Platon, 427–347 eKr. |
Mainitsin
kesälomapostauksessa, että odottelin kirjaa postissa. Nyt se on saapunut ja
luettukin jo. Kyllä kesälomalla kelpaa.
Kirja on Soili Haverisen ja Mailis Janatuisen Paimenuus, ihmisarvo ja sukupuoli. Kirjassa pohditaan vastauksia seuraavin kysymyksiin: ”Mitä Raamattu
opettaa naisen arvosta, asemasta ja seurakunnan paimenen tehtävästä? Mitkä ovat
naisen pastoriviran ideologiset juuret?”
Molemmat
kirjailijat ovat teologian maistereita. Mailis Janatuinen on tunnettu
lähetystyöntekijä ja Raamattupiirien perustaja. Mailis on taitava Raamatun
opettaja, jonka opetuksia löytyy netistä ja toivon, että saan joskus
mahdollisuuden kuulla häntä livenä. Soili
Haverinen on opiskelijatyöntekijä, raamattuopettaja ja poliittisesti aktiivinen
Kristillisdemokraattien riveissä.
Blogissani
kirjoittamien pohdiskelujen valossa on ihme, etten ole törmännyt tähän kirjaan
aiemmin. Se on nimittäin julkaistu jo vuonna 2009, jolloin Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon naispappeuden hyväksymisestä oli kulunut jo 20
vuotta. Kirjailijat ovat siis molemmat luterilaisen kirkon piiristä, joten
siinäkin mielessä oli mielenkiintoista lukea heidän ajatuksistaan ja opistaan.
Kirja on jaettu
kahteen osaan. Mailis Janatuinen käy läpi naisen asemaa, tehtävää ja arvoa
Genesiksestä Uuteen Testamenttiin. Soili
Haverinen kirjoittaa ideologioista, jotka löytyvät naispappeuden takaa.
Paimenuus,
ihmisarvo ja sukupuoli käy läpi juuri niitä asioita ja Raamatun jakeita, joita
itsekin täällä blogissani olen pohtinut. Se pohtii erityisesti kiihkeää
keskustelua, jota evankelis-luterialisessa kirkossa yhä käydään naispappeudesta. Miksi niin moni vieläkin vastustaa
paimenviran avaamista naisille?
Kirja aloittaa
alusta, ensimmäisestä Mooseksen kirjasta. Heti Raamatun alkulehdiltä käy
selväksi, että mies ja nainen ovat molemmat luotu yhtä arvokkaiksi ihmisyytensä
suhteen ja yhtä taidollisiksi huolehtimaan Jumalan luomakunnasta. Syntiin
langenneessa maailmassa tämä totuus kuitenkin unohtui.
Jeesuksen
saapuessa kaikkein koskettavinta on ehkä naisten mielestä se, miten Jeesus
jatkuvasti kohteli naisia juutalaisen kulttuurin vastaisesti antamalle heille
mahdollisuuden kuunnella Hänen opetuksiaan, kysyä ja keskustella sekä palvella
Häntä miesten joukossa. Jeesus kohteli naisia ihmisinä, joilla on hengellisiä,
henkisiä ja fyysisiä tarpeita. Postaukseni "Jeesus ja naiset" onkin yksi suosikkitekstini. Uuden
Testamentin sivuilla tuleekin ilmi, miten naisten asema parani huomattavasti
kristillisen seurakunnan piirissä, sen vaikutuksia saamme Suomessakin naisena
nauttia.
Soili Haverisen
kirjoittamassa osassa itselleni uusi mutta ajankohtainen kysymys on, miksi
monet ajavat naispappeutta/naisvanhemmuutta seurakunnissa. Mitkä ovat ne ideologiset taustat tälle liikkeelle?
Tämä on aihe, johon en ole itse vielä tutustunut, joten keskityn kirjoittamaan
siitä.
Kirjoitan aiheesta kaksi postausta. Tässä käyn läpi kristillisen
naiskäsityksen historiaa ja filosofian vaikutuksia varhaiseen kirkko-oppiin ja seuraavassa kirjoitan feministiteologiasta ja siitä, millaista ideologiaa seurakunnalle syötetään naisten oikeuksien varjolla. (Nojaan asiaa opiskelleen Haverisen tekstiin,
suorat lainaukset ovat lainausmerkeissä.)
Kristillisen naiskäsityksen historiaa
Alkuseurakunnassa
naisten osallisuus oli itsestäänselvyys. Jeesuksen antama esimerkki siitä,
miten miehen tulee kohdella naista nosti naiset arvoon, jota senaikainen
kulttuuri ei olisi heille antanut.
