12.9.2018

Jumalan kasvojen näkeminen



Raamatussa puhutaan usein Jumalan kasvoista.  Ehkä tunnetuimmat jakeet ovat Herran Siunauksesta:

»Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä. Herra kirkastakoon kasvonsa teille ja olkoon teille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan.» (4. Moos.6:24–26)

Jumalan kasvojen edessä oleminen koetaan siunaavaksi tilanteeksi.  Mutta mitä tarkoittaa, kun Herra kääntää kasvonsa puoleemme?

Vanhassa Testamentissa Jumalan kasvojen kirkkaus oli niin suurta, että sitä ei ihminen voinut nähdä. Jumala itse sanoi Moosekselle, että kukaan ei voi nähdä Hänen kasvojaan:
Ja hän sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon". Sitten Herra sanoi: "Katso, tässä on paikka minun läheisyydessäni; astu tuohon kalliolle.  Ja kun minun kirkkauteni kulkee ohitse, asetan minä sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi.  Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa. 2 Moos 33:20-23.

Vanhassa Testamentissa Jaakob väitti nähneensä Jumalan kasvoista kasvoihin:
Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, "sillä", sanoi hän, "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut". 1 Moos 32:30. 
Mutta Johanneksen evankeliumissa sanotaan:
Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut. Joh 1:18.
 Myöhemmin Jeesus sanoo:
Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet. Joh 14:7.
Mitä voimme uskoa Jumalan kasvojen näkemisestä?  Raamatussahan mainitaan muitakin henkilöitä, jotka näkivät Jumalan kasvot.

Silloin tarkoitetaan sitä, että henkilö näkee hengellisesti Jumalan kasvot, mutta ei kaikessa Hänen kirkkaudessaan.  Kun Mooses puhui Jumalan kanssa kasvoista kasvoihin, vaikka juuri oli sanottu, että Jumalan kasvoja ei voi nähdä ja jäädä eloon, hän näki Jumalan hengellisessä mielessä, ei fyysisesti.

No, tällaiset teologiset kysymykset ovat mielenkiintoista pohdittavaa.  Minut ajoi miettimään Jumalan kasvoja Seurakuntalaisessa ilmestynyt artikkeli Tornion käärinliinan mysteeri syvenee, jossa oli kuva Jeesuksen kasvoista.  Ihan oikea kuva, ihan oikeasta miehestä, jonka vuosikymmenten tutkimusten perusteella ajatellaan olevan Jeesus. 

"Onko Torinon käärinliina todiste ylösnousemuksesta? Tutkija Juha Hiltusen mukaan saattaa olla. Kukaan ei ole voinut selittää, miten tämän historian tutkituimman menneisyyden esineeseen muodostunut kuva on syntynyt.

– On kiistatonta, että käärinliinaa ei ole avattu, vaan ruumis on poistunut sieltä, ikään kuin haihtunut ilmaan. Mätänemisprosessi ei ole koskaan alkanut

Juha Hiltunen on Oulun yliopiston eläkkeellä oleva dosentti, kulttuuriantropologi ja historioitsija. Hän on suomalaisista ehkä parhaiten perillä tutkimuksen käänteistä. Hiltunen julkaisi aihetta koskevan teoksensa Valokuva Jeesuksesta? vuonna 2009. Ensi vuonna ilmestyvässä uudistetussa painoksessa otsikon kysymysmerkki on jätetty pois. Hiltunen sanoo, että käärinliinatutkimus on tehnyt hänestä kristityn.
– Kuuluin ennen Skepsis-järjestöön, ja kun aloin 30 vuotta sitten tutkia käärinliinaa, lähtökohtani oli sen mukainen. Minua kiinnosti, kuka on tällaisen voinut väärentää ja millä tekniikalla."
Tutkimusissa voi tulla uusia käänteitä ja niitä on kiehtovaa seurata.  Mutta olen viime päivinä katsellut ja tutkinut valokuvaa, joka on ehkä Herrani kasvot.  Se hiljentää.

Tulen kerran kohtaamaan Jumalan kasvoista kasvoihin, niin kuin sinäkin.  Tulen seisomaan Jeesuksen edessä ja näen silloin Hänet niin kuin Hän todella on.  Kohtaanko silloin Torinon käärinliinoihin tallentuneet piirteet?

Mitä tunteita sinulla herää Jeesuksen kasvoista, jotka tuossa valokuvassa voimme nähdä?


kuva: Wikimedia Commons

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa keskustelemaan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...