20.3.2012

Pitääkö Jumalan poistaa kaikki ongelmasi?

Tällaista olotilaa en muista ennen kokeneeni.  Tärisin sisäisesti niin, että odotin sen näkyvän myös ulospäin, mutta käteni olivat vakaat.  Ääneni, kun aloin puhumaan, oli matalampi kuin yleensä, tumma.  Ehkä puhun joskus lapsille tällä äänellä; äänellä, joka vaatii huomiota.  ’Kuuntele minua’, se huutaa huutamatta.  Mutta tämä oli intensiivisempää.  Katsoin häntä hellittämättä silmiin.  Nyt puhun minä ja sinä kuuntelet, äänensävyni sanoi, silmissäni ei ollut hymynhäivettäkään.  ”Jos jatkat vielä puhumista tuosta, suutun toden teolla” sanoin ja tarkoitin sitä.  Olin valmis lähtemään huoneesta pois, rauhoittumaan ulos, kuuntelemasta tuota itsepintaista monologiväittelyä  joka ei anna vastapuolelle mahdollisuutta puhua lausettaan loppuun, joka ei halua kuunnella. 

Hän katsoi minua, kuuli ja ymmärsi.  Vähän nolona hän naurahti ja totesi suututtaneensa minut.  Ja kyllä hän olikin minut suututtanut, tuo puolituttu naapuri.  Hän istui keittiön pöytäni äärellä ja väitti valheita todeksi.  Ei kuunnellut minua, ei halunnut ymmärtää mitään mitä tarkoitin kertoa, päämääränään vain saada minua uskomaan, mitä hän uskoi.  Ja hän uskoi valheita.

Tämä yllämainittu tapahtui lauantaina.  Olen yleensä aika ihmisrakas ja voin kuunnella monenmoista kommenttia elämästäni, siitä miten sisutan kotini ja hoidan keittiöni.  Ja kaikesta tästä tämä naapuri oli auliisti minulle sanonut.  Sanokoon, kyllä minä kestän kuunnella, olen ajatellut ja kestänkin.  Hänellä on mielipide joka asiasta eikä hän epäröi sitä kertoa.  Otan kommentit tyynesti vastaan.  Voihan hän olla oikeassakin.  Ehkä porkkanoiden hapsuja kasvavat päät pitää leikata pois, mistä minä sen tiedän.  Ja voisin tottakai istuttaa tuon vesilasissa monta kuukautta juuria kasvattaneen viherkasvin, jos vain saisin aikaiseksi.

Mutta otapa puheeksi Raamatulliset tosiasiat, ja minä en peräänny milliäkään.  Jossain se raja on ja minulla se on Jumalan kirjoitetussa Sanassa.  Tämä henkilö väitti jotain aivan saatanallista valhetta todeksi ja sitä minä en alkanut myöntelemään.  Ei haittaa vaikka hän suuttuu tai ajattelee minusta pahaa tai kertoo muille millainen fanaatikko olen.  Minä puolustan Jumalan Sanaa jos minua haastetaan.  Ennen ei oltu näin tiukasti haastettu ja olin yllättynyt reaktiostani.  Olin todella vihainen mutta silti tyyni.  Tuolle puheelle tuli tehdä loppu ja sen tein.  Hän saa ajatella miten haluaa, mutta minun keittiössäni ei tuollaisia puhuta.  Jos minulta kysyy niin minä vastaan.   Me jatkoimme keskustelua vähän rauhallisemmin ja pian muihin aiheisiin siirtyen.  Ja tämänkään jälkeen minä en vihaa häntä.  Uskon, että Pyhä Henki antoi minulle rakkautta häntä kohtaan.  Toivon oikeasti hänelle hyvää, hänellä ei ole ollut helppo elämä.  Mutta vihasin hänen sanojaan.  Valheita
  
