9.2.2014

Tee oikein


St-Takla.org Image: The Book of Micah  صورة في موقع الأنبا تكلا: كتاب سفر ميخا
Kun sukellan Miikan kirjan syövereihin, ajelehdin kielikuvien – vanhanaikaisten! - ja luonnonilmiöiden ja maantieteellisten paikkojen pyörittelemässä aallokossa.  Ennenkuin nielen liikaa vettä ja hukun, pitää muistuttaa itseäni siitä, että tässä kirjoituksessa on ankkuriketju, joka tömähtää pohjaan saakka ja pitää. Punainen lanka on löydettävissä.

Miika oli profeetta ja hän sai Herralta sanoman jaettavaksi kansalleen.  Heitä piti muistuttaa siitä, että jos kansalla oli suhde Jumalaan, niin kuin he väittivät, sen tulisi näkyä oikeudenmukaisena ja pyhänä elämänä.  Mutta kun Miika Herran Sanan avaamin silmin katseli ympärilleen, hän näki riistoa ja saastuneisuutta.


Valitun kansan piti olla ylpeyden aihe, ei ylpeä.  
Valitun kansan piti olla ilon aihe, ei ilotteleva.  
Valitun kansan piti levittää ympärilleen elämää, ei alkaa elostelemaan.  
Valitun kansan piti jakaa oikeutta kaikille, ei ryöstää sitä rikkailleen. 
Valitun kansan piti nostaa sorretut, ei alistaa ja riistää heikoimpiaan.     

Miika ei korottanut ääntään tuomioon vahingoniloisena tai synkeän tyytyväisenä; nytpä näette.  Ei, tuomio sai hänet valittamaan ääneen.  Hän oli osa tätä kansaa, nämä ihmiset olivat hänen veljiään, naapureitaan, sukulaisiaan, hänen omiaan.  Profeetta oli kansan miesten keskellä kasvanut, heidän kanssaan yhdessä kirjoituksia lukenut, yhteistä historiaa opiskellut.  Ei ole helppoa asettua vastustamaan yhteisöä, joka on antanut sinulle elämän sekä biologisessa että sosiaalisessa mielessä.  Ei ole helppoa nähdä vääryyden tekoja, kun muut pitävät niitä ansaittuina oikeuksina.  Ei ole helppoa nähdä tulevaisuuteen, kun siellä odottaa orjuus, pakkosiirtolaisuus, hävitys.  Tuomion sanoman tuominen mursi Miikan sydämen. 

Kun Miika itki ja valitti sanomaansa, hän itki ja valitti oikeiden ihmisten todellisia valintoja ja niiden seuraamuksia.  Hän itki parantumatonta haavaa, jonka olivat saanet aikaan ihmisten välinpitämättömyys ja itsekeskeisyys.  Hänen sydämensä särkyi kun hän katseli vuosien, vuosikymmenten pahojen tekojen seuraamuksia.  Hän murehti kauneuden, hyvyyden ja arvokkuden murenemista häpeäksi, petokseksi ja pakenemiseksi.   

Miika joutui näkemään kotikylänsä vihollisten valtaamana, naapurinsa tapettuina, veljensä orjuuteen raahattuna.  

Samarian ja Juudan piti olla ilo...ja nyt heitä surtiin kuin kuollutta lasta. 

Tuomion sanomalla oli selkeät kohderyhmät.  Syylliset olivat Jumalan tiedossa.  Ahneet ihmiset.  Epäoikeudenmukaiset hallitsijat.  Väärät profeetat.  Jerusalemin hierarkkinen järjestys, jossa päämiehet, heimojen johtajat, papit ja profeetat tekivät työtään vain rahasta.  Kaikessa määräävänä tekijänä on rahanahneus.  Ei ihme, että Paavali myöhemmin nimeää rahanhimon kaiken pahan aluksi ja juureksi (1 Tim. 6:10).    

