8.4.2012

Unohda suoritus

Pääsiäinen on erityinen juhla.  

Sillä on historiallinen tausta.  Kun Jeesus opetuslapsineen istui syömään pääsiäisateriaa juhlien aikana, he muistelivat Israelin kansan vapautumista Egyptin orjuudesta Mooseksen johdolla (voit lukea tästä historiallisesta tapahtumasta toisesta Mooseksen kirjasta).  Vielä tänäkin päivänä juutalaiset viettävät pääsiäistä ihan niin kuin tuhansia vuosia sitten Jumala oli käskyn antanut. 

Myös Kristityt, Jeesuksen seuraajat, muistelevat vapautumista.  

Vietin muutama vuosi sitten viikonlopun naisten retriitissä.  Retriitin johtaja oli varannut meitä varten erilaisia tapoja hiljentyä ja meditoida mm. musiikin, kuvien, taiteen ja rukouksen  kautta.  Yksi harjoituksista oli valita itselle koskettavin tai puhuttelevin kuva useasta kuvavaihtoehdosta, joissa Jeesus pesee opetuslastensa jalkoja pääsiäisaterian aikana.  Seisoimme katselemassa kuvia ja retriitin vetäjä luki meille Jeesuksen sanat, jotka Hän lausui Pietarille, kun tämä yritti estää Herraansa ja Opettajaansa pesemästä omia jalkojaan.  
"Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani." Joh 13:8    

Lähde
Tuossa hetkessä kun seisoimme hiljaa mietiskellen, tuo lause sai ihan uusia ulottuvuuksia minun sisimmässäni. 


Jos minä en anna Jeesuksen pestä minua puhtaaksi, minulla ei ole mitään tekemistä Hänen kanssaan.  Jos minä en anna Jeesuksen palvella minua, minulla ei ole osuutta Kristuksen kanssa.  


Kuinka helppoa onkaan ajatella palvelevansa Jumalaa.  Teen, uhraan, yritän.  
Ja Jeesus haluaa minun istuvan alas ja antavan likaiset jalkani Hänen käsiinsä.  Käsiin, jotka suorittavat palvelijan tehtävää.  Hän haluaa palvella minua.  


Ajattelen, että varmasti vastustelisin niinkuin Pietari: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani."   Ja luulisin olevani vaatimaton, nöyrä.  Ei minua tarvitse palvella, kyllä minä itse...




Lähde
Kuinka tiukassa onkaan sen ajatus, että minun pitää jotenkin päteä.  Pinnistelen, että olen tarpeeksi hyvä.  Riittäköhän tämä?  Onko tehty jo tarpeeksi?


Kunnes muistaa Pääsiäisen sanoman: Ei riitä, ei ole tarpeeksi, mutta ei se mitään, koska  kaikki on jo täytetty.  


Sen vuoksi Pääsiäinen on lempijuhlani.  Muistutus siitä, että minun ei tarvitse suorittaa, ei yrittää miellyttää, ei tehdä vaikutusta.  Kaikki on täydellisesti tehty ja toteutettu.  Minä saan vain vastaanottaa.   Saan myöntää sen, että en olisi ikinä pystynyt kantamaan syntieni taakkaa.  En olisi jaksanut itse.  Mutta Jeesus... kun Juudas Iskariot nousi kesken Pääsiäisaterian ja lähti huoneesta,  Jeesuksella oli enää yksi päämäärä.  


Risti.     

Christ-crucifixion-artist-unknown
Lähde
Jeesus kuoli, jotta minä saisin vapauden elää.  Joka päivä.  Kun tarve yrittää näyttää hyvältä toisten tai Jumalan silmien edessä nostaa päätään, saan muistaa pääsiäisen sanoman:  

"Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.  Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla.  Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme."  Room 5:6-8
Jeesus kuoli syntisten edestä.  Saan unohtaa suoritususkonnon ja vastaanottaa suhteen Jumalan kanssa, joka on jo valmistanut pelastuksen minulle.  Minä en voi itse puhdistaa itseäni.  Kun epäonnistun, saan turvautua ristiin, jolla onnistui Jumalan pelastussuunnitelma viimeisiä yksityiskohtia myöten.  Olen pesty putipuhtaaksi.   


Käy sisään.  Pöytä on jo katettu, kaikki on valmista.  Haluatko syödä minun kanssani?  
(Ilm 3:20)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa keskustelemaan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...