- Mitkä ovat tunne-elämältään tasapainoisen henkilön tuntomerkkejä? kysyin kerran eräässä koulutuksessa.
Henkilö ottaa
vastuuta omista tunteistaan ja teoistaan.
Ei syytä toisia omista ongelmistaan. Kestää pettymyksiä ja vastoinkäymisiä.
Vastauksia oli
varmasti muitakin. Itselleni tuli
kuitenkin mieleen eräs tärkeä asia, jota ei niin helposti yhdistetä
emotionaaliseen terveyteen.
Tunne-elämältään tasapainoinen
ihminen osaa pysähtyä ja viettää lepopäivää.
Kristityt kutsuvat viikottaista vapaapäivää Sapatiksi. Sana tulee Vanhasta Testamentista ja se tarkoittaa lepoa. Sapattipäivä eli lepopäivä on siis tuhansia vuosia vanha perinne.
Kristityt kutsuvat viikottaista vapaapäivää Sapatiksi. Sana tulee Vanhasta Testamentista ja se tarkoittaa lepoa. Sapattipäivä eli lepopäivä on siis tuhansia vuosia vanha perinne.
Raamatun ensimmäisissä luvuissa kerrotaan, kuinka Jumala luo maailman kuudessa päivässä, ja lepää seitsemäntenä päivänä.
Moni muistaa, että Sapatinvietto on osa kymmentä käskyä.
On huomionarvoista, että Jumala asetti lepopäivän satoja vuosia ennen kymmenen käskyn antamista. Lepopäivä on olennainen osa Jumalan luomistyötä, asetettu rytmittämään viikkoamme ja työntekoamme.
Sapatti on Vanhan Testamentin tarkimmin määritelty käsky. Israelin kansalla oli kymmeniä sääntöjä siitä, mitä sapattina sai tehdä, tai pikemminkin mitä sapattina ei saa tehdä. Sen tuli olla päivä, jolloin ihmiset jättivät normaalit arkipäivän askareet tekemättä 24 tunnin ajaksi.
"Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." 1 Moos 2:2,3.
Moni muistaa, että Sapatinvietto on osa kymmentä käskyä.
"Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." 2 Moos 20:1-17.
On huomionarvoista, että Jumala asetti lepopäivän satoja vuosia ennen kymmenen käskyn antamista. Lepopäivä on olennainen osa Jumalan luomistyötä, asetettu rytmittämään viikkoamme ja työntekoamme.
Sapatti on Vanhan Testamentin tarkimmin määritelty käsky. Israelin kansalla oli kymmeniä sääntöjä siitä, mitä sapattina sai tehdä, tai pikemminkin mitä sapattina ei saa tehdä. Sen tuli olla päivä, jolloin ihmiset jättivät normaalit arkipäivän askareet tekemättä 24 tunnin ajaksi.
Emme noudata juutalaisten sapatinkäskyjä, joissa on useita perinnäissääntöjä mukana, mutta on selvää, että Sapattina levätään työnteosta.
En yritä tehdä perinpohjaista selvitystä Sapatista ja sen merkityksestä. Sapatin vietosta on kirjoitettu kirjoja ja pidetty seminaareja. Osallistuin kerran retriittiin, jonka aiheena oli Sapatti. Siitä riitti asiaa koko viikonlopuksi. Haluan vain nostaa esille perusteluja sille, miksi Sapattipäivä on tärkeä edelleenkin kristittyjen keskuudessa, vaikka moni mieltääkin sen Vanhan Testamentin eli siten vanhentuneeksi käskyksi.
Tärkein peruste Sapatille on se, että Jumala vietti lepopäivää. Hän ei tarvinnut sitä, koska väsyi tai tuli rajojensa loppuun. Uskon, että Jumala lepäsi työstänsä, koska Hän halusi nauttia luomastaan maailmasta. Meille ei kerrota mitä Jumala teki seitsemäntenä päivänä luomisen jälkeen, mutta voin kuvitella Hänen viettäneen aikaa Aadamin ja Eevan kanssa, kun he ihastelivat paratiisia, jonne Jumala oli heidät asettanut.
Jumala tuntee luomansa ihmisen rajoitukset ja tietää meidän tarvitsevan lepoa. Niinpä Hän hyvyydessään antoi meille luvan levätä joka viikko. Sapattina on tärkeää pysähtyä arjesta. Me tarvitsemme sitä, fyysisesti, henkisesti, hengellisesti.
Sapatti ei ole pelastuskysymys. Mutta vaikka sen vietto ei pelastakaan sieluasi, se voi pelastaa henkesi. Ihminen, joka osaa levätä, pysyy paremmassa kunnossa kuin jatkuvasti työtä tekevä.
En yritä tehdä perinpohjaista selvitystä Sapatista ja sen merkityksestä. Sapatin vietosta on kirjoitettu kirjoja ja pidetty seminaareja. Osallistuin kerran retriittiin, jonka aiheena oli Sapatti. Siitä riitti asiaa koko viikonlopuksi. Haluan vain nostaa esille perusteluja sille, miksi Sapattipäivä on tärkeä edelleenkin kristittyjen keskuudessa, vaikka moni mieltääkin sen Vanhan Testamentin eli siten vanhentuneeksi käskyksi.