Jumala tuomitsi ahneet, jotka eivät ehtineet nukkumaankaan kun he suunnittelivat seuraavan päivän ryöstö- ja riistoretkiään (luku 2).   Ahneet eivät halunneet kuulla profeetta Miikan sanoja.   He kuuntelivat hyvinvoinnin evankeliumia, jonka voitelemina he saisivat jatkaa omaisuuden keräämistä.  Rahaa, terveyttä,  valtaa, parantumista, tunteiden paapomista.  He halusivat profeetan, joka saarnaa heille mukavaa elämää.  He eivät pystyneet näkemään itseään väärintekijän paikalla.  Mutta siellä he olivat ja saisivat kohta samalla mitalla takaisin,  kun joku vahvempi tulee ja ryöstää ja riistää heidät.

Eräs jae oikein hyppäsi esiin tästä kohtaa:

Minun kansani naiset te ajatte pois heidän kodeistansa, jotka ovat heidän ilonsa; heidän pieniltä lapsiltansa te otatte minun kunniani ainiaaksi  (2:9). 

Olen kirjoittanutnaiseudesta ja kodista täällä blogissani monta kertaa.  Näen Raamatussa johdonmukaisesti sen periaatteen, että koti on naisen pääasiallinen vaikutusalue (huom: ei ainoa).  Kun nainen hoitaa kotinsa hyvin, se tuo kunniaa Jumalalle (Tiitus 2:5).  Tämän voi joku ottaa kahlitsevana taakkana, joka riistää naiselta vapauden ”toteuttaa itseään” kodin ulkopuolella.  Itse näen tässä kuitenkin niin, että koti ja sen hoitaminen voi tuoda meille naisille hyvin suurta iloa ja tyydytystä elämään.  Vielä enemmän: koti tulee hoitaa hyvin, jottei Jumalan sana tule pilkatuksi.  Kyseessä on suuremmat totuudet. 

Nainen, sisko, kun luet tätä, älä ajattele niin, että yritän kahlita sinut jonnekin keskiajan henkeen.  Pystytkö näkemään kotisi, sinun perheesi tärkeimmän fyysisen paikan, siunattuna palvelutehtävänä, jonka luovat mahdollisuudet ja vapaus tuovat sinulle suunnatonta iloa?  Jonka kautta pystyt rikastuttamaan ei vain omaasi, mutta myös monien muiden elämää?  Jonka kautta voit julistaa evankeliumia ja tuoda kunniaa Jumalan Sanalle?

Miikan kirjan mukaan koti on siis paikka, joka tuo iloa naisille. 

Herra tuomitsi ja tulee tuomitsemaan vallanpitäjät, joiden riiston kohteina ovat kodeissa olevat naiset ja pienet lapset.  Eikö jokaisessa sodassa suojella ensimmäiseksi naisia ja lapsia?  Tässä Miikan kirjan vääristyneessä yhteiskuntakuvassa heidät viedään eturintamaan, heidät uhrataan ensimmäisenä.  Henkilöt, joiden pitäisi suojella haavoittuvassa asemassa ja iässä olevia, käyttävät heitä oman rikastumisensa astinalautana.  Koti, perhe on myös sielunvihollisen ensimmäinen hyökkäyksen kohde.   

Lainaus Kuosmasen kirjasta:  
”Koti on ihmiselle ilo, ehkä vielä naiselle enemmän kuin miehelle.  Jos tänä aikana kansamme naisilta riistetään kodit, vieköön ne sitten yhteiskunnallinen vääryys tai markkinavoimat, se vetää kirousta kansan ylle.  Johtajien pitäisi nimenomaan ottaa huomioon kotien tarpeet.  Muutoin kylvöstä tulee katkera sato.”

Miika reagoi kurjina aikoina tasapainoisella tavalla yhteiskunnan ongelmiin:  hän kertoi kansalle selvin sanoin mitä he tekevät väärin.  Hän pelkäämättä nimeää vaikutusvaltaisetkin ihmiset syntisiksi ja riistäjiksi ja köyhien sortajiksi.  Samalla hän säilyttää nöyrän asenteen ja itkee alasvajonneen kansa asemaa.  Hän tietää mitä se voisi parhaimmillaan olla, siksi ympäröivä todellisuus tekee kipeää.  Mutta hän kirjassaan myös tuo esille oikean elämän siunauksen ja toivon valon.  Vain seuraamalla Kaikkivaltiaan sääntöjä voimme löytää oikeudenmukaisen tavan elää yhdessä.   

