28.9.2017

Kiasmirakenne Sananlaskujen kirjan luvussa 31




Tasan vuosi sitten kirjoitin ensimmäisen tekstin Sananlaskujen kirjan naisesta.  Kerroin, miten olin vältellyt tämän Raamatunpaikan läpikäymistä blogissa, koska en halunnut lisätä itseni tai kenenkään muunkaan hartioille taakkaa täydellisen naisen tehtävälistasta.  Lukemattomat naiset ovat ahdistuneet Kelpo Vaimon saavutuksista ja loukkaantuneet sen luomasta naiskuvasta.  

Näitä jakeita ei pidäkään lukea ellei nenällä ole evankeliumin kirkastamat lasit.  Vuoden aikana olen löytänyt Kelpo Vaimon esimerkistä inspiraatiota ja innostusta.  Sananlaskut ovat viisauskirjallisuutta, eivät Kymmenen Käskyä.  Toivon, että olen nyt viisaampi kuin viime vuonna ja tiedän, että minulla on vielä viisastumisen varaa.  Tätä lukua lukiessa on viisaus tarpeen; jokaisen naisen tulee laittaa oppinsa käytäntöön oman tilanteensa mukaan.

Halusin kiinnittää huomiota vielä yhteen asiaan, joka nousee esiin tästä runosta.  Oletko tietoinen kiasmisesta tekstirakenteesta? Kiasmi-rakenteessa tekstin ensimmäinen ja viimeinen osa toistavat samaa asiaa ja tekstin ydinkohta löytyy keskeltä.  Kiasmi esitellään usein kirjaimin A-B-A’, jossa A on ensimmäinen osa, B tekstin ydin ja A’ toistaa ensimmäistä osaa. 

Kiasminen rakenne löytyy Raamatussa satoja kertoja, jokaisesta kirjasta, Vanhasta ja Uudesta Testamentista.  Sen avulla kirjoittaja tuo esiin tekstin tärkeimmän kohdan: kiasmi virtaa sisäänpäin ja taittuu jälleen ulospäin ydinkohtaa korostaen.  Kiasmi voi olla pidempikin: A-B-C-D-C’-B’-A’ tai jopa useiden lukujen mittainen.

Esimerkiksi:

1. Johanneksen kirje 3:9

A –  Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä,
          B – sillä Jumalan siemen pysyy hänessä;
A’ –eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

Danielin kirjan luvut 2-7

A – Näky maailman valtakunnista (luku 2)
          B – Uskollisten testi (luku 3)
                   C – Tuomio kuninkaalle (luku 4)
                   C’ – Tuomio kuninkaalle (luku 5)
          B’ – Uskollisten testi (luku 6)
A’ – Näky maailman valtakunnista (luku 7)

Joosua 1:5b-9

A – Niinkuin minä olin Mooseksen kanssa, niin minä olen sinunkin kanssasi; minä en jätä sinua enkä hylkää sinua.
B – Ole luja ja rohkea; sillä sinä jaat tälle kansalle perinnöksi sen maan, jonka minä heidän isillensä  vannotulla valalla olen luvannut antaa heille. Ole vain luja ja aivan rohkea
C – ja noudata tarkoin kaikessa sitä lakia, jonka minun palvelijani Mooses on sinulle antanut;    älä poikkea siitä oikealle äläkä vasemmalle, että menestyisit, missä ikinä kuljetkin.
 – Älköön tämä lain kirja sinun suustasi poistuko,
D’ – vaan tutkiskele sitä päivät ja yöt,
    C’ – että tarkoin noudattaisit kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu, sillä silloin sinä onnistut         teilläsi ja silloin sinä menestyt.
          B’ – Olenhan minä sinua käskenyt: Ole luja ja rohkea; älä säikähdy äläkä arkaile,
A’ – sillä Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi, missä ikinä kuljetkin."


Kiasmirakenne löytyy myös kelpo vaimon ylistyksessä, Sananlaskut 31:10-31.  Avaa Raamattusi tästä kohdasta ja tutki, miten jakeet asettuvat kiasmaan: 