Miksi vietämme Sapattia?
Tärkein peruste Sapatille on se, että Jumala vietti lepopäivää. Hän ei tarvinnut sitä, koska väsyi tai tuli rajojensa loppuun. Uskon, että Jumala lepäsi työstänsä, koska Hän halusi nauttia luomastaan maailmasta. Meille ei kerrota mitä Jumala teki seitsemäntenä päivänä luomisen jälkeen, mutta voin kuvitella Hänen viettäneen aikaa Aadamin ja Eevan kanssa, kun he ihastelivat paratiisia, jonne Jumala oli heidät asettanut.
Jumala tuntee luomansa ihmisen rajoitukset ja tietää meidän tarvitsevan lepoa. Niinpä Hän hyvyydessään antoi meille luvan levätä joka viikko. Sapattina on tärkeää pysähtyä arjesta. Me tarvitsemme sitä, fyysisesti, henkisesti, hengellisesti.
Sapatti ei ole pelastuskysymys. Mutta vaikka sen vietto ei pelastakaan sieluasi, se voi pelastaa henkesi. Ihminen, joka osaa levätä, pysyy paremmassa kunnossa kuin jatkuvasti työtä tekevä.
Viisas osaa tiedostaa
oman rajoittuneisuutensa ja oppii nauttimaan tarpeesta levätä.
Sapattina levätään
sekä palkatusta että palkattomasta työstä.
Vaatii luottamusta pystyä unohtamaan tekeminen yhden päivän ajaksi. Se
on terveellinen muistutus siitä, että maailma jatkaa pyörimistään, vaikken olisikaan sitä pyörittämässä. Jumala pitää
ohjakset käsissään, vaikka viettäisin päivän leväten ja nauttien.
On pysähdyttävää
ajatella, että työpaikalla meidät korvataan viikon sisällä, kun kuolemme. Emme ole kukaan niin ainutlaatuisia, etteikö
työtämme pystyisi kukaan muu tekemään. Työ voi
toki tuoda sisältöä elämään, mutta meitä ei ole luotu vain työntekoa
varten.
Moni liittää ihmisarvonsa suorittamiseen. Sapatinvietto katkaisee tehokkaasti riippuvaisuudet tekemiseen ja aikaansaamiseen. Viikottainen pysähtyminen tehokkuudesta muistuttaa siitä, että Jumala hyväksyy meidät silloinkin kun lepäämme ja nautimme elämästä, silloinkin kun emme ole hyödyllisiä.
Jotta voimme todella levätä työnteosta kerran viikossa, meidän tulee suunnitella se hyvin. Huolehdi kaikki mahdollinen kuutena muuna päivänä. Laske laskut, siivoa, pese pyykkiä, käy kaupassa, ja tee vaikka ruoka valmiiksi, jotta voit todella levätä vapaapäivänä.
Moni liittää ihmisarvonsa suorittamiseen. Sapatinvietto katkaisee tehokkaasti riippuvaisuudet tekemiseen ja aikaansaamiseen. Viikottainen pysähtyminen tehokkuudesta muistuttaa siitä, että Jumala hyväksyy meidät silloinkin kun lepäämme ja nautimme elämästä, silloinkin kun emme ole hyödyllisiä.
Jotta voimme todella levätä työnteosta kerran viikossa, meidän tulee suunnitella se hyvin. Huolehdi kaikki mahdollinen kuutena muuna päivänä. Laske laskut, siivoa, pese pyykkiä, käy kaupassa, ja tee vaikka ruoka valmiiksi, jotta voit todella levätä vapaapäivänä.
Lupa nauttia
Sapattina voi nauttia
elämästä. Itse nautin siitä, että saan
vain ihailla jotain kaunista. Maisemaa, musiikkia,
ihmisiä, Jumalaa. Se ei ole hyödytöntä ajanhukkaa,
vaan se ruokkii sieluani ja mieltäni tavalla, jota tarvitsen voidakseni kaikin
puolin hyvin. Jumalan maailma on todella hyvä ja Hän kutsuu meitä nauttimaan siitä. Maailman kauneus on esimakua tulevasta, jonka ihmeellisyyttä voimme täällä vain kuvitella.
Kun valmistut Sapattiin, mieti millaiset asiat tuovat sinulle iloa. Ota nämä asiat osaksi Sapatinviettoasi. Joku haluaa laitaa erityisen hienoa ruokaa. Toinen haluaa mennä kirjakauppaan. Joku muu taas lähtee vaeltamaan metsään. Saamme iloita elämästä kaikilla aisteillamme.
Kun valmistut Sapattiin, mieti millaiset asiat tuovat sinulle iloa. Ota nämä asiat osaksi Sapatinviettoasi. Joku haluaa laitaa erityisen hienoa ruokaa. Toinen haluaa mennä kirjakauppaan. Joku muu taas lähtee vaeltamaan metsään. Saamme iloita elämästä kaikilla aisteillamme.
