Miika oli profeetta ja hän sai Herralta sanoman jaettavaksi kansalleen. Heitä piti muistuttaa siitä, että jos kansalla oli suhde Jumalaan, niin kuin he väittivät, sen tulisi näkyä oikeudenmukaisena ja pyhänä elämänä. Mutta kun Miika Herran Sanan avaamin silmin katseli ympärilleen, hän näki riistoa ja saastuneisuutta.
Valitun kansan
piti olla ylpeyden aihe, ei ylpeä.
Valitun kansan piti olla ilon aihe, ei ilotteleva.
Valitun kansan piti levittää ympärilleen elämää, ei alkaa elostelemaan.
Valitun kansan piti jakaa oikeutta kaikille, ei ryöstää sitä rikkailleen.
Valitun kansan piti nostaa sorretut, ei alistaa ja riistää heikoimpiaan.
Valitun kansan piti olla ilon aihe, ei ilotteleva.
Valitun kansan piti levittää ympärilleen elämää, ei alkaa elostelemaan.
Valitun kansan piti jakaa oikeutta kaikille, ei ryöstää sitä rikkailleen.
Valitun kansan piti nostaa sorretut, ei alistaa ja riistää heikoimpiaan.
Miika ei korottanut ääntään tuomioon vahingoniloisena tai synkeän tyytyväisenä; nytpä näette. Ei, tuomio sai hänet valittamaan ääneen. Hän oli osa tätä kansaa, nämä ihmiset olivat
hänen veljiään, naapureitaan, sukulaisiaan, hänen omiaan. Profeetta oli kansan miesten keskellä
kasvanut, heidän kanssaan yhdessä kirjoituksia lukenut, yhteistä historiaa
opiskellut. Ei ole helppoa asettua
vastustamaan yhteisöä, joka on antanut sinulle elämän sekä biologisessa että
sosiaalisessa mielessä. Ei ole helppoa
nähdä vääryyden tekoja, kun muut pitävät niitä ansaittuina oikeuksina. Ei ole helppoa nähdä tulevaisuuteen, kun
siellä odottaa orjuus, pakkosiirtolaisuus, hävitys. Tuomion sanoman tuominen mursi Miikan
sydämen.
Kun Miika itki ja
valitti sanomaansa, hän itki ja valitti oikeiden ihmisten todellisia valintoja
ja niiden seuraamuksia. Hän itki
parantumatonta haavaa, jonka olivat saanet aikaan ihmisten välinpitämättömyys
ja itsekeskeisyys. Hänen sydämensä
särkyi kun hän katseli vuosien, vuosikymmenten pahojen tekojen seuraamuksia. Hän murehti kauneuden, hyvyyden ja arvokkuden
murenemista häpeäksi, petokseksi ja pakenemiseksi.
Miika joutui näkemään kotikylänsä vihollisten valtaamana, naapurinsa tapettuina, veljensä orjuuteen raahattuna.
Miika joutui näkemään kotikylänsä vihollisten valtaamana, naapurinsa tapettuina, veljensä orjuuteen raahattuna.
Samarian ja
Juudan piti olla ilo...ja nyt heitä surtiin kuin kuollutta lasta.
Tuomion sanomalla
oli selkeät kohderyhmät. Syylliset
olivat Jumalan tiedossa. Ahneet
ihmiset. Epäoikeudenmukaiset hallitsijat. Väärät profeetat. Jerusalemin hierarkkinen järjestys, jossa päämiehet, heimojen johtajat, papit ja profeetat tekivät työtään vain rahasta. Kaikessa määräävänä tekijänä on rahanahneus. Ei ihme, että Paavali myöhemmin nimeää
rahanhimon kaiken pahan aluksi ja juureksi (1 Tim. 6:10).
Jumala tuomitsi
ahneet, jotka eivät ehtineet nukkumaankaan kun he suunnittelivat seuraavan
päivän ryöstö- ja riistoretkiään (luku 2).