Mailis Janatuinen kirjoittaa kirjan ensimmäisessä osassa yksityiskohtaisesti Uudessa Testamentissa mainituista seurakunnan aktiivinaisista.
Kun apostolien
sukupolvi oli kuollut, kirjoitusten painoarvo alkoi kasvaa ja oikean opin
siirtäminen tuleville sukupolville tuli yhä keskeisemmäksi. Harhaoppeja on
ollut aina seuraamassa apostolien oppia ja niiden torjumiseksi seurakunnalla
piti olla yhtenäinen käsitys siitä, mikä on Jumalan sanaa ja apostolien
opetusta.
Kirkkoisät loivat pohjan
kristilliselle teologialle 100-500-luvulla nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa kun kristittyjen ja kristinuskon asema nousi vainotusta ryhmästä valtionuskonnoksi. Keskiaika olikin jo synkempää
naisnäkökulmasta katsottuna. Kristillinen oppi itsessään ei sisällä sorron aineksia, mutta tästä huolimatta kirkkohistoria on myös naisten sorron historiaa.
Naisen aseman
historiallinen tutkiminen objektiivisesti on vaikeaa. Asioiden todellisen tilan
selvittämistä vaikeuttaa se, että naisista on kirjoitettu hyvin vähän. Suuri
osa teksteistä on selibaattiin sitoutuneiden kirkonmiesten kynästä ja siksi
naisten arkielämästä vieraantunutta. Moni teksti onkin vihamielistä tai halveksiva
naisia kohtaan.
Naisten omaa ääntä ei
kuule, sillä he eivät ole olleet yhteiskunnallisesti eivätkä kirkollisesti
näkyvissä asemissa. Emme siis tiedä kokivatko he itsenä alistetuiksi. On
toisaalta hyvin mahdollista, että he kokivat roolinsa perheyhteisöissä vaimoina
ja äiteinä mielekkäinä ja merkityksellisinä. Objektiivista näkökulmaa, kuten
kaikessa historiantutkimuksessa ymmärretään, ei ole.
Kun kristinusko
muuttui valtionuskonnoksi, kirkon jäsenmäärä kasvoi. Kirkon johtomiehet
halusivat turvata kirkon valta-aseman ja kohentaa sen yhteiskunnallista
uskottavuutta. Uusilla jäsenillä ei ollut välttämättä tietoa kristinuskon
keskeisestä sanomasta, joten tarvittiin enemmän pappeja. Alkuseurakunnassa
yleinen maallikkovastuu väistyi ja papisto hengellisinä virkamiehinä nousi
keskeiselle sijalle. Yhteiskuntakelpoisuuden paine vaikutti
kirkkoon, ihan niin kuin se vaikuttaa tänäkin päivänä. Oppiin on aina tullut
vaikutteita kunkin ajan ajatusvirtauksista, kun kirkko on hakenut uskottavuutta
yhteiskunnassa.
Filosofian vaikutukset ja ihmiskuva
Rooman
valtakunnassa vaikutti kaksi meillekin tuttua filosofiaa: Kreikkalaisen
hellennistisen kulttuurin perintö, Platon (427-347 eKr) ja uusplatonismi sekä
Aristoteles (384-322 eKr). Platonismi (uusplatonismi) vaikutti kristilliseen kirkkoon
200-luvulta lähtien Augustinuksen kautta ja Aristoteles tuli tunnetuksi vasta
1200-luvulla Tuomas Akvinolaisen vaikutuksesta.
Koska halusin
ymmärtää Haverisen tekstiä syvemmin, kävin lukemassa Platonin elämästä ja
filosofiasta. Tässä Wikipedia kertoo sen vaikutuksista kristinuskoon:
”Keski- ja uusplatonismi vaikuttivat edelleen varhaisten kirkkoisien, kuten Justinos Marttyyrin ja Augustinuksen, ajatteluun ja sitä kautta kristinuskon teologiaan ja skolastiseen filosofiaan koko varhaiskeskiajaksi. Erityisesti Augustinuksen kautta Platonin ajattelu vaikutti läntisen kirkon käsityksiin ajasta ja ikuisuudesta, ja hänet voidaan nähdä platonilaisen perinteen vakiinnuttajana lännen filosofiassa ja teologiassa. 500-luvulla eläneen Pseudo-Dionysios Areopagitan teoksia voidaan pitää ensimmäisenä varsinaisena yrityksenä muodostaa synteesi platonismista ja kristinuskosta.”
