(Tämä teksti käsittelee feministiteologiaa ja seurakuntajärjestystä. Jos sinua kiinnostaa, mitä mieltä olen sekuläärifeminismistä ja miten tulkitsen feminismin kolmea aaltoa, klikkaa tänne.)
Viimeksi totesin,että tutkin historiassa vaikuttaneita filosofioita ja naisten asemaa ymmärtääkseni seurakunnissa käytävää naiskeskustelua. Seurakunta ei elä umpiossa ja se kohtaa aina ajatusvirtauksia, jotka imeytyvät sen oppiin. Kreikkalaisten filosofien Platonin ja Aristoteleen ihmiskuva on vaikuttanut suuresti sekä maailmanhistoriassa että kirkkohistoriassa. Historiasta ymmärrän sen, että kukin seurakunta on tehnyt ratkaisujaan sen ajan yhteiskunnan paineiden vaikutuksesta. Onko olemassa seurakuntaa, joka pitäytyy täysin Jeesuksen ja apostolien opille ja osaa vastustaa kunkin yhteiskuntakauden ideologisia painotuksia?
Viimeksi totesin,että tutkin historiassa vaikuttaneita filosofioita ja naisten asemaa ymmärtääkseni seurakunnissa käytävää naiskeskustelua. Seurakunta ei elä umpiossa ja se kohtaa aina ajatusvirtauksia, jotka imeytyvät sen oppiin. Kreikkalaisten filosofien Platonin ja Aristoteleen ihmiskuva on vaikuttanut suuresti sekä maailmanhistoriassa että kirkkohistoriassa. Historiasta ymmärrän sen, että kukin seurakunta on tehnyt ratkaisujaan sen ajan yhteiskunnan paineiden vaikutuksesta. Onko olemassa seurakuntaa, joka pitäytyy täysin Jeesuksen ja apostolien opille ja osaa vastustaa kunkin yhteiskuntakauden ideologisia painotuksia?
Itselleni on toki
tärkeää, että evankeliumi on ymmärrettävä jokaisessa kulttuurissa ja siksi sen
esilletuominen on erilaista eri aikakausilla. On kuitenkin olemassa ikuiset
totuudet, joiden ei tarvitse olla ajankohtaisia, suosittuja tai ymmärrettäviä.
Ne ovat Jumalan aina kestäviä säädöksiä ja toimivat jokaisessa kulttuurissa ja
historiankohdassa.
Nykyajassa meidän
on ymmärrettävä feministiteologiaa. Feministiteologia on yhteinen nimitys hyvin
laajalle joukolle ideologioita ja tutkimusmetodeja. Määritelmä Soili Haverisen artikkelista Feminismi, ihminen ja Jumala:
”Feministiteologian nousukausi alkoi 1960-luvulla jolloin Yhdysvalloissa jalansijaa saanut naisliike kohdisti kritiikkinsä kirkossa ja sen traditiossa näkemäänsä patriarkaalisuutta vastaan. Feministiteologia on alkuperältään lähempänä feminismiä kuin teologiaa, koska sen tavoitteena on yhteiskunnallisen muutoksen aikaansaaminen teologian ja kirkollisen vaikuttamisen kautta. Suppeasti määriteltynä feministiteologia on yhteiskunnallisista ja kirkkopoliittisista syistä ja naisnäkökulmasta tehtävää kristillisen perinteen kritiikkiä ja uudelleentulkintaa, jonka tavoitteena on muuttaa uskon sisältöä ja kirkollisia valtarakenteita naisnäkökulmasta käsin.”
