18.11.2011

Mitä asiaa Jumalalla on naisille?

Kun muutimme Suomesta ulkomaille kahden pienen lapsemme kanssa, ei sopeutuminen uuteen kulttuuriin ollut ainoa vaikea asia uudessa elämäntilanteessa.  Usein ulkomailla asuessa käydään läpi kulttuurishokkia, ja toki uuteen kulttuuriin ja kieleen oppiessa kävin läpi monenlaisia prosesseja. Sisäisesti kamppailin kuitenkin eniten oman roolini kanssa.  Mitä ihmettä minun odotetaan tekevän?

Halusin kunnioittaa uusia naapureita sopeutumalla riittävästi heidän tapoihinsa ja käytöntöihinsä. Sitten minulla oli perhe; mies ja kaksi pientä lasta.  Kielenopiskeluun meni aikaa ja minulla oli todellisia hankaluuksia löytää kieliavustajaa.  Kaikki käytännön kotityöt veivät uudessa ympäristössä paljon enemmän aikaa.  Itselleni asettamat tavoitteet ja toiveet ja unelmat toivat paineita ja riittämättömyyden tunnetta.

Miksi tämä on niin vaikeaa?

Koska en ollut enää Suomessa, en voinut heittäytyä elämään keskivertoa suomalaiselämää.  Näin ympärilläni jatkuvasti naisia, joiden arvot ja elämä näyttivät hyvin erilaisilta kuin mitä olin Suomessa nähnyt.  Miten minun pitäisi elää?  Miten minä haluan elää?  Millainen nainen haluan olla?  

Olen vuosien varrella oppinut, että ei ole olemassa yhtä ylempää ja parempaa kulttuuria, jonka mukaiseksi muiden kulttuurien tulisi muuttua.  Jokaisessa kulttuurissa on ihailtavia, hyviä puolia, joista voimme ottaa oppia.  Samoin jokaisessa kulttuurissa on huonoja arvoja ja vääriä toimintatapoja, joiden tulisi muuttua.

Todellinen mittapuumme on Jumalan Sana, Jumalan Kulttuuri.  Jumalan Valtakunta.  Siellä on toisenlaiset säännöt.  Pienimmät ovat suurimpia.  Lasten kaltaisille se avautuu.  Valtakunnan kansalaiset elävät armon ja anteeksiannon yhteisössä.  Sisään pääsee nöyrtymällä.    

Päätin siis etsiä Raamatusta vastauksia. Se on Kirja, josta olen löytänyt vastauksia ennenkin elämän polttopisteissä.  Onko Raamatussa jotain, joka on kirjoitettu erityisesti naisille?  Mitä Jumala haluaa minun naisena tekevän?  Ymmärsin, että kaikki mitä Jumala Sanansa kautta sanoo ihmisille, on tarkoitettu myös minulle, kaikille naisille.  Mutta halusin silti etsiä vastauksia sisältäni nouseviin kysymyksiin naiseudesta ja odotuksista tässä roolissani naisena, vaimona, äitinä.  

Ensimmäisinä viikkoina uudessa maassa, palleroitteni kanssa. 

Päätin lukea läpi Uuden Testamentin ja kirjoittaa ylös vihkooni kaikki kohdat, joissa puhutaan suoraan naisille.

Löysinkin useita kohtia.

Aion kertoa niistä pikkuhiljaa tässä blogissani.

Koska näiden monien Raamatunkohtien sisäistäminen on muuttanut elämääni, haluan jakaa niitä muillekin.

Jumalalla on sanottavaa naisille.  Hänellä on hyvä suunnitelma meille!  Haluammeko me kuunnella?

Tervetuloa rohkaistumaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa keskustelemaan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...