Ahneet eivät halunneet kuulla profeetta Miikan sanoja. He kuuntelivat hyvinvoinnin evankeliumia,
jonka voitelemina he saisivat jatkaa omaisuuden keräämistä. Rahaa, terveyttä, valtaa, parantumista, tunteiden
paapomista. He halusivat profeetan, joka
saarnaa heille mukavaa elämää. He eivät pystyneet
näkemään itseään väärintekijän paikalla.
Mutta siellä he olivat ja saisivat kohta samalla mitalla takaisin, kun joku vahvempi tulee ja ryöstää ja riistää
heidät.
Eräs jae oikein
hyppäsi esiin tästä kohtaa:
Minun kansani naiset te ajatte pois heidän kodeistansa, jotka ovat heidän ilonsa; heidän pieniltä lapsiltansa te otatte minun kunniani ainiaaksi (2:9).
Olen kirjoittanutnaiseudesta ja kodista täällä blogissani monta kertaa. Näen Raamatussa johdonmukaisesti sen
periaatteen, että koti on naisen pääasiallinen vaikutusalue (huom: ei ainoa). Kun nainen hoitaa kotinsa hyvin, se tuo
kunniaa Jumalalle (Tiitus 2:5). Tämän
voi joku ottaa kahlitsevana taakkana, joka riistää naiselta vapauden ”toteuttaa
itseään” kodin ulkopuolella. Itse näen
tässä kuitenkin niin, että koti ja sen hoitaminen voi tuoda meille naisille
hyvin suurta iloa ja tyydytystä elämään.
Vielä enemmän: koti tulee hoitaa hyvin, jottei Jumalan sana tule pilkatuksi. Kyseessä on suuremmat totuudet.
Nainen, sisko,
kun luet tätä, älä ajattele niin, että yritän kahlita sinut jonnekin keskiajan
henkeen. Pystytkö näkemään kotisi, sinun
perheesi tärkeimmän fyysisen paikan, siunattuna palvelutehtävänä, jonka luovat mahdollisuudet ja vapaus
tuovat sinulle suunnatonta iloa? Jonka
kautta pystyt rikastuttamaan ei vain omaasi, mutta myös monien muiden elämää? Jonka kautta voit julistaa evankeliumia ja
tuoda kunniaa Jumalan Sanalle?
Miikan kirjan
mukaan koti on siis paikka, joka tuo iloa naisille.
Herra tuomitsi ja
tulee tuomitsemaan vallanpitäjät, joiden riiston kohteina ovat kodeissa olevat
naiset ja pienet lapset. Eikö jokaisessa
sodassa suojella ensimmäiseksi naisia ja lapsia? Tässä Miikan kirjan vääristyneessä
yhteiskuntakuvassa heidät viedään eturintamaan, heidät uhrataan ensimmäisenä. Henkilöt, joiden pitäisi suojella
haavoittuvassa asemassa ja iässä olevia, käyttävät heitä oman rikastumisensa
astinalautana. Koti, perhe on myös
sielunvihollisen ensimmäinen hyökkäyksen kohde.
Lainaus Kuosmasen
kirjasta:
”Koti on ihmiselle ilo, ehkä vielä naiselle enemmän kuin miehelle. Jos tänä aikana kansamme naisilta riistetään kodit, vieköön ne sitten yhteiskunnallinen vääryys tai markkinavoimat, se vetää kirousta kansan ylle. Johtajien pitäisi nimenomaan ottaa huomioon kotien tarpeet. Muutoin kylvöstä tulee katkera sato.”
Miika reagoi
kurjina aikoina tasapainoisella tavalla yhteiskunnan ongelmiin: hän kertoi kansalle selvin sanoin mitä he
tekevät väärin. Hän pelkäämättä nimeää
vaikutusvaltaisetkin ihmiset syntisiksi ja riistäjiksi ja köyhien
sortajiksi. Samalla hän säilyttää nöyrän asenteen ja itkee alasvajonneen kansa asemaa. Hän tietää mitä se voisi parhaimmillaan olla, siksi ympäröivä todellisuus tekee kipeää. Mutta hän kirjassaan myös
tuo esille oikean elämän siunauksen ja toivon valon. Vain seuraamalla Kaikkivaltiaan sääntöjä
voimme löytää oikeudenmukaisen tavan elää yhdessä.