Ehkä tässä on syy miksi haluan kirjoittaa Nancy Leigh DeMossin kirjasta ’Lies Women Believe and the Truth that Sets Them Free’.   Valheita, joita naiset uskovat.  Totuus, joka vapauttaa heidät.  Voit väittää, ettet usko näihin valheisiin, mutta kuitenkin elät ja toimit niinkuin niiden valta olisi elämässäsi suurempi kuin Totuuden.   Me tarvitsemme Totuutta  epätoivoisesti, koska vain Totuus voi vapauttaa meidät sisäisesti.  Mainitsin jo viime postauksessa, miten Saatana on valheiden isä.   Valheet ovat sen äidinkieli, vaivatta ja taitavasti se sujauttaa valheellisen ajatuksen korvaasi.  Jotta olisit todellinen nainen, sinulla on oltava poikaystävä. ~ Mikset muuttaisi yhteen hänen kanssaan? Sehän on vain luonnollinen askel sitoutumisessa, matkalla avioliittoon, nykyaikana? ~ Jumalan säännöt ovat liian ahdistavia moderissa ympäristössä, olet paljon onnellisempi kun teet mitä sydämesi oikeaksi kokee. ~  Eihän tämä nyt ole niin paha synti. ~ Miksi sinun pitäisi palvella perhettäsi, ala toteuttamaan itseäsi ja tee unelmistasi totta! ~  Et voi tunteillesi mitään, hyväksy ne sellaisenaan. ~ Jos olosuhteesi olisivat toisenlaiset, sinäkin olisit toisenlainen.  ~ Tietenkin voit erota ärsyttävästä/laiskasta/tunteettomasta/vihaisesta/tylsästä miehestäsi, ero on joskus oikea ratkaisu. ~


graur codrin

Nancy Leigh DeMoss paljastaa, että viekkaimmat valheet ovat puolitotuuksia tai niin lähellä totuutta, että niitä on vaikea heti ymmärtää.  Varsinkin kun vihollinen hyökkää usein heikolla hetkellä arkaan paikkaan.  Olen todella iloinen, että tällainen kirja on kirjoitettu naisille ja nyt haluan käydä läpi yhtä valhetta, jonka Kristityt naiset uskovat Jumalasta.

Tämä ensimmäinen valhelistahan oli seuraavanlainen:
1.  Jumala ei ole oikeastaan hyvä.
2. Jumala ei rakasta minua.
3. Jumala on ihan niin kuin minun isäni.
4. Jumala ei ole ihan riittävä.
5. Jumalan tiet ovat liian rajoittavia.
6. Jumalan pitäisi korjata minun ongelmani. 

Aion kirjoittaa valheesta numero 6: Jumalan pitäisi korjata minun ongelmani.   Muut valheet minun, koko elämäni Kristitynä olleen, oli helpompi tunnistaa valheeksi.  Raamatusta löytyy heti usea jae, jolla nämä valheet voi kumota.  Mutta viimeinen väite on mielenkiintoinen yhdistelmä epäuskoa ja ylpeyttä.  Nancy sanoo, että tällainen ajattelumalli pettää sinut kahdella tavalla: se, mitä uskot Jumalasta (ja koska uskot valheen etkä Jumalan ilmoitusta itsestään Sanassaan, olet epäuskoinen); ja toisekseen uskot, että sinun elämäsi pitäisi olla ongelmista vapaata, parempaa (et ota nöyrästi vastaan mitä annetaan, vaan vaadit parempaa, olet ylpeä).  

On totta, että Kristittynä eläminen voi olla iloisempaa, nautinnollisempaa ja vapaampaa kuin ilman Kristusta.  Seuratessasi Jumalan ohjeita elämää varten varjellut monelta luonnolliselta seuraamukselta, jotka kohtaavat ilman Jumalaa eläviä.   Mutta Kristinusko ei ole olemassa sitä varten, että kaikki ongelmasi poistuisivat ja elämäsi tulisi helpoksi...rahaa, ystäviä, terveyttä, tottelevaisia lapsia, voittoa synnistä ja riippuvuuksista... Jumala ei ole lampun Henki, joka toteuttaa kaikki toiveesi vain siksi, että päätät uskoa Häneen.  Jeesus ei vuodattanut vertaan ja kuollut ristillä, jotta sinä voisit elää helppoa ongelmatonta elämää. 

Elämä on vaikeaa.  Jokainen ihminen kohtaa jonkinlaisia vaikeuksia elämässään.  On sairautta, on hylkäämistä, on valehtelua, on kipua, on itkua,  on pettämistä, on menetyksiä.  Et pääse elämän realiteetteja pakoon kun tulet uskoon. 