Elämäni yksi tärkeimmistä asioista on, että voin elää tätä oikeudenmukaisuutta todeksi joka päivä.  Kohtelenko ihmisiä rakkaudella ja kunnioituksella heidän statuksestaan, mielipiteistään, asemastaan huolimatta?  Miikan kirjan lempijakeeni on kuudennen luvun kahdeksas jae:
”Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?”

bible-verse-micah-6-do-justice-love-kindness-and-walk-humbly-with-your-god 550x
Miika 6:8

Jumala kertoi Miikan kautta mitä hän oikein haluaa.  Hän haluaa oikeutta ja laupeutta kanssaihmisiä kohtaan ja uskollisuutta Jumalaa kohtaan. 

Eräs toinen jae kiinnitti huomiotani kohdassa, jossa Herra käy oikeutta kansansa kanssa ja kertoo heille suurista teoistaan ja johdatuksestaan: ”Minähän olen johdattanut sinut Egyptin maasta, vapahtanut sinut orjuuden pesästä ja minä lähetin Mooseksen, Aaronin ja Mirjamin käymään sinun edelläsi.” (6:4).  

Mooses, Aaron ja Mirjam, sisarukset.  Kaksi veljeä ja sisko, joilla oli ratkaiseva osa Jumalan kansan vapauttamisessa Egyptin orjuudesta.  Jumala valitsi tämän sisarusparven käymään kansan edellä, kun he kokivat historiansa suurimpia hetkiä.  Tässäpä on perhe, jonka elämää olisin halunnut olla seuraamassa!  Millainen onkaan ollut se hengellinen perintö, jonka he vanhemmiltaan olivat saaneet.  Mieltäylentävä muistutus perheen voimasta, erityisesti rohkeasta äidistä, joka onnistui välittämään lapsilleen urhean uskon ja lujan luottamukseen taivaan ja maan Luojaan, Israelin Jumalaan.  

Miikan kirjasta löytyy toivon sanoja, valoa tunnelin päässä.  Viidennen luvun alussa Beetlehemille annetaan lupaus: sinusta tulee Israelille hallitsija, olet Pelastajan syntymäpaikka.  Juudan suvulle annetaan lupaus:  sinusta tulee rauhanruhtinas.  Kun Herodes kyselee  itämaan tietäjien etsimän kuninkaan syntymäkaupunkia, sen ajan viisaat tietävät heti, että Messiaan piti syntymän Juudean Beetlehemissä.  Tämä Miikan antama ennustus on vain yksi Vanhan Testamentin Messiasprofetioiden joukossa.  Jumala on vuosisatojen ajan valmistanut kansaansa Messiaan syntymään. 

Kirja loppuu Jumalan pelastuksen ylistykseen:
 "Kuka on Jumala, niinkuin sinä olet, joka annat pahat teot anteeksi ja käyt ohitse perintösi jäännöksen rikosten? Ei hän pidä vihaa iäti, sillä hänellä on halu laupeuteen. Hän armahtaa meitä jälleen, polkee maahan meidän pahat tekomme. Kaikki heidän syntinsä sinä heität meren syvyyteen.  Sinä osoitat Jaakobille uskollisuutta, Aabrahamille armoa, niinkuin olet vannonut meidän isillemme muinaisista päivistä asti."
Pakkosiirtolaisuuden kurituksen keskelläkin kansa saa nähdä, että Jumala on uskollinen, Jumala rakastaa heitä.  Jumala haluaa pelastaa heidät ja antaa anteeksi heidän syntinsä.  Tämä totuus ei ole muuttunut vuosisatojenkaan kuluessa.  


