"Hei,Haluaisin kysyä, että kuinka vaimo voi osoittaa alamaisuutta miehelleen eri tavoin?"
Kiitos Alina
aivan erinomaisesta kysymyksestä! Se sai minut ajattelemaan alamaisuutta omassa
avioliitossani ja lukemaan asiasta enemmän.
Jokaisessa
kohdassa, jossa Uusi Testamentti antaa ohjeita aviopuolisoille, mainitaan vaimon
alistuminen miehellensä.
Kol 3:17-23 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa. Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat. Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa. Isät, älkää kiihoittako lapsianne, etteivät he kävisi aroiksi. Palvelijat, olkaa maallisille isännillenne kaikessa kuuliaiset, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan sydämen yksinkertaisuudessa peljäten Herraa. Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille, .
Ef 5:22-24 Vaimot,
olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää,
niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta
niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin
miehillensä kaikessa alamaiset.
Titus 2:3-5 niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia, voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa, olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei Jumalan sana pilkatuksi tulisi.
1 Piet 3:1-2 Samoin
te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle
kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin, kun he
katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa.
Siteeraan
Elisabeth Elliotia kun sanon, että moninaiset ovat ne keskustelut, jotka näistä
jakeista käydään ja miltei kaikki ne miettivät, että mitä tämä ”voisi oikein
tarkoittaa”, sen sijaan, että hyväksyttäisiin selvä Jumalan Sana. Käsky on
yksinkertainen. Ei helppo, mutta yksinkertainen, sillä ymmärrän sen liiankin
hyvin. Niin kuin Mark Twain on sanonut: ”Minulla on paljon enemmän vaikeuksia
niiden Raamatunkohtien kanssa, jotka ymmärrän, kuin niiden, joita en ymmärrä.”
Alamaisuus on
siis naisen osa avioliitossa, mutta miten osoittaa alamaisuutta käytännössä?
Kolossalaiskirjeen
kohdassa Paavali sanoo: ”Olkaa alamaiset, niin kuin sopii Herrassa.” Kun Jeesus
on vaimon Herra, hänen ensimmäinen sitoutumisensa on Jeesukseen. Paavali kirjoitti kirjeensä Kolossan
kristityille muistuttaakseen heitä Kristuksen suuruudesta ja ensisijaisesta
asemasta, joka Hänellä pitäisi olla jokaisen kristityn elämässä. Jeesus on keskipiste. Niinpä kristitty vaimo,
samalla kun osoittaa alamaisuutta miehelleen, ei seuraa miestään syntiin eikä
tue millään tavalla miehensä syntielämää, mitä se nyt sitten voisikaan olla.
Efesolaiskirjeen
kohdassa yksi sana kiinnitti huomiotani:
Kaikessa.
Vaimojen tulee
olla miehillensä alamaiset kaikessa.
Usein olen nähnyt
selityksiä, että avioliitossa kuuluu tehdä niin, että mies ja vaimo sopivat
yhdessä perheen asioista ja miehellä on sitten vastuu tai viimeinen sana niissä
suurissa päätöksissä, kuten talon tai auton ostossa. Mutta Raamatun mukaan
nainen alistuu miehelleen kaikessa. Ei vain autonostossa, joka ainakin minulle
on tosi helppoa: viimeksi kun ostimme auton, mies kävi sen ostamassa ja minua
kiinnosti ensimmäisenä sen väri. Ja
talonostossa minulla olisi toisaalta niin paljon mielipiteitä, että loppujen
lopuksi se olisi minun päätökseni.
Kun vaimo alistuu
kaikessa miehensä tahtoon, se tarkoittaa rahojenkäyttöä, sisustusta, lasten
kasvatusta, mitä syödään ja miten pukeudutaan, missä asutaan, mihin
seurakuntaan liitytään jne.