”Feministiteologialla on monia suuntauksia. Kirkon sisällä vaikuttavaa feministiteologiaa kutsutaan reformismiksi, joka jakautuu maltilliseen ja radikaaliin suuntaukseen. Feministiteologian vanhin muoto, maltillinen reformismi, pyrkii korjaamaan naisvihamielisiä väärintulkintoja teologiassa ja kirkon rakenteissa, tunnustaen kuitenkin Raamatun ja kirkon opin auktoriteetin. Radikaalireformismi ei pidä Raamatun auktoriteettia koskemattomana, vaan ulottaa uudistushalunsa myös siihen ja kirkon oppiin. Raamattu ja oppi nähdään tiettyjen ihmisten jumalakokemuksen tuotteena ja tulkintana Jumalasta, ei Jumalan ilmoituksena itsestään. Suuntaus nostaa feministisen ideologian auktoriteetiksi, jonka valossa Raamattua ja kirkon oppia ja valtarakenteita arvioidaan. Radikaalireformismi on feministiteologian valtavirta ja siksi viittaan käsitteellä feministiteologia tässä artikkelissa aina siihen, ellen toisin mainitse.”
Muistan tervetulosanat
Raamattukoulussa: meitä kehotettiin nöyrästi hyväksymään se, että
todennäköisesti emme keksi mitään suurta totuutta ja seurakuntaa muuttavaa
oppia, jos sitä ei meitä kokeneemmat ja viisaammat kirkkoisät ja uskonsankarit
ole edeltävinä 1900 vuotena vielä keksineet. Moni innokas uskoo löytävänsä jotain aivan uutta ja ihmeellistä Raamatusta ja kokee pystyvänsä muuttamaan
satojen vuosien opin muutaman vuoden Raamatunopiskelullaan.
Soili Haverinen
kirjoittaa kirjassa Paimenuus, ihmisarvo ja sukupuoli, että suomalaisessa pastorinvirkakeskustelussa
on jätetty yksi aivan oleellisimmista kysymyksistä kysymättä. Tämä kysymys
olisi paljastanut, millaista ideologiaa kirkkoon ollaan syöttämässä naisten
oikeuksien varjolla. Se on yksinkertainen ja perustavanlaatuinen kysymys.
Onko kukaan kysynyt: Miksi?
Miksi
seurakuntien pitäisi avata paimenen ja vanhinten virka naisille? Jos tätä
vaatimusta ei ole esitetty kristillisen uskon 1900 vuoden historian aikana,
miksi se nousee esiin nyt? Mihin epäkohtaan vaaditaan korjauksia? Mikä on sen
taustaideologia? Miten muuten epäkohtaa voisi korjata?
Feministiteologian
keskustelu on täysin keskittynyt siihen, miten Raamattua voitaisiin tulkita
niin, että naispappeus/paimenvirka voitaisiin hyväksyä. Se avaa Raamatun varustettuina
omalla agendallaan: naiset pastoriksi. Jakeen merkitys on jo päätetty,
etsinnässä ovat tavat, joilla näihin merkityksiin voidaan päätyä.
Ja
feministiteologian kanssa keskusteluun alkaneet ovat unohtaneet kyseenalaistaa näiden
vaatimusten taustahengen ja seuraamukset kristilliselle kirkolle.
Kristillinen
arvomaailma ei ole feministiteologiassa enää tärkeää. Tärkeää on oman agendan
esiintuominen. Länsimainen ajattelu on ollut feministisesti värittynyttä jo yli
50 vuotta. Sen vaikutuksia teologiseen ajatteluun ja seurakuntien elämään ei
tule vähätellä. Haverinen sanoo, että
feministinen teologia esittää useimmiten edustavansa aitoa ja väärentämätöntä
kristinuskoa, jollaiseksi Jeesus sen alun perin tarkoitti. Se mieltää itsensä
vapautusliikkeeksi, jossa se vapauttaa todellisen uskonnollisuuden ja naiset
patriarkaalisuuden kahleista.
Kannattaa
muistaa, miten uusplatoninen ajattelu vaikutti kristilliseen kirkkoon ja kirkon naiskuvaan voimakkaasti 200-luvulla ja uudelleen 1200-luvulla. Samoin feministinen ajattelu vaikuttaa
tänä päivänä seurakuntien elämässä ja ajattelussa. Miten muuten voisi ollakaan, kun sen vapautussanomaa julistetaan joka tuutista Seurakunnan
jäsenet voivat alkaa sydämestään uskoa, että näinhän Raamattua tuleekin
tulkita, huomaamatta itsessään ristiriitaisen feministiteologian ideologian
vaikutuksia.
