henki vaikuttaa sydämessämme syyllisyyttä, ystävät voivat nuhdella, papin saarna herättää, Kirjoitukset puhua ja luonnonkin kautta Jumala puhuu. Sitten kun vastustamme tällaista puhetta ja varoitusta, me saamme kokea kuritusta.
Samalla tavoin opettelemme vanhempina
rakkaudella pyytäen lapsiamme valitsemaan oikein. Mutta jos pieni sydän
päättää kovana valita väärin, ehkä testaten vanhempien sanaa, on rangaistus
annettava. Rangaistuksen pitää sopia rikokseen; vahingosta ei voi lasta
rangaista, toisin kuin tahallisesta tottelemattomuudesta ja väärinteosta. Useimmissa tapauksissa meillä on jo valmiina
sääntönä tietty seuraamus tietyistä teoista. Jos näin ei ole, lasta
varoitetaan hyvin selkeästi ennenkuin tuomio langetetaan. Rangaistuksen
antaminen ei ole vanhemman kiva tehtävä, mutta niin välttämätön elämän
koulussa. Sitten tuo tärkeä lohdutus;
sinä olet rakas ja tärkeä meille. Vanhempana joudun antamaan
rangaistuksen sinulle, jos päätät tehdä väärin, mutta saat aina myös
lohdutusta.
Kuka rankaisee vanhempia?
Tänään koululainen totesi, että eihän
vanhemmille kukaan anna rangaistuksia.
Siitä aukesi erinomaiset keskustelut perheenjäsenten välille. Rankaiseeko kukaan minua, aikuista, jos teen väärin, jos rikon Jumalan tahtoa vastaan?
Tässä paikkoja Raamatussa, joissa verrataan myös kristityn elämässä kokemia rangaistuksia isän lapselleen antamiin rangaistuksiin:
Älä torju, poikani, Herran kuritusta, älä katkeroidu, kun
hän ojentaa sinua -- jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa niin kuin isä omaa
lastaan. (Sananlaskut 3:11-12)
Vielä te ette ole joutuneet vuodattamaan vertanne
taistelussa syntiä vastaan. Te olette unohtaneet tämän sanan, joka
rohkaisee teitä kuin isä poikiaan: -- Älä väheksy, poikani, Herran kuritusta,
älä masennu, kun hän ojentaa sinua -- jota Herra rakastaa, sitä hän
kurittaa, hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa. Teidän kärsimyksenne
on kasvatusta: Jumala kohtelee teitä omina poikinaan. Onko sellaista poikaa,
jota isä ei kurittaisi? Jos te siis olette jääneet vaille kuritusta,
josta kaikki muut ovat osansa saaneet, te olette äpäriä, ette laillisia lapsia.
Kun maalliset isämme kurittivat meitä, me emme tohtineet vastustaa. Vielä
paljon suurempi syy meillä on alistua taivaallisen Isämme tahtoon, sillä se
takaa meille elämän. Isämme kurittivat meitä vain lyhyttä aikaa varten ja
niin kuin heistä näytti hyvältä, mutta Jumalan kuritus koituu meidän
todelliseksi parhaaksemme: me pääsemme osallisiksi hänen pyhyydestään.
Vaikka kuritus ei sitä vastaan otettaessa koskaan tunnu iloiselta vaan
ikävältä asialta, se lopulta antaa näin valmennetuille hedelmänsä: rauhan ja
vanhurskauden. (Hebr 12:4-11)
Jumala on kuin hyvä isä, joka välittää lapsistaan. Kasvatustyöhön kuuluu myös lasten rankaiseminen. Taivaan Isän tavoitteena on antaa meille elämä ja siitä pääsee nauttimaan kun alistuu Isän tahtoon. Tämä on huono uutinen vain tottelemattomille; kun valitsen vastoin Jumalan tahtoa, siitä seuraa kuritus. Aikuisen ihmisen valintoihin eivät vanhemmat enää ole vaikuttamassa. Silloin on siirrytty Jumalan tuomiopiiriin ja Hebrealaiskirjeen kirjoittajan sanat muistuttavat, että kenenkään teot tässä maailmassa eivät jää huomiotta.
Hirmuista
on langeta elävän Jumalan käsiin (Hebr. 10:31).
