Pietarin ensimmäisen kirjeen kolmannen luvun alkussa on monia avioliiton
perusajatuksia. Joku on jopa kutsunut
sitä ideaaliavioliiton ohjeiksi.
Tutkailemme täällä miksi!
Image courtesy of photostock /FreeDigitalPhotos.net |
Tässä
Raamatunpaikka:
1. Pietari 3:1. Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että
nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta
sanoittakin voitettaisiin, 2. kun he katselevat, kuinka
te vaellatte puhtaina ja pelossa. 3. Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten
palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin
pukeutumista, 4. vaan se olkoon salassa
oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä
on Jumalan silmissä kallis. 5. Sillä näin myös muinoin
pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan, kaunistivat itsensä ja olivat
miehillensä alamaiset; 6. niin oli Saara kuuliainen
Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi; ja hänen lapsikseen te olette tulleet,
kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää. 7. Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne
kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta,
koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän
rukouksenne estyisi. 8. Ja lopuksi: olkaa kaikki
yksimielisiä, helläsydämisiä, veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia,
nöyriä.
Kahdessa edellisessä postauksessa kirjoitin siitä mitä alamaisuus ei ole ja
mitä se on. Haluan vielä pohtia tilannetta, jossa vaimo on eri mieltä miehensä
kanssa; miten tuoda esiin tämän säilyttäen alamaisen asenneen kun ei voi
suostua miehensä tahtoon. Varmasti jokaisessa avioliitossa on
hetkiä, jolloin kaikkein alamaisinkin vaimo, hyvästä syystä, epäröi miehensä
päätöksen suhteen. Silloin hän voi sanoa esimerkiksi näin: ”Rakas, tiedän, että
olet ajatellut tätä paljon, ja minusta on ihanaa, että teet aloitteellisesti
suunnitelmia meitä varten ja otat tällä tavalla vastuuta, mutta minulla ei ole
rauhaa tämän päätöksen suhteen. Minusta meidän pitäisi puhua siitä lisää. Voisimmeko?
Vaikkapa tänä iltana?”
Onhan ihan normaalia keskustella päätöksistä yhdessä ja useinkaan mitään ihmeempiä ristiriitoja ei perheen yhteiset päätökset tuokaan aviopuolisoiden välille. Tuossa esimerkkivastauksessa vaimo toi kunnioittavasti esille sen, että hän haluaisi vielä puhua asiasta, ja silloin viisas mies kuuntelee vaimonsa huolenaiheet päätöksen suhteen. Jos aviopuolisot ovat keskustelun jälkeenkin vielä eri mieltä, silloin mies ottaa vastuun päätöksestä ja johtaa perhettään valitsemaansa suuntaan. Vaimon tehtävä on tällöin alistua miehensä (erilaiseen) päätökseen, mutta hän voi tehdä sen levollisin mielin tietäen noudattavansa raamatullista järjestystä aviopuolisoiden välillä.
Onhan ihan normaalia keskustella päätöksistä yhdessä ja useinkaan mitään ihmeempiä ristiriitoja ei perheen yhteiset päätökset tuokaan aviopuolisoiden välille. Tuossa esimerkkivastauksessa vaimo toi kunnioittavasti esille sen, että hän haluaisi vielä puhua asiasta, ja silloin viisas mies kuuntelee vaimonsa huolenaiheet päätöksen suhteen. Jos aviopuolisot ovat keskustelun jälkeenkin vielä eri mieltä, silloin mies ottaa vastuun päätöksestä ja johtaa perhettään valitsemaansa suuntaan. Vaimon tehtävä on tällöin alistua miehensä (erilaiseen) päätökseen, mutta hän voi tehdä sen levollisin mielin tietäen noudattavansa raamatullista järjestystä aviopuolisoiden välillä.
Tässä Raamatunpaikassa Pietari puhuu erityisesti siitä tilanteesta, kun
vaimo on kristitty ja mies ei ole ottanut sanaa vastaan (vaikka on sen
kuullut). Jos edessä on tilanne, jossa mies on johtamassa
vaimoaan syntiin, vaimon pitää kunnioittavasti kertoa olevansa eri mieltä ja
kertoa miksi hän ei voi tässä tilanteessa seurata miehensä johtajuutta. ”Minua surettaa kun uskaltaudut synnillisiin
toimiin ja haluat viedä minut mukanasi.
Tiedät, etten voi tehdä sitä.
Minä en halua vastustaa sinua.
Päinvastoin, kukoistan silloin kun voin iloiten seurata johtajuuttasi;
mutta en voi seurata sinua syntiin niin paljon kuin haluankin kunnioittaa
johtajuuttasi avioliitossamme. Kristus
on minun kuninkaani.”