Mitä tämä
tarkoittaa sinun perhe-elämässäsi? Joissakin avioliitoissa mies antaa vaimolle
vastuun huolehtia esim. ruoka-ja vaatepolitiikasta. Ei silloin jokaista
sukkaparin ostoa pidä mieheltä kysyä. Mutta ota huomioon myös miehesi maku
lasten pukeutumisessa, eivät ne ole sinun nukkejasi! Jos miehesi haluaa teidän vaihtavan
seurakuntaa, seuraa häntä. Ei tämä kiellä keskustelemasta asiasta, ja viisas
mies kuuntelee vaimoaan, joka on annettu hänelle avuksi (1 Moos 2:18), mutta alistu
miehellesi. Joskus mies sanoo
vaimolleen: ”Päätä sinä ensi kesän lomamatka!” ja silloin tietenkin voit tehdä
päätöksiä perheen hyväksi.
Efesolaiskirjeen
kohta liittää avioliiton seurakuntajärjestykseen. Alistuminen on osa kristinuskoa: me alistumme
Jumalalle, samoin molemmat aviopuolisot alistuvat Kristukselle.
Jeesus Kristus
oli täydellisesti alamainen Isälleen. Hänen
koko maanpäällinen elämänsä oli varauksetonta antautumista Jumalan
tahtoon. Haluatko sinä vaimona seurata
Jeesusta myös tässä? Entä jos Jumalan tahto sinun elämässäsi on, että alistut
aviomiehellesi?
Tiituksen kirjeen
kohdassa vaimon alistuminen miehelleen liittyy yllättäen siihen, että Jumalan
sana ei tulisi pilkatuksi. Tässä on
kyseessä evankeliumin maine. Se, miten rakastat miestäsi ja lapsiasi, hoidat kotiasi, olet siveä, puhdas ja hyvä, sekä se, että olet miehellesi alamainen, on itsessään todistus maailmalle. Jumalan
kansa elää eri tavalla kuin maailman ihmiset, ja sen tulee näkyä avioliitossa
ja perhe-elämässä. Loppujen lopuksi kun
olet alamainen miehellesi, olet alamainen Jumalalle ja tuot kunniaa Hänelle. (Nämä jakeet Tiituksen kirjeessä ovat blogini aloituspostaukset.)
Pietari
kirjoittaa myös alamaisuudesta (tässä linkissä jakeista kirjoittamani postaukset). Näissä jakeissa silmiinpistävää on vaimon
peloton luottamus siihen, että kun hän tekee Jumalan tahdon mukaan, Jumala
pitää huolta hänestä. Pietari myös
väittää, että vaimon alamaisuus on todistus ei-uskovalle miehelle ja sen kautta
vaimo voi voittaa miehensä kristityksi – sanomatta sanaakaan! Alamaisuus on
jotain todella voimallista.
Alamaisuudesta on
vaikeaa antaa tarkempia käytännön esimerkkejä, koska se on niin yksilöllistä
avioliitoissa. Jumalan tahto meitä
kohtaan on, että me pelastumme (2 Piet 3:9) ja että me muutumme Hänen Poikansa kaltaisiksi
(Room 8:29). Hän haluaa sitä sekä sinun
kohdallesi, että miehesi kohdalle.
Teidät on annettu toinen toisillenne kannustaaksenne toisianne kasvamaan
uskossa ja muuttumaan Jeesuksen kaltaisiksi.
Kysy mieheltäsi millaisilla asioilla voit osoittaa hänelle alamaisuutta.
Kysy häneltä myös, millaisilla asioilla olet osoittanut, että et ole hänelle
alamainen. Ole valmis muuttumaan
avioliittosi vuoksi.
Sinulla on paljon valtaa siitä, millainen ilmapiiri avioliitossanne on ja millaisen esimerkin avioliitosta annata lapsillesi. Voit huutaa, valittaa, kritisoida, stressata, pelätä ja murjottaa kun miehesi tekee erilaisia päätöksiä kuin sinä olisit tehnyt. Tai voit rohkaista, kannustaa, iloita, alistua, tukea ja auttaa häntä olemaan perheen johtaja. Voit alkaa tekemään päätöksiä ja ottaa ohjakset käsiisi tai voit antaa miehellesi rauhan tehdä päätöksiä sinun sataprosenttisella tuellasi. Voit viiltää häntä terävällä kielelläsi ”mitä minä sanoin” tai ”olisi pitänyt tietää” tai ”sinä et koskaan…” tai voit käyttää kieltäsi Jumalalle kunniaa tuovalla tavalla.