Molempien filosofien
naiskäsitys edusti sen ajan kreikkalaista sukupuolikäsitystä, joka laittoi
naisen aseman miehen alapuolelle. Nainen oli miehen omaisuutta, eikä tasavertoinen
kumppani, siksi miesten välinen homoseksuaalisuus nähtiin henkisempänä
parisuhteen muotona.
Kristilliseen
teologiaan vaikutti merkittäväksi Platonin dualistinen ihmiskuva, ei niinkään
hänen naiskuvansa. Dualismi kuvaa, miten ruumiillisina olentoina olemme
sidottuja näkyväiseen, mutta sielumme kautta olemme tekemisissä
ideatodellisuuden kanssa. Tässä
ihmiskuvassa sielu henkimaailmaan kuuluvana on ikuisesti hyvä ja ruumis
maailmaan kuuluvana paha ja saastainen. Teologit tulkitsivat sukupuolisuuden
niin, että nainen edustaa ruumista, koska hän herättää miehessä seksuaalisia
haluja ja synnyttää lapsia ja mies puolestaan edustaa henkeä.
Platonin oppilaan
Aristoteleen filosofiassa todellisuus on myös kahdessa osassa, vaikka hän ei
irrottanutkaan ideamaailmaa materiaalisesta maailmasta. ”Hänen mukaansa maailma muodostuu muodosta
eli formasta (vrt. Platonin ideat) ja aineesta eli materiasta, joista edellinen
on ensisijaista ja korkeampaa. Aristoteleen mukaan lapsen syntymässä miehen
osuus on tärkeämpi, koska ihmisen forma tulee lapseen miehen siemennesteestä,
joka antaa muodon naiselta tulevalle materialle. Jos tässä yhdistymisessä
kaikki onnistuu, ja forma hallitsee materiaa asiaan kuuluvalla tavalla, syntyy
poikalapsi. Jos jokin menee pieleen, syntyy tyttö, vajaamielinen tai
epämuodostunut lapsi. Nainen on Aristoteleen mukaan lähtökohtaisesti
epäonnistumisen tuotos eikä Jumalan ainutlaatuista ja hyvää luomistyötä ja suunnitelmaa.
Hänessä ihmisyys toteutuu vajaasti, ja feminiinisyys nähdään pelkkänä
maskuliinisuuden puutteena, eikä minään itsessään hyvänä.”
Aristoteleen
naiskuva on siis ajautunut hyvin kauas siitä ihastuneesta huudahduksesta, kun
Adam näki naisen ensimmäistä kertaa: ”Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja
liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu” (1
Moos 2:23). Aristoteleen näkemykset
kuitenkin kummittelevat tänäkin päivänä ja ovat vaikuttaneet
kristillisyydessäkin pitkään.
Kun kirkon
elämässä korostui papiston asema ja uusplatoniset käsitykset yleistyivät,
naiset joutuivat syrjään seurakuntaelämässä.
Myös platoninen ruumiillisuudenhalveksunta siirtyi ihanteeksi
kristittyjen parissa, ja koska naista pidettiin ruumiillisempana kuin miestä,
häntä pidettiin alempiarvoisena.
Haverinen
kirjoittaa, että usein kuuluu väitteitä, että kristillisessä kirkossa nainen
sai sielun vasta 300-luvulla. Hän väittää vastaan ja sanoo, että vasta
300-luvulla naisen sielu haluttiin kiistää. Emme voi sivuuttaa Raamatun todistusaineistoa
siitä, että naisella on sielu ja että hän on myös Jumalan kuva. Raamatun ja
kristillisen opin ansiosta nainen sai siis pitää edes sielunsa.
Augustinus, 354-430 |
Keskiajalla alamäkeen, reformaatio pelastaa
Keskiajalla
(500-1500-l.) naiskäsitys oli kaksijakoinen. Toisaalta naisia halveksittiin
(koska seksuaalisten halujen herättäminen miehissä), mutta toisaalta palvottiin
Neitsyt Mariaa Ikuisena Neitsyenä. Monet nykyajan feministiteologit innostuvat Neitsyt Marian palvonnasta patriarkaalisen
uskonnon keskuudessa, huomaamatta, että tavallinen juutalaistyttö muutettiin
ikuisesti viattomana pysyväksi neitsyeksi ja jumalalliseksi Äidiksi, jolla ei
ole enää mitään yhteistä meidän tavallisten naisten kanssa. Tästä näkökulmasta
katsottuna Neitsyt Marian palvonta on tavallisten naisten halveksuntaa.