Uskottavuutta nykyajassa haetaan uskon tulevaisuuden kustannuksella.
Uskottavuutta nykyajassa haetaan uskon tulevaisuuden kustannuksella.
Feministiteologia
on esittänyt useita syytöksiä kristillistä uskoa, kirkkoa tai Raamattua vastaan,
jotka Haverinen käy läpi kirjassa Paimenuus, ihmisarvo ja sukupuoli:
Syytös 1:
Raamattu on miesten kirja miehille.
Syytös 2:
Kristinusko on dualistinen ja asettaa naisen siksi miestä alempaan asemaan
Syytös 3:
Kristillinen usko mies-Jumalaan tekee naisista vähemmän arvokkaita.
Syytös 4:
Kristinusko on myöntänyt naiselle saman arvon kuin miehelle vasta sitten, kun
naiset saavat toimia pappeina ja heidän pappeutensa hyväksytään kiistatta.
Syytös 5: Kaikki
hierarkiat ovat alistavia ja kristinusko on hierarkkinen, joten kristinusko alistaa.
Keskityn
syytökseen 4, feministiteologian ihmiskuvaan pohtimalla, miksi naisen ihmisarvo
on riippuvainen hänen asemastaan seurakunnassa.
Tällä syytöksellään feministiteologit nimittäin paljastavat, että heidän
maailmassaan kristinusko määrittelee ihmisen arvon sen mukaan, missä tehtävissä
tämä toimii seurakunnassa. Niiden, jotka
kannattavat perinteistä paimenuutta, nähdään olevan uhka naisen ihmisarvolle.
Väite on
ristiriidassa raamatullisen ihmiskäsityksen kanssa, jossa jokainen ihminen on
Jumalan luomana arvokas, riippumatta tehtävistään ja töistään. Ne, jotka
ajattelevat tehtävän seurakunnassa olevan sidoksissa ihmisarvoon kannattavat
hyvin korkeakirkollista näkemystä, jossa pastori on välittäjä ihmisen ja
Jumalan välillä ja lähempänä Jumalaa kuin muut ihmiset. Feministiteologian
näkemys ei ota huomioon kristittyjen yhteistä pappeutta ja jokaisen ihmisen
mahdollisuutta lähestyä Jumalaa Jeesuksen Kristuksen kautta.
Feministiteologiassa
ihmisarvon määrittelee ihminen itse. Se
ei enää usko siihen, että ihmisen arvon voi määrittää jokin hänen
ulkopuolellaan oleva. Niinpä
feministinen teologia ei voi uskoa siihen, että kaikki ihmiset ovat yhtä
arvokkaita ominaisuuksistaan riippumatta.
Feminismissä on paine todeta kaikki ihmiset pohjimmiltaan samanlaisiksi
ja antaa kaikille yhtä suuri valta, jos ne haluavat pitää kiinni ihmisten
yhtäläisestä arvosta. Haverinen
kirjoittaa, että kristinuskossa tätä painetta ei ole, koska ihmisten yhtäläinen
arvo ei perustu ihmisten samanlaisuuteen tai yhtä suureen valtaan, vaan Jumalan
tahtoon.
Feminismissä suuri
uhka tasa-arvolle on sukupuolten erilaisuus. Sillä ei ole ideologista pohjaa,
joka kestäisi ihmisten erilaisuuden ja pystyisi silti pitämään kiinni yhtäläisestä
arvosta. Se ei voi yhdistää sitä, että miehellä ja naisella on erilaiset roolit
ja tehtävät ja silti he olisivat tasa-arvoisia. Siksi kritiikki, jota
feministiteologia nostaa kristillistä ihmisarvoa kohtaan nouseekin sen omista
ideologisesta heikkoudesta.
Jos kuulet seurakuntaa
kritisoitavan siitä, että sen paimenina ja vanhimpina on vain miehiä, on hyvä
kysyä kritisoijalta, onko kyse ihmisarvokysymyksestä. Jos on, puhuu toinen
aidasta ja toinen aidanseipäistä.