Nautinnosta on
lyhyt matka ylistämiseen. Kiitollisuus
hyvästä Jumalasta, joka antaa runsaasti, ilman taka-ajatuksia. Kiitollisuus rakkaudesta. Kiitollisuus mahdollisuudesta levätä. Sapatti on pyhä ja sen aikana voimme
keskittää ajatuksiamme Jumalan pyhyyteen ja viettää aikaa Hänen
läsnäolossaan. Emme lepää Sapattina
Jumalasta, vaan keskitymme Häneen.
Vietä aikaa
rukouksessa, kuunnelleen ylistysmusiikkia, laulaen, tai lukien kirjoja, jotka
tuovat sinua lähemmäksi Jumalaa. Koko
Sapattia ei tarvitse viettää polvirukouksessa, mutta ota hengellinen ravinto
osaksi Sapatinviettoasi.
Lepopäivän vietto on ihme ja merkki maailmalle, joka saa heidän huomionsa kiinnittymään Jeesukseen. Kun kieltäydymme menoista ja työtehtävistä, koska pyhitämme lepopäivän, julistamme evankeliumia, olemme esimerkkinä toisenlaisesta elämäntavasta.
Maailma ei voi hyväksyä levollista ajatusmallia. Se yrittää pitää meidät kiireisenä joka päivä, aina olisi jotain tärkeää hoidettavaa, jos vielä tämän tekisin alta pois. Jatkuva oranvanpyörässä juokseminen on saatanallinen juoni rääkätä meidät näännyksiin saakka.
Vaatii koko arvojärjestyksen uudeksi oppimista, että osaa pyhittää viikostaan yhden päivän lepoon. Että osaa sanoa ei ihmisille, hyvillekin tarjouksille. Voin aiheuttaa pettymyksiä jonkun toisen odotuksille. Sen kanssa on opittava elämään.
Todistus maailmalle
Lepopäivän vietto on ihme ja merkki maailmalle, joka saa heidän huomionsa kiinnittymään Jeesukseen. Kun kieltäydymme menoista ja työtehtävistä, koska pyhitämme lepopäivän, julistamme evankeliumia, olemme esimerkkinä toisenlaisesta elämäntavasta.
Maailma ei voi hyväksyä levollista ajatusmallia. Se yrittää pitää meidät kiireisenä joka päivä, aina olisi jotain tärkeää hoidettavaa, jos vielä tämän tekisin alta pois. Jatkuva oranvanpyörässä juokseminen on saatanallinen juoni rääkätä meidät näännyksiin saakka.
Vaatii koko arvojärjestyksen uudeksi oppimista, että osaa pyhittää viikostaan yhden päivän lepoon. Että osaa sanoa ei ihmisille, hyvillekin tarjouksille. Voin aiheuttaa pettymyksiä jonkun toisen odotuksille. Sen kanssa on opittava elämään.
Israelin kansa oli elänyt 400 vuotta orjuudessa, jossa he tekivät työtä aamusta iltaan, 7 päivää viikossa. Vaati ihan uudenlaista opettelua olla paikoillaan ja hiljaa yhden päivän ajan joka viikko. Lepopäivä oli käsky, koska muuten he eivät olisi levänneet. On aina joku, joka itsepäisesti ajattelee, että vielä tämä yksi juttu, ja eihän tämän nyt niin vakavaa ole, jos vähän tässä näin... Lepopäivän rikkomisen rangaistus oli kova: kuolemantuomio.
Nykyaikana emme tuomitse lepopäivän rikkomisesta, mutta sillä on edelleenkin seurauksensa. Ruumiimme kärsii, ihmissuhteet kärsivät, jopa suuresti rakastamamme työnteon taso alkaa laskea, kun ei koskaan lepää. Rauhaton ihminen on emotionaalisesti epätasapainossa ja se vaikuttaa negatiivisesti moniin elämänalueisiin.
Nykyaikana emme tuomitse lepopäivän rikkomisesta, mutta sillä on edelleenkin seurauksensa. Ruumiimme kärsii, ihmissuhteet kärsivät, jopa suuresti rakastamamme työnteon taso alkaa laskea, kun ei koskaan lepää. Rauhaton ihminen on emotionaalisesti epätasapainossa ja se vaikuttaa negatiivisesti moniin elämänalueisiin.
Omien rajojen tunnistaminen tuo tasapainoa elämän kaikille osa-alueille. Raamatun lupaus lepoon on kutsu olla Jumalan lapsi. Moni kokee olevansa Jumalan työntekijä, palvelija, jopa orja. Mutta meitä kutsutaan perhesuhteeseen Isän kanssa, luottamaan Hänen huolenpitoonsa ja kykyihinsä kantaa koko elämäämme Hänen käsissään.
Ihana blogi, kiitos tätä olen kaivannut ja NYT viimein löysin <3
VastaaPoistaOi kiitos ihanasta kommentistasi! Jostain syystä se oli joutunut johonkin ihme lokeroon, enkä huomannut sitä kuin tänään :( Toivon, että saat viettää rohkaisevia lukuhetkiä blogini äärellä!
Poista