Sillä alamaisuus
miestä kohtaan ei ole samaa kuin alamaisuus Kristusta ja Jumalaa kohtaan. Mies, ihminen, tekee virheitä ja lankeaa
syntiin. Niinpä jokainen miehen päätös
ei ole automaattisesti se viimeinen sana, johon vaimon pitää taipua. Jos mies on johdattamassa vaimoaan syntiin,
vastaus on ehkä helpompi, ylläolevan esimerkin mukaan. Jos miehen ehdottama asia ei ole syntikysymys, mutta vaimo ei vain haluaisi siihen suostua, silloin pitää ottaa opiksi Pietarin sanoista ja alistua miehelleen. Monta kertaa tästä seuraa siunaus. Kerron yhden esimerkin omasta elämästäni.
Eräänä sunnuntaiaamuna mieheni sanoi, että haluaa lähteä koko perheen kera kylästelemään erääseen tuttuun perheeseen. Minua ei haluttanut lähteä, mutta olin juuri lukenut opetusta tähän Raamatunpaikkaan liittyen. Niinpä päätin niellä vastalauseeni ja suostua mieheni tahtoon. Lapset valmiiksi ja autoon! Vierailu olikin aivan erinomaisen hyvä; (ei-kristityn) perheen pää oli sinä päivänä hyvin avoin hengellisille asioille ja keskusteli pitkään mieheni kanssa hengellisistä asioista. Lopussa saimme antaa hänelle Raamatun luettavaksi. Olinpa tyytyväinen (jälkeenpäin), että lähdimme kylästelemään ilman sen suurempia ristiriitoja ja väittelyitä.
Jos mies elää itse synnillisesti (koska ei seuraa Jeesusta), miten olisi vaimon elettävä ja toimittava elämän eri tilanteissa? Hänhän ei perusta päätöksiään Jumalan Sanaan.
Eräänä sunnuntaiaamuna mieheni sanoi, että haluaa lähteä koko perheen kera kylästelemään erääseen tuttuun perheeseen. Minua ei haluttanut lähteä, mutta olin juuri lukenut opetusta tähän Raamatunpaikkaan liittyen. Niinpä päätin niellä vastalauseeni ja suostua mieheni tahtoon. Lapset valmiiksi ja autoon! Vierailu olikin aivan erinomaisen hyvä; (ei-kristityn) perheen pää oli sinä päivänä hyvin avoin hengellisille asioille ja keskusteli pitkään mieheni kanssa hengellisistä asioista. Lopussa saimme antaa hänelle Raamatun luettavaksi. Olinpa tyytyväinen (jälkeenpäin), että lähdimme kylästelemään ilman sen suurempia ristiriitoja ja väittelyitä.
Jos mies elää itse synnillisesti (koska ei seuraa Jeesusta), miten olisi vaimon elettävä ja toimittava elämän eri tilanteissa? Hänhän ei perusta päätöksiään Jumalan Sanaan.
Pietarin sanoista
käy ilmi se, että miehen epäusko ei ole perusta avioerolle. Tämä oli tärkeä opetus
alkuseurakunnassa. Onhan vieläkin
olemassa uskontoja, joissa puolison kääntyminen eri uskoon/uskoontoon on käypä syy
ottaa ero. Kristittyjä vaimoja kuitenkin
neuvotaan elämään ei-kristittyjen miestensä kanssa, osoittaen heille
alamaisuutta ja kunnioitusta – syy oli hyvin tärkeä: eläen alamaisesti,
rauhaisalla ja sävyisällä hengellä varustettuna he voisivat voittaa miehensä
kristityksi. Sanomatta sanaakaan! Sana, jota käytetään näistä miehistä
ensimmäisessä jakeessa ”eivät ole sanalle kuuliaisia” tarkoittaa miehiä, jotka
eivät anna puhua itseään ympäri, eivät suostu taivutelluiksi. He eivät kuuntele järjen eivätkä tunteen
vetoomuksia. Monet vaimot, uskon
löydettyään, ovat innoissaan jakaneet kokemaansa miestensä kanssa. Ja miksi ei?
He ovat kokeneet todellisen elämänmuutoksen, löytäneet tarkoituksen
elämälleen, kokeneet parantumisen ja pelastumisen synnistä, häpeästä, pelosta ja syyllisyydestä. Tottakai he haluavat miestensä kokevan
saman. Miesten reaktiot voivat olla
hyvin moninaisia (olet tullut hulluksi, kyllä tämä pian ohi menee, tämä on hyvä
sinulle muttei kuulu minulle jne.), mutta kuinka moni mies seuraa vaimonsa valitsemaa tietä? Pietari antoi
vaimoille hyvin selkeän ohjeen: et voita miestäsi puhumalla, vetoamalla ja nalkuttamalla. Voitat hänet elämällä pyhää elämää; elämää,
jossa teoilla on suurempi merkitys kuin sanoilla.