Kristillisen seurakunnan päätös noudattaa raamatullista johtamismallia
ei ole ihmisarvokysymys eikä kyse ole naisten halventamisesta tai naissorrosta.
Päätöksen perusteena on alistuminen Jumalan luomisessa asettamaan järjestykseen
ja sen hyväksyminen, että naisella ja miehellä voi olla erilaiset roolit ja
tehtävät elämässä ja seurakunnassa, ilman että kenenkään ihmisarvoa
poljetaan.
Ehkä asia ei ole
vielä selvä kaikille. Feminismin vaikutus ihmiskäsitykseen sivuutetaan
helposti, koska sillä ei nähdä olevan kosketusta asioiden todelliseen laitaan. Tai ehkä annetaan femismin jyllätä, koska
muuten naisten asioita ei saataisi kuntoon.
Haverinen huomauttaa, että kristittyjen olisi syytä kiinnittää huomiota
feminismiin ja sen ajamiin asioihin. Vaikka se esiintyy mielellään
ihmisoikeuksien esitaistelijana, on yksi sen suurimpia saavutuksia tuhansien syntymättömien lasten surmaaminen. Suomessa on tapettu jo yli puoli miljoonaa
vauvaa äitinsä kohtuun, kaikki naisten oikeuksien varjolla. Kiinnostaako sinua millainen ideologia sallii
äidille oikeuden tappaa oman lapsensa? Antaisitko sille vallan johtaa
seurakuntaasi tai yhteiskuntaa?
Yksi feminismin
silmiinpistävä piirre on, että se ei aja kaikkien naisten asemaa. Se keskittyy
niihin, jotka haluavat päästä naiseudestaan eroon ja tulla kohdelluiksi samalla
tavoin kuin miehet. Feministiteologiassa ei arvosteta naisen tehtävää äitinä ja
uuden sukupolven kasvattajana, vaan avioliittoon ja äitiyteen suhtaudutaan
halveksivasti, jopa vihamielisesti. Martti Nissinen kirjoittaa artikkelissaan
”Oliko kaikki Eevan syytä”, että synnyttäjänä eli äitinä toimiminen oli Jumalan
rangaistus syntiinlankeemuksesta naiselle.
Raamatusta voi lukea, että todellisuudessa rangaistus oli vaivat ja
kivut, jotka liittyvät raskauteen ja synnytykseen.
Feministiteologit holhoavat naisia kertomalla heille, että todellista
täyttymystä voi nainen kokea vain ollessaan miehen paikalla ja isänä – kuten
seurakunnan isänä. Naisen oikeuksia
ajaessaan feminismi hyökkää naiseuden ytimen, äitiyteen ja kasvattajana
toimimiseen. Se jättää huomiotta monen
naisen toiveen saada olla vaimo ja äiti ja vähättelee heidän kokemuksiaan olla
onnellinen näissä rooleissaan.
Haverinen kirjoittaa,
että feminismin suurin ongelma onkin naiset, jotka eivät halua noudattaa
feminismin ihannoimaa sukupuoletonta elämää, vaan arvostavat itseänsä ja
tehtäväänsä naisena.
Raamattu pitää
avata nöyrästi. Se on Jumalan Sana, Pyhä ja jokainen jae on Pyhän
Hengen innoittamaa. En voi etsiä sieltä perusteluja omalle mielipiteelleni tai
todisteita rakastamalleni ideologialle. On inhimillistä nousta puolustuskannalle kun
koen identiteettiäni tai vakaumustani kritisoitavan. Mutta Kristuksessa
Jeesuksessa meitä kutsutaan nousemaan korottamaan vain Häntä ja hänen
sanaansa. On nöyrästi todettava, että
mieltäni korruptoi tämä maailma ja tämän maailman hallitsija. Sanan opiskelun
prosessissa rukoilen, että mieleni saa uudistua tutkiessani ”mikä on Jumalan
tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.” (Room 12:1).