p.s. Miikan kirjan alussa luetellaan useita paikkakuntia ja niiden tuomioita.  Alkukielellä kaupunkien nimet muistuttavat  tiettyjä hebreankielisiä sanoja.  Niinpä jokainen kaupunki saa mittatilaustyönä annetun tuomion näiden sanojen mukaan.  Esim. jakeen 10 kaupunki Beet-Leafra ( B=b?t l=u^p=r*h u*p*r)  tarkoittaa tuhkan/pölyn taloa ja he saavat vieriskellä tuhkassa – osa sen ajan suruprosessia.  Profeetta sanoo, että teidän on paras alkaa suremaan, sillä teidät viedään vankeudessa pois.  Näin alkukielen ymmärtäessä profeetan käyttämien sanojen rikkaus syvenee ja hänen kielellinen nokkeluutensa tulee esiin.  Täällä *kliks* on taulukko jokaisesta kaupungista ja sen tuomiosta.  

p.s.2 Miika oli profeetta Jesajan aikalainen.  Heidän taustansa oli erilainen, mutta sanomansa hyvin samankaltainen.  Jesajan profetioiden kohteena oli kuninkaallinen perhekunta ja Jerusalemin asukkaat.  Miika keskittyi puhumaan maan tavallisille tallaajille.  


Innostuin Vanhan Testamentin ns. pienistä profeetoista luettuani Juhani Kuosmasen kirjan “Pienten profeettojen suuri sanoma” (Aikamedia Oy).  Vaikka nämä 12 profeettaa julistivat sanomaansa yli tuhat vuotta sitten sen ajan ihmisille ja sen ajan ongelmiin, löytyy sieltä ajankohtaisuutta vielä tämänkin päivän ihmiselle.  Käytän kirjoituksissani lähteenä pikku profeettoja, Kuosmasen kirjaa, NIV Study Bible:a ja Eugene Petersonin Message-Raamatunkäännöstä sekä netistä löytyviä kommentaareja, artikkeleita ja kirjoituksia, mm. Bible.org.  

2 kommenttia:

  1. Hyvä lisäys, että koti on naisen tärkein paikka, muttei ainoa. :) Itse ajattelen ihan samoin. Ajattelen, että me naiset voimme ja meidän myös kannattaa toimia eri tavoin kodin ulkopuolella, mutta niin että koti ja perheen hyvinvointi on aina etusijalla. Ajattelen, että voin mennä töihinkin, kun sydämessäni kuitenkin tärkeämpää on se, että miehelläni ja lapsellani on hyvä olla. Nyt työpaikkaa haenkin, kun tiedän että aika on sopiva ja koen että Jumalan johdatus on siinä mukana, että minä vuorostani elätän perhettä. Kyllähän sananlaskujenkin hyvä vaimo teki aika paljon kaikenlaista myös leivän tuomiseksi kotiin :). Toisaalta jätin opinnot tauolle vuosi sitten, kun se toi liikaa stressiä perhe-elämään, enkä voinut olla läsnä pienelle lapselleni, joka sitä tarvitsi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Meri,
      Muistelen, että kirjoitit joskus blogissasi kaikesta siitä, mitä ehdit ja pystyt tekemään muidenkin hyväksi, kun olet kotona lapsesi kanssa. Eihän se kodinhoitaminen tarkoita sitä, että ei koskaan lähdetä kodin seinien sisäpuolelta pois!
      Perhe on tärkein ja me tarvitsemme viisautta siinä, miten siitä pidämme huolta. Asia on hyvin henkilökohtainen joka perheelle, joten mitään yksi yhteen lakia ei tässä asiassa voi ollakaan.
      Jumalan johdatusta työnhakuun: oikeat ovet aukenevat Hänen johdatuksessaan!
      Itse olen aina sanonut, että teen mitä vain, haluan vain palvella Jumalaa. Joskus se tarkoittaa työtä, joskus kotona oloa. Joskus Suomea, joskus muita maita.

      Poista

Tervetuloa keskustelemaan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...