Itse asiassa,
Pietari jatkaa selittämällä tapoja, joilla et voi voittaa miestäsi
Kristukselle. Et voita häntä
pukeutumalla ulkoisesti niinkuin
maailman naisilla on tapana. Jo
ensimmäisellä vuosisadalla maailman naisten tyyli ja muoti oli sellaista, jota
kristittyjen ei pitänyt omaksua; epämoraalista,
prameaa, huomiota herättävää.
Ehkäpä nämä vaimot ajattelivat, että kun he pukeutuvat tällä tavalla, se
miellyttäisi heidän miehiään ja siten he voisivat vaikuttaa miehiinsä myös
uskonasioiden suhteen. Kreikan kielen selitysteoksessani
kirjoittaja pukee asian sanoiksi näin: ”On totta, että he (aviomiehet) olisivat
mielissään; mielissään, koska heidän vaimojensa ulkonäkö vetoaa heidän
täydellisen lihalliseen luontoonsa ja mielissään, koska vaimon todistus uskosta
menettäisi voimansa hänen ulkonäkönsä vuoksi.
He sanoisivat: ”Se mitä olet puhuu niin kovaa, etten kuule mitä
sanot.” Ei ole totta, että se auttaisi vaimoja voittamaan miehensä
Herralle. Nämä vaimot tuskin voisivat
tehdä suurempaa virhettä.”
Kristityn naisen vaatteiden
ja koristeiden täytyy pitää yhtä hänen sisimpänsä kanssa. Sen tulee olla sopivaa, yhteneväistä hänen uuden,
kristityn luonteensa kanssa. Hän ei voi
olla kristitty sydämessään ja ulkoisesti
pukeutua maailmallisesti.
Pietari käy
seuraavaksi läpi tapoja, jotka todennäköisesti olivat hyvin yleisiä tapoja koristautua maailman naisten keskuudessa, mutta joita kristittyjen naisten ei tullut käyttää.
Ensinnäkin hän
puhuu hiusten palmikoinnista. Tässä asiassa historian tunteminen on hyvin
tärkeää, sillä eihän pelkästään palmikot voi olla jotenkin niin maallisia, että
niitä ei voisi hiuksiinsa laittaa.
Jälleen kreikan kielen selitysteos oli apuna. Historiasta selviää, että siihen aikaan
naiset kietoivat hiuksensa hyvin monimutkaisille solmuille aivan kuin heidän
maineensa tai elämänsä olisi niiden kautta vaakalaudalla. He eivät voineet koskea omaan päähänsä,
jotteivät sotkisi hiuksiaan ja nukkuminen oli melkein mahdotonta kun he
varjelivat ylellisiä, korkeita kampauksiaan. Selvästikin vaikuttavat kampaukset olivat hyvin tärkeitä oikeanlaisen vaikutuksen luomisessa.
Paavali puhuu samasta asiasta: ”Niin myös, että naiset ovat
säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei
palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla
vaatteilla.” (1 Tim 2:9). Jumalan Sana
kieltää kristityn naisen laittamasta hiuksensa huomiota herättävällä,
yliampuvalla, pröystäilevällä, teennäisellä tyylillä. Miksi?
Koska Jumalan Henki ei käytä maailman tyylejä voittaakseen kadotetun
sielun Herralle kun Hän toimii uskovan kautta.
Kristityn naisen hiustyylikin voi
olla siis omalta osaltaan puhuttelemassa ei-kristittyä miestä. Teennäisyys ja huomionhaku eivät kuulu yhteen
Kristuksen antaman uuden elämän kanssa.
Jumala haluaa tuoda itselleen kunniaa kristityn ihmisen persoonallisuudessa ja elämässä. Olet luotu Jumalan kuvaksi, jonka kautta Hän haluaa
ilmaista itsensä maailmalle. Tätä kuvaa
ei pidä keinotekoisesti tärvellä ja vääristellä.
Entä sitten korujen
käyttö? ”Älköön teidän
kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien
ympärillenne ripustamista..”. Saako
kristitty nainen käyttää kultakoruja? Joistakin Raamatunkäännöksistä voi saada jopa sellaisen kuvan, että kaikenlainen korujen käyttö on kiellettyä. Kreikan kielen sana, joka kuvaa tuota ripustamista tarkoittaa kirjaimellisesti sellaista korujen käyttöä,
jossa naiset peittävät persoonansa ylenpalttisella ja huomiota herättävällä
korujen käytöllä. Korujen käyttö
sinällään ei siis ole kiellettyä, mutta samalla tavalla kuin hiustenkin laitossa,
yliampuva ja teennäinen tyyli ei sovi kristitylle.