Elämäni yksi tärkeimmistä asioista on, että voin elää tätä oikeudenmukaisuutta todeksi joka päivä. Kohtelenko ihmisiä rakkaudella ja kunnioituksella heidän statuksestaan, mielipiteistään, asemastaan huolimatta? Miikan kirjan lempijakeeni on kuudennen luvun kahdeksas jae:
Elämäni yksi tärkeimmistä asioista on, että voin elää tätä oikeudenmukaisuutta todeksi joka päivä. Kohtelenko ihmisiä rakkaudella ja kunnioituksella heidän statuksestaan, mielipiteistään, asemastaan huolimatta? Miikan kirjan lempijakeeni on kuudennen luvun kahdeksas jae:
”Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?”
Miika 6:8 |
Jumala kertoi Miikan kautta mitä hän oikein haluaa. Hän haluaa oikeutta ja laupeutta kanssaihmisiä kohtaan ja uskollisuutta Jumalaa kohtaan.
Eräs toinen jae
kiinnitti huomiotani kohdassa, jossa Herra käy oikeutta kansansa kanssa ja
kertoo heille suurista teoistaan ja johdatuksestaan: ”Minähän olen johdattanut sinut Egyptin maasta, vapahtanut sinut orjuuden pesästä ja minä lähetin Mooseksen, Aaronin ja Mirjamin käymään sinun
edelläsi.” (6:4).
Mooses, Aaron ja Mirjam, sisarukset. Kaksi veljeä ja sisko, joilla oli ratkaiseva osa Jumalan kansan vapauttamisessa Egyptin orjuudesta. Jumala valitsi tämän sisarusparven käymään kansan edellä, kun he kokivat historiansa suurimpia hetkiä. Tässäpä on perhe, jonka elämää olisin halunnut olla seuraamassa! Millainen onkaan ollut se hengellinen perintö, jonka he vanhemmiltaan olivat saaneet. Mieltäylentävä muistutus perheen voimasta, erityisesti rohkeasta äidistä, joka onnistui välittämään lapsilleen urhean uskon ja lujan luottamukseen taivaan ja maan Luojaan, Israelin Jumalaan.
Mooses, Aaron ja Mirjam, sisarukset. Kaksi veljeä ja sisko, joilla oli ratkaiseva osa Jumalan kansan vapauttamisessa Egyptin orjuudesta. Jumala valitsi tämän sisarusparven käymään kansan edellä, kun he kokivat historiansa suurimpia hetkiä. Tässäpä on perhe, jonka elämää olisin halunnut olla seuraamassa! Millainen onkaan ollut se hengellinen perintö, jonka he vanhemmiltaan olivat saaneet. Mieltäylentävä muistutus perheen voimasta, erityisesti rohkeasta äidistä, joka onnistui välittämään lapsilleen urhean uskon ja lujan luottamukseen taivaan ja maan Luojaan, Israelin Jumalaan.
Miikan kirjasta löytyy toivon sanoja, valoa tunnelin päässä.
Viidennen luvun alussa Beetlehemille annetaan lupaus: sinusta tulee
Israelille hallitsija, olet Pelastajan syntymäpaikka. Juudan suvulle annetaan lupaus: sinusta tulee rauhanruhtinas. Kun Herodes kyselee itämaan tietäjien etsimän kuninkaan
syntymäkaupunkia, sen ajan viisaat tietävät heti, että Messiaan piti syntymän Juudean
Beetlehemissä. Tämä Miikan antama
ennustus on vain yksi Vanhan Testamentin Messiasprofetioiden joukossa. Jumala on vuosisatojen ajan valmistanut
kansaansa Messiaan syntymään.