Jumalan käsiin joutuminen on lohdutuksen viesti niille,
jotka tottelevat Jumalaa. Kärsiessäni toisten pahojen tekojen
tähden tuo lohdutusta se tosiasia, että Jumala näkee ja Hän tulee toimimaan
oikeudenmukaisen luonteensa vuoksi. Ehkä
joudun syyttömänä kärsimään, mutta se ei tapahdu Jumalan huomaamatta eikä se
tapahdu ilman, että syylliset saavat rangaistuksensa.
Jumala antaa rangaistuksia, mutta Hän myös lohduttaa. Toivon, että kasvatustapani saa olla oikeudenmukainen lasta kohtaan. Ennen kaikkea toivon kuitenkin, että lapseni saavat vastaanottaa lohdutusta, rakkautta ja lempeyttä...myös silloin, kun olemme joutuneet antamaan heille rangaistuksen. Niin että päällimmäinen muisto ja kokemus lapsuudesta saa olla armollinen rajojen asettaminen ja aidon opetuslapsen esimerkin välittäminen. Ei kuritus koskaan tunnu iloiselta asialta tietää hebrealaiskirjeen kirjoittajakin, mutta sen hedelmä on rauha ja vanhurskaus. Ihan tavoittelemisen arvoisia asioita!
Ja ihan lopuksi vielä kiehtova taulukko, jossa verrataan Niiniven kaupungin saamia ennustuksia keskenään:
Joona
|
Naahum
|
Jumalan armo
|
Jumalan tuomio
|
Profetoi n. 760 eKr.
|
Profetoi noin 660 eKr.
|
Painottaa profeettaa –
kirjassa vain yksi profetia.
|
Painottaa profetiaa –
profeetasta tiedetään vain kotikaupunki.
|
Profeetan tottelemattomuus
|
Profeetan kuuliaisuus
|
Kansan kuuliaisuus
|
Kansan tottelemattomuus
|
Vedestä pelastuminen
|
Veden kautta tuho
|
Kertoo Niiniven
parannuksesta
|
Kertoo Niiniven kapinasta
|
Suuri kala
|
Suuri täyttymys
|
Itseäni kiinnosti tällainen vertailu. Tämä löytyi Kuosmasen kirjasta, mutta myös lyhyempänä versiona Bible.org-sivuilta.
Myös mielenkiintoinen historiallinen fakta on se, että liberaaliteologit aikoinaan epäilivät koko Niiniven kaupungin olemassaoloa, koska siitä ei vuosisatojen kuluessa löytynyt kivenmurikkaakaan. Vasta vuonna 1842 löytyi sattumalta osia tästä ennen niin valtavan suuresta kaupungista ja nyt Niiniven historiallinen olemassaolo on tosiasia. Naahumin profetoima tuho oli täydellinen eikä Niinive koskaan toipunut tästä hyökkäyksestä.
Myös mielenkiintoinen historiallinen fakta on se, että liberaaliteologit aikoinaan epäilivät koko Niiniven kaupungin olemassaoloa, koska siitä ei vuosisatojen kuluessa löytynyt kivenmurikkaakaan. Vasta vuonna 1842 löytyi sattumalta osia tästä ennen niin valtavan suuresta kaupungista ja nyt Niiniven historiallinen olemassaolo on tosiasia. Naahumin profetoima tuho oli täydellinen eikä Niinive koskaan toipunut tästä hyökkäyksestä.
Innostuin Vanhan Testamentin ns. pienistä profeetoista luettuani Juhani Kuosmasen kirjan “Pienten profeettojen suuri sanoma” (Aikamedia Oy). Vaikka nämä 12 profeettaa julistivat sanomaansa yli tuhat vuotta sitten sen ajan ihmisille ja sen ajan ongelmiin, löytyy sieltä ajankohtaisuutta vielä tämänkin päivän ihmiselle. Käytän kirjoituksissani lähteenä pikku profeettoja, Kuosmasen kirjaa, NIV Study Bible:a ja Eugene Petersonin Message-Raamatunkäännöstä sekä netistä löytyviä kommentaareja, artikkeleita ja kirjoituksia, mm. Bible.org.
kuva:
Freedigitalphotos.net
Phaitoon
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!