Naiselle Raamatussa annettu arvo on ollut jatkuvasti hyökkäyksen kohteena. Tänä päivänä hyökkäys on naamioitunut lupaavalta ja vapauttavalta kuulostavaan valheeseen: sinun ei tarvitse alistua olemaan nainen. Voit olla niinkuin mies ja tehdä kaikkea mitä miehetkin. Onhan sinulla oikeus toteuttaa itseäsi! Naisten rynnätessä innoissaan kuulemaan tällaista vapautussanomaa jalkoihin jää heidän ainutlaatuinen tehtävänsä olla vaimo ja äiti, uuden sukupolven kasvattaja ja monen hyvän työn tekijä kodeissa, kouluissa ja yhteiskunnassa.
Raamatun todellinen vapautussanoma on vapaus synnistä, häpeästä ja iankaikkisesta kadotuksesta. Se on vapaus olla juuri sitä, miksi Jumala on sinut luonut: mies tai nainen, Jumalan kuva, ainutlaatuisen arvokas ja tärkeä ja hyväksytty omana itsenään. Tarve tällaiselle ilosanomalle ei koskaan lopu, ja me tarvitsemme sitä tänä päivänä enemmän kuin koskaan.
Lisätty: lisäsin postauksen alkuun linkin, jossa käsittelen feminismiä. Lue se, jos sinua askarruttaa naisten äänioikeus ja mahdollisuus kouluttautua ammattiin.
Naiselle Raamatussa annettu arvo on ollut jatkuvasti hyökkäyksen kohteena. Tänä päivänä hyökkäys on naamioitunut lupaavalta ja vapauttavalta kuulostavaan valheeseen: sinun ei tarvitse alistua olemaan nainen. Voit olla niinkuin mies ja tehdä kaikkea mitä miehetkin. Onhan sinulla oikeus toteuttaa itseäsi! Naisten rynnätessä innoissaan kuulemaan tällaista vapautussanomaa jalkoihin jää heidän ainutlaatuinen tehtävänsä olla vaimo ja äiti, uuden sukupolven kasvattaja ja monen hyvän työn tekijä kodeissa, kouluissa ja yhteiskunnassa.
Raamatun todellinen vapautussanoma on vapaus synnistä, häpeästä ja iankaikkisesta kadotuksesta. Se on vapaus olla juuri sitä, miksi Jumala on sinut luonut: mies tai nainen, Jumalan kuva, ainutlaatuisen arvokas ja tärkeä ja hyväksytty omana itsenään. Tarve tällaiselle ilosanomalle ei koskaan lopu, ja me tarvitsemme sitä tänä päivänä enemmän kuin koskaan.
Lisätty: lisäsin postauksen alkuun linkin, jossa käsittelen feminismiä. Lue se, jos sinua askarruttaa naisten äänioikeus ja mahdollisuus kouluttautua ammattiin.
Feminismin toive on, että kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti. Jos nainen haluaa edetä urallaan, hänellä pitää olla siihen samat mahdollisuudet kuin miehellä. Jos mies haluaa jäädä kotiin lasten kanssa, sen tulee olla yhtä hyväksyttyä kuin naisellekin. Feminismin ansiosta sinulla on äänioikeus ja halutessasi mahdollisuus kouluttautua ja käydä töissä. Sinulla on vaihtoehtoja, joista monissa maissa vasta haaveillaan. Ei kukaan ole tulossa hakemaan sinua start-up yrityksen johtoon väkipakolla, mutta jos Jumala antaa tyttärellesi lahjana siihen taidon - hänellä on mahdollisuus käyttää lahjojaan ja olla samalla vaikka äiti niin halutessaan. Tasa-arvoisessa maailmassa kaikenlaiset ihmiset hyväksytään.