Kirja loppuu Jumalan pelastuksen ylistykseen:
Kirja loppuu Jumalan pelastuksen ylistykseen:
"Kuka on Jumala, niinkuin sinä olet, joka annat pahat teot anteeksi ja käyt ohitse perintösi jäännöksen rikosten? Ei hän pidä vihaa iäti, sillä hänellä on halu laupeuteen. Hän armahtaa meitä jälleen, polkee maahan meidän pahat tekomme. Kaikki heidän syntinsä sinä heität meren syvyyteen. Sinä osoitat Jaakobille uskollisuutta, Aabrahamille armoa, niinkuin olet vannonut meidän isillemme muinaisista päivistä asti."
Pakkosiirtolaisuuden kurituksen keskelläkin kansa saa nähdä, että Jumala on uskollinen, Jumala rakastaa heitä. Jumala haluaa pelastaa heidät ja antaa anteeksi heidän syntinsä. Tämä totuus ei ole muuttunut vuosisatojenkaan kuluessa.
p.s. Miikan
kirjan alussa luetellaan useita paikkakuntia ja niiden tuomioita. Alkukielellä kaupunkien nimet muistuttavat tiettyjä hebreankielisiä sanoja. Niinpä jokainen kaupunki saa mittatilaustyönä
annetun tuomion näiden sanojen mukaan.
Esim. jakeen 10 kaupunki Beet-Leafra ( B=b?t l=u^p=r*h u*p*r) tarkoittaa tuhkan/pölyn taloa ja he saavat
vieriskellä tuhkassa – osa sen ajan suruprosessia. Profeetta sanoo, että teidän on paras alkaa
suremaan, sillä teidät viedään vankeudessa pois. Näin alkukielen ymmärtäessä profeetan
käyttämien sanojen rikkaus syvenee ja hänen kielellinen nokkeluutensa tulee
esiin. Täällä *kliks* on taulukko jokaisesta kaupungista ja sen tuomiosta.
p.s.2 Miika oli profeetta Jesajan aikalainen. Heidän taustansa oli erilainen, mutta sanomansa hyvin samankaltainen. Jesajan profetioiden kohteena oli kuninkaallinen perhekunta ja Jerusalemin asukkaat. Miika keskittyi puhumaan maan tavallisille tallaajille.
Hyvä lisäys, että koti on naisen tärkein paikka, muttei ainoa. :) Itse ajattelen ihan samoin. Ajattelen, että me naiset voimme ja meidän myös kannattaa toimia eri tavoin kodin ulkopuolella, mutta niin että koti ja perheen hyvinvointi on aina etusijalla. Ajattelen, että voin mennä töihinkin, kun sydämessäni kuitenkin tärkeämpää on se, että miehelläni ja lapsellani on hyvä olla. Nyt työpaikkaa haenkin, kun tiedän että aika on sopiva ja koen että Jumalan johdatus on siinä mukana, että minä vuorostani elätän perhettä. Kyllähän sananlaskujenkin hyvä vaimo teki aika paljon kaikenlaista myös leivän tuomiseksi kotiin :). Toisaalta jätin opinnot tauolle vuosi sitten, kun se toi liikaa stressiä perhe-elämään, enkä voinut olla läsnä pienelle lapselleni, joka sitä tarvitsi.
VastaaPoistaHei Meri,
PoistaMuistelen, että kirjoitit joskus blogissasi kaikesta siitä, mitä ehdit ja pystyt tekemään muidenkin hyväksi, kun olet kotona lapsesi kanssa. Eihän se kodinhoitaminen tarkoita sitä, että ei koskaan lähdetä kodin seinien sisäpuolelta pois!
Perhe on tärkein ja me tarvitsemme viisautta siinä, miten siitä pidämme huolta. Asia on hyvin henkilökohtainen joka perheelle, joten mitään yksi yhteen lakia ei tässä asiassa voi ollakaan.
Jumalan johdatusta työnhakuun: oikeat ovet aukenevat Hänen johdatuksessaan!
Itse olen aina sanonut, että teen mitä vain, haluan vain palvella Jumalaa. Joskus se tarkoittaa työtä, joskus kotona oloa. Joskus Suomea, joskus muita maita.