draur godrin


Itse asiassa, elämän normaalien vaikeuksien lisäksi Jeesus kertoi opetuslastensa saavan osakseen muutakin – Hänen nimensä tähden.  Mietiskele näitä Jeesuksen sanoja (lupauksia!) opetuslapsilleen:
·         Julkista pilkkaa ja syyttelyä (Matteus 10:17)
·         Kaikki vihaavat teitä minun nimeni tähden (Matteus 10:22)
·         Kohtalonne ei ole parempi kuin minun (Matteus 10:24-25)
·         Perheesi vihaa sinua (Matteus 10:35-37)
·         Solvauksia, vainoa, valheita (Matteus 5:11)
·         Tappavat teidät luullen sillä palvelevansa Jumalaa (Johannes 16:2)

Elämä on siis vaikeaa, ilman Jumalaa tai Jumalan kanssa.  Mutta Nancy muistuttaa meitä hyvistä uutisista: Jumala ei ole irrallinen meidän ongelmistamme.  Hän ei istu valtaistuimellaan ja tarkkaile meidän selviytymistaisteluamme välinpitämättömänä.  Psalmissa kuvataan, kuinka ”Jumala on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva” (46:1).   Jumala auttaa sinua kun ongelmat kohtaavat.  Mutta Hänen apunsa ei aina tarkoita ongelmien poistamista.  Hän auttaa sinua kestämään ongelmat.  Hän auttaa sinua jaksamaan.  Hän auttaa sinua kasvamaan enemmän Kristuksen kaltaiseksi.  Hän autaa sinua rakastamaan vihollisiasi ja rukoilemaan niiden puolesta, jotka vainoavat sinua.
 
Kuuntelin kerran nuorisotyöntekijä Petra Ylikojolan saarnaa.  En muista saarnaa kokonaan, mutta muistan kuinka hän elävästi selitti sen, miten sinua satuttavat asiat eivät ole Jumalalle tuntemattomia.  Kun Raamatussa sanotaan ”teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa” (Paavalin kirje kolossalaisille 3:3), se todella tarkoittaa sitä, että olemme Kristuksessa ja Jumalassa.  Kun ongelmien terävä nuoli lävistää sinun sydämesi, muista, että se on lävistänyt ensin Jumalan ja Kristuksen sydämen ennen sinun sydämeesi saapumista; koska olet Kristuksessa ja Kristuksen kanssa Jumalassa.  Asiat, jotka satuttavat sinua, satuttavat myös Heitä. 

Hyvä Jumala, 
joka rakastaa sinua, 
joka ei ole verrattavissa parhaimpaankaan maalliseen isään, 
joka pystyy täydellisesti tyydyttämään kaikki tarpeesi, 
joka johdattaa sinut vihreille niityille ja virvoittavien vetten ääreen, 
auttaa sinua tulemaan Jeesuksen kaltaiseksi kun ongelmat ja vaikeudet tulevat elämääsi.  Ne rikkovat ja hiovat elämästäsi pois asioita, jotka eivät pääse poistumaan ilman vaikeita kokemuksia.  Jeesuksen lailla voit oppia kärsimyksissäsi kuuliaisuutta (Kirje hebrealaisille 5:8). 

Olen opetellut tätä vaikeaa läksyä elämässäni.  Ei minulla mitään kauheita kokemuksia eikä suuria vaikeuksia ole ollut.  Mutta muistan kerran Toista Mooseksen kirjaa lukiessani kiinnittäneeni huomiota siihen miten Israelin kansan napina Jumalaa kohtaan erämaassa maksoi heille 40 vuotta päämäärätöntä vaellusta erämaassa.   Olosuhteista valittaminen oli vakava synti.  Jumalan päätöksistä napiseminen oli epäluottamuslause Hyvää Taivaallista Isää  ja Hänen viisauttaan kohtaan. 

Jumala sanoo: ”Minulla on tarkoitus sinun ongelmiisi.  Haluan käyttää ongelmiasi muuttamaan sinua ja paljastamaan Minun armoni ja voimani maailmalle.” Nancy Leigh DeMoss
Uskotko sen?

Ensi kerralla kirjoitan valheista, joita Kristityt naiset uskovat itsestään:

  1. En ole minkään arvoinen.
  2. Minun pitää oppia rakastamaan itseäni.
  3. En voi mitään sille, millainen olen.
  4. Minulla on oikeuteni.
  5. Fyysinen kauneus merkitsee enemmän kuin sisäinen kauneus.
  6. Minun ei pitäisi joutua elämään täyttymättömien kaipauksien kanssa.

Monet listassa olevista asioista ovat aika hätkäyttäviä.  Ovatko ne todella valheita? Mikä niistä osuu sinua lähelle tai mistä haluaisit kuulla enemmän?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa keskustelemaan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...