VastaaPoistaKiitos anonyymi kommentistasi,
PoistaKäsittelen tässä tekstissä feministiteologiaa ja seurakuntajärjestystä. Mainitsemasi äänioikeus, kouluttautuminen ja työssäkäynti (tiettyyn rajaan saakka) ovat feminismin ensimmäisen aallon tuloksia, eikä minulla ole mitään niitä vastaan. Kirjoitan sekulaarifeminismistä ja sen kolmesta eri aallosta täällä:
http://annaminunollanainen.blogspot.co.uk/2014/09/feminismi-ja-muut-ismit-ja-naisen.html
Elämä ei ole reilua, maailma ei ole reilu. Ainoa toiveeni on uskoa siihen, että Jumala on oikeudenmukainen ja kun pysyn hänen laittamiensa rajojen sisällä, Hän huolehtii minusta. Seurakunnassa ei ole ”uraa”, on olemassa vain palveluspaikkoja ja mahdollisuuksia kuolla itselleen ja laittaa toisten tarpeet omieni edelle. Jumalan maailmassa kaikenlaiset ihmiset on jo hyväksytty, ja Hän rakkaudessaan haluaa muuttaa meidät poikansa Jeesuksen kaltaisiksi. Siunausta elämääsi!
Sun jutut kuulostaa hyvin samanlaisilta, kuin feministien vastustajien muinoin. Nykyään ne lähinnä naurattaa: http://dangerousminds.net/comments/absurd_propaganda_postcards_warning_men_about_the_dangers_of_womens_rights
VastaaPoistaKyse kun ei ole miesten alistamisesta, vaan kaikkien tasapuolisesta kohtelusta. Sinä saat niin _halutessasi_ olla kotiäiti, mutta feminismi vaatii, että saat siitä yhtä suuren arvostuksen kuin se mies, joka vaihtaa kerran kuussa kakkavaipan (ja jota pahimmillaan koko suku ylistää siitä urotyöstä). Valinnanvapautta, tasapuolista kohtelua. Ei ne niin pahoja juttuja voi olla? Tai Jumalattomia?
Hei anonyymi! Kiitos kiinnostuksesta asiaa kohtaan!
PoistaEn tiedä oletko kristitty ja huomasitko, että tämä kirjoitus käsittelee feministiteologiaa ja seurakuntajärjestystä, jonka määritys oli myös tekstissä, ei niinkään ”naisten töitä”.
Feminismistä itsestään olen kirjoittanut täällä.
http://annaminunollanainen.blogspot.co.uk/2014/09/feminismi-ja-muut-ismit-ja-naisen.html
On hyvä olla myös tietoinen feminismin eri ”aalloista”, jotka ajoivat eri asioita. Käsittelen niitä myös tuossa yllämainitussa linkissä.
Kristinuskossa ihminen löytää uuden (alkuperäisen) identiteettinsä, joka on Jumalan antama. Olen rakastettu, arvostettu ja hyväksytty huolimatta siitä, mitä teen tai en tee. Sydämen asenne tekemääni työtä kohtaan on tärkeämpää kuin se, että saan siitä arvostusta. En tee mitään ihmisten kiitosta ja kunniaa odotellessa, vaan koko elämäni on pyhitetty tuomaan Jumalalle kunniaa. Se on minun valintani, einkä odota tasapuolista kohtelua enkä mitään muutakaan ihmisiltä, vaan tiedän, että Jumala ei jää kenellekään velkaa.
17. Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
18. Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa.
19. Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
20. Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa.
21. Isät, älkää kiihoittako lapsianne, etteivät he kävisi aroiksi.
22. Palvelijat, olkaa maallisille isännillenne kaikessa kuuliaiset, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan sydämen yksinkertaisuudessa peljäten Herraa.
23. Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille,
24. tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön; te palvelette Herraa Kristusta.
25. Sillä se, joka tekee väärin, on saava takaisin, mitä on väärin tehnyt; ja henkilöön ei katsota. (Kol 3:17-25).
Feminismin käyttämä verbi ”vaadin!” kertoo paljon heidän asenteistaan ja siitä hengestä, joka sen taustalla vaikuttaa.
Rohkaisen sinua luottamaan täysin Jumalaan, joka tulee maksamaan kaikki vääryydet, myös sinua kohtaan tehdyt väärydet, täysin oikeudenmukaisesti ja oikealla ajalla. Siunausta elämääsi rukoillen, Henna Maria