Marian palvonta
loppui reformaation vaikutusalueilla 1500-luvun jälkeen. Reformaatiossa myös
naiskäsitys ja avioliittokuva palasi raamatullisiin juuriinsa ja naisten asema
parani Sola Scriptura eli Yksin Raamattu-periaatteella.
Haverinen
kirjoittaa, että on totta, että kirkon historiassa monet miehet ovat
halveksineet naisia ja kohdelleet heitä väärin. Monia epäkohtia on korjattu
viimeisen kahdensadan vuoden aikana.
Feministiteologia on toisaalta aktiivisesti tutkinut kirkkohistoriaa
varustettuna selkeällä missiolla: nostaa esiin naissorto ja naisten kärsimys.
”Näiden historiassa eläneiden ja kauan sitten kuolleiden naisten kärsimyksellä
yritetään oikeuttaa tietyt länsimaisten nykynaisten valtapyrkimykset, vaikka
nämä eivät ole sitä sortoa koskaan itse kokeneetkaan.” Keinotekoisesti luodaan
myös asetelma, jossa nykymiehet laitetaan katumaan asioita, joita he eivät ole
koskaan tehneet eivätkä koskaan tekisi. Nykynaisen säälipisteiden keruu
historian tapahtumien vuoksi on osa samaa asetelmaa.
Naistutkimuksessa
on myös ohitettu jatkuvasti se merkitys, joka naisilla on ollut historian
äiteinä, lasten kasvattajina ja vaimoina. ”Jokaisella merkittävällä
kirkonmiehellä on ollut äiti, joka on vaikuttanut merkittävästi siihen,
millainen aikuinen hänestä on tullut. Äiteinä naisilla on ollut suuri vaikutus
kristilliseen kirkkoon, vaikka heidän nimensä ei olekaan tallentunut
historiankirjoihin. Tätä vaikutusta ei ole syytä väheksyä.”
Haverinen sanoo
myös, että historian väärintekoihin keskittyminen kiinnittää ihmisten huomion
pois nykyajan epäkohdista, kuten yksinhuoltajaäitien taakat, vastuuttomat ja
poissaolevat isät, pornografia ja prostituutio naisen alistajina ja
syntymättömien lasten surmaaminen abortissa, jotka kaikki ovat feminismin
hedelmää. On helppoa kauhistella
historian vääryyksiä ja unohtaa oman aikakauden vääryyksiin puuttuminen.
Historian ja filosofian opiskelu avartaa
Naiskuvan
historiasta lukeminen avasi itselleni sitä taustaa, josta moni feministiteologi
ponnistaa. Ei ole kauankaan siitä, kun näin Facebookissa linkin, jossa
”paljastettiin” yksikin historiassa tapahtunut miesten salaliitto, kun naisia yritettiin
ja yritetään alistaa kristinuskossa toisen luokan kansalaiseksi.
En kiellä,
etteikö historiassa olisi surkeita esimerkkejä halveksuvasta suhtautumisesta
naisiin ja naisten aseman irvikuvasta, kun Jeesus teki niin paljon naisten
aseman parantamiseksi. Mutta se, että historiasta etsimällä etsitään
kauhutarinoita ja tehdään nykyajan seurakunnan miehistä sovinistihirviöitä ei
kuulosta oikein vakuuttavalta historiantutkimukselta.
Törmäsin myös
ensimmäistä kertaa kreikkalaisten filosofioiden vaikutukseen kristinuskossa. Onkin
hyvä pitää silmät auki ja ymmärtää, että yhteiskunnassa osallisena oleva kirkko imee omiin oppeihinsa ylimääräistä, jopa vaarallista. Asiasta lukiessani löysin artikkeliin, josta otettuun lainaukseen on hyvä lopettaa tämä postaus:
“The Galilean Gospel, as it proceeded from the lips of Jesus, was doubtless unaffected by Greek philosophy . . . . But [early Christianity] from its very beginning was formed by a confluence of Jewish and Hellenic religious ideas.” Dean Inge, Professor of Divinity
Jeesuksen
sanoihin ei koskaan vaikuttaneet mitkään filosofiat. Ne olivat ja ovat yhä
puhdasta Jumalan sanaa, korruptoimatonta ja täysin luotettavaa, joiden varaan
voi rakentaa sekä oman elämänsä että nykyajan seurakuntaelämän.
Kirkkohistoriasta voi oppia, mutta eikö
olisikin ihmeellistä, jos ottaisimme oppimme vain Jeesukselta itseltään?
Miten kirkkohistoriaan ja filosofiaan tutustuminen on muuttanut tai avartanut käsityksiäsi naisten asemasta seurakunnassa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!