A – (10) Kelpo vaimon kuka löytää? Sellaisen arvo on helmiä paljon kalliimpi. 
          B – (11-12)  Hänen miehensä sydän häneen luottaa, eikä siltä mieheltä riistaa puutu. Hän tekee miehellensä hyvää, ei pahaa, kaikkina elinpäivinänsä. 
                  C (13-19) a - Hän puuhaa villat ja pellavat ja halullisin käsin askartelee. 
                                        b - Hän on kauppiaan laivojen kaltainen: leipänsä hän noutaa kaukaa. 
                                           c -  Kun yö vielä on, hän nousee ja antaa ravinnon perheellensä, piioilleen heidän osansa. 
                                               d - Hän haluaa peltoa ja hankkii sen, istuttaa viinitarhan kättensä hedelmällä. 
                                           c' - Hän voimalla vyöttää kupeensa ja käsivartensa vahvistaa. 
                                        b' - Hankkeensa hän huomaa käyvän hyvin, ei sammu hänen lamppunsa yöllä. 
                                   a' - Hän ojentaa kätensä kehrävarteen ja käyttelee värttinää kämmenissään. 
                        D – (20)  Hän avaa kätensä kurjalle, ojentaa köyhälle molemmat kätensä. 
E – (21)  Ei pelkää hän perheensä puolesta lunta, sillä koko hänen perheensä on puettu purppuravillaan.
F – (22)  Hän valmistaa itsellensä peitteitä; hienoa pellavaa ja punapurppuraa on hänen pukunsa.
G (23)Hänen miehensä on tunnettu porteissa,                                   maanvanhinten seassa istuessansa. 
F’ – (24) Hän aivinapaitoja tekee ja myy, vöitä hän kauppiaalle toimittaa. 
E’ – (25) Vallalla ja kunnialla hän on vaatetettu, ja hän nauraa tulevalle päivälle. 
   D’ – (26) Suunsa hän avaa viisauden sanoihin, hänen kielellään on lempeä opetus. 
     C’ – (27) Hän tarkkaa talonsa menoa, eikä hän laiskan leipää syö. 
         B’ – (28-29) Hänen poikansa nousevat ja kiittävät hänen onneansa; hänen miehensä nousee ja ylistää häntä: "Paljon on naisia, toimellisia menoissaan, mutta yli niitten kaikkien kohoat sinä". 
A’ – (30-31) Pettävä on sulous, kauneus katoavainen; ylistetty se vaimo, joka Herraa pelkää!  Suokaa hänen nauttia kättensä hedelmiä, hänen tekonsa häntä porteissa ylistäkööt.

Kun tutkit tätä rakennetta, huomaat, että kohdilla A ja A’ eli jakeilla 10 ja 30-31 on yhteinen teema, samoin B ja B’ ja niin edelleen (jakeet 13-19 voidaan jakaa myös alakiasmaan a (13), b (14), c (15), d (16), c’ (17), b’ (18), a’ (19) ja mikä innostava ydinkohta tässä onkaan!).   

Sananlaskujen luvun 31 keskuskohta, se johon kappaleessa pitää kiinnittää eniten huomiota, on tuo yllätysjae 23: Hänen miehensä on tunnettu porteissa, maanvanhinten seassa istuessansa.

On ehkä sopiva kohta muistuttaa meitä siitä, että tämä luku on kirjoitettu miehelle.  Kuninkaan äiti antaa pojallensa elämänohjeita ja kuvailee ihannevaimoa, jota hänen tulee etsiä.  Äidin kokemuksen mukaan vaimo voi tuoda miehelleen kunniaa tai häpeää omalla elämällään ja käytöksellään.  Sen vuoksi vaimoa valitessa on parempi kiinnittää huomiota naisen luonteeseen, ei ulkonäköön.    

Sananlaskujen kirjassa on eräs toinenkin jae, jossa kuvaillaan vaimon vaikutusta mieheensä: 
Kelpo vaimo on puolisonsa kruunu,
mutta kunnoton on kuin mätä hänen luissansa.
San 12:4
Sana kelpo on täsmälleen sama sana chayil, jolla kuninkaan äiti kuvailee ihannevaimoa.  Tässä jakeessa tiivistyy koko Sananlaskujen luvun 31 kuvaus hyvästä vaimosta.  Sana mutta tuo jakeeseen kontrastin: kelpo vaimo tuo kunniaa miehelleen, mitä tekeekään kunnoton vaimo?  Hän on kuin sairaus, joka syö miehensä itsetuntoa ja tehokkuutta.  

Kuninkaan äiti haluaa varoittaa poikaansa olemaan huolellinen vaimon valinnassa.  Aviopuolisoilla on suuri vaikutus toisiinsa, mutta erityisesti vaimon vaikutus aviomieheen on huomattava.  Lukuisat menestyneet miehet ovat antaneet vaimolleen kiitosta tuesta ja kannustuksesta.  Arvokas vaimo on miehensä kruunu; ja San31 on kuvaus hänen ominaisuuksistaan.  

Vaikka sinulla ei olisikaan miestä tai lapsia, voit olla San31 kaltainen ihailtava ihminen.  Luvun kuvaukset kertovat enemmän San31 naisen luonteesta kuin saavutuksista.  Jumalallisen luonteen omaava nainen on todellakin aarre ympäristölleen.  Tällaisen naisen lähipiirissä on etuoikeus asua ja elää, hän on siunaus perheelleensä. 


kuva:wisdomsposts.com

2 kommenttia:

  1. Sananlaskujen kirjan naisesta tekemäsi postaukset ovat olleet innostavia. Olen lukenut osan niistä useammin kuin kerran :) sinulla on selvästi lahjoja ja innostusta naiseudesta kirjoittamiseen -sitten vaan kirjaa pukkaamaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Olen myös itse tykännyt opiskella aihetta. Kirjaa alan pukkaamaan kun on enemmän aikaa - jos Herra suo ja elän :)

      Poista

Tervetuloa keskustelemaan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...