Millaisessa
avioliitossa miehesi mieluummin olisi?
En usko, että alamaisuuden pitää olla suuri ongelma avioliitossa. Useimmat naiset valitsevat puolisokseen miehen, jota he jo valmiiksi ihailevat ja kunnioittavat ja joiden päätöstenteko on samalla arvopohjalla heidän kanssaan. Kun olet valinnut hyvän miehen, on ilo noudattaa Jumalan antamaa alamaisuutta! Vaikeina hetkinä paras tapa on pitää suu kiinni :)
Lähteet:
Martha Peace: The Excellent Wife, Focus Publishing (MN); Revised edition (Sept. 1996)
The Elisabeth Elliot Newsletter, September/October 2002
LISÄYS: Vaikka kannatan Raamatullista avioliittonäkemystä, jossa vaimo on alamainen omalle aviomiehelleen, ei se tarkoita naisten alistamista, pahoinpitelyä tai hyväksikäyttöä. Ihme kyllä nämä ovat asioita, jotka tulevat monelle mieleen, kun he kuulevat ohjeen "vaimo alistukoon miehelleen". Lue Kaiken se kestää? Miten tunnistaa pahoinpitelijä ennenkuin on liian myöhäistä, jossa kannustan naisia odottamaan miestä, joka rakastaa ja arvostaa heitä. Vaimo ei ole omaisuutta eikä miehen jatke, vaan aarre, ja ansaitsee tulevansa kohdelluksi aarteena.
Kuva:
FreeDigitalPhotos.net by photostock
En usko, että alamaisuuden pitää olla suuri ongelma avioliitossa. Useimmat naiset valitsevat puolisokseen miehen, jota he jo valmiiksi ihailevat ja kunnioittavat ja joiden päätöstenteko on samalla arvopohjalla heidän kanssaan. Kun olet valinnut hyvän miehen, on ilo noudattaa Jumalan antamaa alamaisuutta! Vaikeina hetkinä paras tapa on pitää suu kiinni :)
Lähteet:
Martha Peace: The Excellent Wife, Focus Publishing (MN); Revised edition (Sept. 1996)
The Elisabeth Elliot Newsletter, September/October 2002
LISÄYS: Vaikka kannatan Raamatullista avioliittonäkemystä, jossa vaimo on alamainen omalle aviomiehelleen, ei se tarkoita naisten alistamista, pahoinpitelyä tai hyväksikäyttöä. Ihme kyllä nämä ovat asioita, jotka tulevat monelle mieleen, kun he kuulevat ohjeen "vaimo alistukoon miehelleen". Lue Kaiken se kestää? Miten tunnistaa pahoinpitelijä ennenkuin on liian myöhäistä, jossa kannustan naisia odottamaan miestä, joka rakastaa ja arvostaa heitä. Vaimo ei ole omaisuutta eikä miehen jatke, vaan aarre, ja ansaitsee tulevansa kohdelluksi aarteena.
Kuva:
FreeDigitalPhotos.net by photostock
Kiitos paljon itsellesi hyvästä kirjoituksesta! Sain taas hyviä vinkkejä tulevaisuutta varten :)
VastaaPoistaKiitos itsellesi kysymyksestä! Opin itsekin lisää kun pohdiskelen näitä asioita kirjoittamalla, kuten tätäkin kirjoitusta kirjoittaessani.