”...eikä koreihin
vaatteisiin pukeutumista...”. Alkuperäisessä
tekstissä näitä koreita vaatteita kuvaava sana tarkoitti vaatteita, jota
käytetään vartalon koristamiseen; tavallisten vaatteiden päällä. Vaatteiden tarkoitus on vartalon suojaaminen
ja siveyden ja hyvän maun osoittaminen.
Tottahan toki kaikki käyttävät vaatteita, mutta Pietari puhuu vaimoille,
jotka sonnustautuivat maailman muotiin voittaakseen miehensä Herralle;
epäsiveästi, prameasti ja huomiota herättävästi. Tälläiset vaatteet/koristelut (eng. apparel)
vievät huomion pois Jeesuksesta. Se
vetää huomiota itseensä ja pukijaansa, kun taas kristityn tehtävänä on
ensisijaisesti antaa Jeesuksen Kristuksen näkyä elämästään Pyhän Hengen
kautta.
Paavali puhuu tästä kun hän
sanoo ”Älkää mukautuko tämän
maailmanajan mukaan” (Room 12:2). Tällä
hän tarkoittaa ulkonaisia ilmaisutapoja, jotka ovat ristiriidassa kristityn
sisimmän kanssa; se ei siis edusta henkilön sisäistä luonnetta, vaan on
omaksuttu ulkopuolelta ja maailman muottien mukaan. Englannin kielen sana ”masquerade” on juuri
tämä sana (suom. naamioitua, esiintyä valepuvussa). Älä siis naamioidu maailman tapoihin muodissa
ja pukeutumisessa, vaan ulkoisestikin sinusta pitäisi näkyä se, että seuraat
Jeesusta. Kreikan kielessä on sana, joka
kuvaa henkilöä, joka esiintyy jonain toisena kuin mitä oikeasti on: tekopyhä, teeskentelijä. Sellaiset henkilöt pukeutuvat
maailmallisesti ja esiintyvät maailmallisesti, ja maailma ajattelee heidän
olevan maailman ihmisiä. Kun tällainen
henkilö tulee kertomaan evankeliumia, viesti kaikuu kuuroille korville.
Vaatteita ja pukeutumista käsittelevät postaukset ovat yllättäen olleet suosituimpien listalla tässä blogissani. Nämä Raamatun jakeet Pietari kirjoitti vaimoille, joiden miehet eivät olleet kristittyjä. Hän halusi rohkaista vaimoja laittamaan toivonsa Jumalaan ja Hänen lupauksiinsa. Vaikeissa ihmissuhteissa elävien ei pidä odottaa saavansa voimaa ihmisiltä. Vain Jumala pystyy antamaan sen rakkauden, turvallisuuden ja ilon, jota he tarvitsevat. Kun toivosi on Jumalassa, et takerru ulkoisiin asioihin kuten meikkaamiseen, hiustyyleihin, korvakoruihin ja vaatteisiin. Keskityt tulemaan henkilöksi, joka on sisäisesti rauhaisa, vahva, sävyisä, lempeä, peloton...Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. Kun tämä sisäinen todellisuus herää henkiin puhtaassa ja kunnioitettavassa käytöksessä, se on houkuttelevaa myös ei-kristityn miehen silmissä.
Minua tämän Raamatunpaikan opiskeleminen on auttanut kiinnittämään huomiota juuri tuohon sisäisen, hiljaisen ja rauhaisan hengen kasvattamiseen. Ja ymmärrän nyt vähän paremmin sitäkin, miten hiusten laittaminen, korujen käyttäminen ja pukeutuminen ovat tärkeitä kysymyksiä uskovaisten elämässä. Ei niin, että ne pitäsi jättää kokonaan pois, peläten olevansa turhan maallinen. Vaan niin, ettei niistä tulisi tapoja, joilla yritän tehdä vaikutusta muihin ja joilla yritän saada huomiota itseeni. Naisena haluan näyttää kauniilta ja miellyttävältä ja nauttia varpaankynsien maalaamisesta ja ihanien vaatteiden löytämisestä. Mutta haluan entistä enemmän oppia olemaan sisäisesti kaunis.
Sananlaskujen 31 luvun mukaan:
30. Pettävä on sulous, kauneus katoavainen; ylistetty se vaimo, joka Herraa pelkää! (1938)
30. Kauneus katoaa, viehätys haihtuu,ylivertainen se vaimo, joka pelkää Herraa! (1992)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!