PoistaAjatuksia herättävä postaus kiitos❤. Pitäisikö meidän jo kasvattaa tyttöjämme miesten alamaisuuteen ja poikiamme johtajuuteen? Koulukasvatus ei näitä huomioi vaan kasvattaa tasapäisyyteen. Tytöillä olisi hyvä olla jos menevät naimisiin entisen emäntäkoulun aineita. Siellä tuli emäntiä ja äitejä. Sitten on tietysti ongelma että menevätkö tyttäreni naimisiin. Ainakin 2 tytöistämme taitaa jäädä sinkuiksi ja luovatkin omaa uraa.
VastaaPoistaKoivuniemen yhteisössä vaimojen toivottiin sanovan miehiään raamatullisen ohjeen mukaan herrakseen. Elissbet sanoi miestään näin kauniisti.
Kiitos kivasta blogista!
Hei Anonyymi, kiitoksia kommentista!
PoistaEn usko siihen, että kaikkien naisten tulee olla alamaisia kaikille miehille. Mutta avioliitossa vaimon tehtävä on olla alamainen omalle miehelleen. Perheessä lapset oppivat parhaiten vanhempien esimerkkiä seuraamalla, ja toki sitten kun opettaa lapsia avioliitosta, voi tuoda esille tämänkin pointin. Esim. aion varoittaa poikiani tytöistä, jotka ovat jo päättänet, että hehän eivät ole miehelleen alamaisia. Samoin aion opettaa tytöilleni, että hyvän aviomiehen ominaisuus on kyky pitää huolta perheestään ja miettiä tarkasti millaiselle miehelle ha haluavat olla alamaisia.
En sano miestäni herraksi muuten kuin vitsinä ja hän aina siitä vitsinä tykkää :) Aviomiehen kunnioittaminen on kuitenkin todella tärkeää avioliitossa ja siitä saisi opettaa tänä päivänä ihan reippaasti. Niin jokapäiväistä on miesten halveeraminen ja haukkuminen...
Miehen pitää rakastaa vaimoaan! Jos vaimon pitää olla alamainen silloinkin, kun mies tekee huonoja päätöksiä, niin miehen pitää arvostaa ja rakastaa vaimoaan, vaikka hän nalkuttaisi ja olisi hankala. Itse en varmasti avioliittoon sovellu, koska rakastan pohtia asioita yhdessä ja monista eri näkökulmista. Jos minun pitäisi luopua siitä, menettäisin ison osan itsestäni.
VastaaPoistaMoikka anonyymi,
Poistaolet oikeassa, Raamatussa on käsky miehille rakastaa vaimojaan, ja käsky vaimoille kunnioittaa miestään (Efesolaiskirje, luku 5). Eikö olekin mielenkiintoista, että Jumala antoi näin erilaiset käskyt aviopuolisoille? Hyvä kirja, jossa puhutaan juuri tästä asiasta on Dr. Emerson Eggerich: Love & Respect - The Love She Most Desires; The Respect He Desperately Needs.
Miksi vaimo nalkuttaisi ja olisi hankala? Sehän ei ole ollenkaan kunnioittavaa. Minusta juuri asioiden yhdessä pohtiminen ja eri näkökulmien tarjoaminen on rakastamista ja kunnioittamista. Sen vuoksi mielipiteesi siitä, että et voi mennä naimisiin kun haluat pohtia asioita yhdessä on outo. Mutta enpä ihmettele sitä, että monessa, jopa kaikissa, avioliitoissa suurimmat ongelmat on kommunikaatiossa.
Mitä tarkoitat itsesi menettämisellä?
En tarkoittanut jatkuvaa nalkuttamista, vaan jos on vaikka huono päivä joskus. Mieskään ei aina osaa tehdä hyviä päätöksiä, silti vaimon pitää pysyä alamaisena valittamatta. Ajattelin vain, että jos miehen tehtävä on päättää kaikesta, niin en saisi tarjota omia eriäviä näkökulmia ja vaikuttaa päätökseen, mikä on minulle tärkeää. Esimerkkinä mulla on ollut vain omat vanhemmat, siksi käsitys avioliitosta on vähän surkea. Äidin mielipiteellä ei ole mitään väliä, vaan isä suuttuu ja tekee älyttömiä päätöksiä, minkä vuoksi hyvin moni asia on pielessä ja äiti on ollut koko avioliiton ajan lähinnä masentunut ja ahdistunut.
PoistaOlen vasta nuori ja alkanut miettiä näitä käsityksiä, koska haluaisin tulevaisuudessa lapsia, mutta ajatus miehestä vain ahdistaa. Näen suuren vaaran siinä, että miehen tehtävänä olisi päättää asioista ja ajatuskin siitä saa minut hälytystilaan. Tuntuu, että silloin minun mielipiteelläni ei ole yhtä suurta merkitystä ja monta asiaa voi mennä pieleen eikä minua kuunnella. Itseni menettämisellä tarkoitan siis sitä, että mies ei anna minun vaikuttaa mihinkään, ei välitä minusta ja lopulta masennun.
Tiedostan, että jos menisin avioliittoon käsittelemättä näitä ongelmia, olisin varmaan kamala vaimo, joka painaisi miestään alas oman pelkonsa vallassa, enkä tietenkään halua olla sellainen. Olenkin ajatellut, etten kelpaa avioliittoon, mutta haluaisin kovasti perheen ja lapsia. Siksi olen nyt ruvennut lukemaan miehen ja naisen asemasta avioliitossa. Kiitos kirjavinkistä, taidanpa tutustua siihen!
Kiitos vastauksesta, en joulun pyhinä ehtinyt vastaamaan.
PoistaOman lapsuudenkodin kokemukset ja vanhempien avioliittomalli vaikuttaa kyllä pitkälle elämään. Olet oikealla tiellä, kun olet aloittanut lukea avioliitosta ja miehen ja naisen rooleista siinä. Kävitkö katsomassa jo kirjavinkkejäni?
Tulevaisuutta varten: Kun tapaat aviomiesainesta olevan miehen, tutustu myös hänen vanhempiinsa, kysele millaisia malleja heidän perheessä/seurakunnassa on avioliitosta ja yleensäkin kristityn perheen elämästä.
Olisiko lähipiirissäsi avioparia, joilla on mielestäsi tasapainoinen ja onnellinen kristillinen avioliitto? Kysele reippaasti ihmisiltä heidän kokemuksistaan, ja tarkkaile heidän elämäänsä. Viisas kuuntelee neuvoja!
Jumala on luonut sinut ja antanut sinulle kykyjä ja lahjoja. Tulevan aviomiehesi tulee arvostaa näitä lahjoja ja kannustaa sinua käyttämään niitä! Parasta on, jos puolisot voivat olla toistensa kannustusjoukoissa ja auttaa heitä kukkimaan, ei kahlitsemassa puolisoaan johonkin itse luomaansa muottiin.
Jumalan johdatusta elämääsi rukoillen,
Henna Maria
Juttelin mieheni kanssa alistumisesta. Olemme olleet 47v naimisissa, hyvin toimivassa ja onnellisessa. Meillä on lapsia ja lapsenlapsia. Mieheni sanoi että avioliitto perustuu tasavertaiseen kumppanuuteen eikä nöyryyttämiseen ja alistamiseen. En uskokaan että tarkoitat sitä. Kiitos hyvästä blogista.
VastaaPoistaOnnittelut pitkästä avioliitosta! Olet oikeassa miehesi kanssa, ei nöyryyttäminen ja alistaminen ole ollenkaan osana raamatullista avioliittoa. Alistummehan me Jumalallekin, eikä Hän koskan nöyryytä tai alista meitä. Samoin alistumme maalliselle vallalle, työnantajalle, opettajille, eli hyväksymme elämäämme monia tilanteita, joissa alistumme toiselle ihmiselle. Olet varmasti pitkän avioliittosi aikana oppinut asioita, jotka ovat miehellesi tärkeitä, ja parhaasi mukaan haluat kunnioittaa häntä näillä elämämän osa-alueilla. Raamattu on aika selkeä siitä, miten se odottaa vaimojen käyttäytyvän, ei siitä pääse mihinkään. :)
Poista